Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

SSB spådde 3.5% rente i dag i 2006. Inkompetanse?

Robocoop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SSB er dyktige på å spå arbeidsmarkedstall, men bommer grovt på inflasjon og rente.

Sjefsøkonomene spår som regel renten korrekt rett før rentemøter, men det er som å spå været dagen etter. På lengre sikt klarer de sjelden å spå rett. Professor Ragnar Nymoen ved UIO har fått mye oppmerksomhet de siste dagene da han er en av få som har vært ganske treffsikker. Han spår som kjent renten kraftig opp fra dagens nivå. De aller beste estimatene får man derimot ofte fra yieldkurvene.

Lenke til kommentar

Jeg tror problemet ligger i at de bruker økonomiske modeller som ikke virker. Inflasjon er en økning i kvantiteten av penger og kreditt, det er ikke stigende priser, det er bare symptomet på inflasjon uansett hvor det oppstår. Inflation is always and everywhere a monetary phenomenon. — Milton Friedman. Det andre er at symptomene på inflasjon kan skifte mellom ulike ting. Fra 70 tallet gikk pengene inn i konsumprisene, på 80 tallet aksjer og eiendom, og nå kanskje tilbake til konsumpriser igjen for en stund mens aksjer og eiendom igjen blir billig:)

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Med fare for - og et ønske om å ikke utløse - en tirade av usammenhengende tullegrafer og fyllerør man må ha gått på Hogwarth for å se logikken i:

Du er vel ca. den eneste personen på den vestlige halvkule som ennå synes monetarisme er en god ide. At inflasjon utgjør veksten i pengemengde er en tanke som hører hjemme i økonomisk historie, ved siden av planøkonomi og paripolitikk. Kronikken fra Stiglitz som du gir har mye bra for seg - blant annet diskrediterer den monetarismen som du omfavner. At et rent inflasjonsmål som ikke tar hensyn til at mye av inflasjonen skyldes eksterne forhold og ikke bare press i innenlandsøkonomien (og boligpriser vil jeg selv legge til) er et hett tema blant økonomer nå. Det du likevel må forstå er at det en sentralbanksjef først og fremst ønsker å temme ved å øke renten er forventet inflasjon. Det er nemlig slik at når inflasjonen har satt seg hos folk flest, så blir det en selvoppfyllende profeti. Importert inflasjon kan med andre ord kickstarte forventet inflasjon og dermed faktisk inflasjon, og selv om den importerte inflasjonen stanser opp i neste periode så sørger forventningene om inflasjon for at inflasjonen fortsetter. I et slikt perspektiv gir det fortsatt mening å øke renten når inflasjonen øker.

Lenke til kommentar

Jeg syns jeg må få skrive et kort svar. Er ikke så uenig i lærebokkunnskapen fra Pjotrik, bortsett fra at det er så frustrerende å lese andre tro du kan så lite når du har studert det samme selv , og jeg er ganske enig i alt fra "Kronikken fra Stiglitz " og nedover, men jeg er uenig i kilden til den eksterne inflasjonen. Gjennom globalisering og pengestrømmer fra utviklede til utviklende økonomier har vi fått mye billige produkter, men uten en gratis lunch som Friedman sier, for disse landene får behov som har skapt press og kamp om ressursene, noe vi har oss selv å takke for ved å øke pengemengden skamløst i en periode vi kunne øke pengemengden og få lavere priser tilbake. Lave renter har fungert som rakettdrivstoff for utviklende økonomier og som en pustemaskin for mange av de eldre økonomiene. Det at vi har skapt forbrukere og økt etterspørsel i andre økonomier med vår kredittvekst, bekrefter og ikke aviser min mening om inflasjon.

Noe av trøbbelet til SSB er ting som Alan Greenspan snakket om. Han forklarte hvordan han hadde 2 ulike modeller og gjennom å vite hvilken som gjaldt kunne spå økonomien. De greide det praktisk talt aldri. Det er så mange både fysiske og psykologiske faktorer som ikke er matematiske, jeg tror kanskje det ikke er mulig for tradisjonelle økonomer med en matematisk tilnærming å greie å spå noe fornuftig overhodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...