s1gnal Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Okei, skal flytte inn i ny leilighet. Der er det en vanlig Kabel TV ledning, ikke noe boks. Dette er Kabel TV fra Canal Digital. Det jeg lurer på er om det bare er å koble Kabel TV ledningen i Plasma TV'et? Får jeg da inn HD signaler hos Canal Digital? (plasma skjermen er HD-Ready 720p) Må jeg ha noe boks, eller kabel konverter til HDMI? Vil ikke TV signalet bli dårligere med en gammel kabel tv plugg? Beklager at det ble så mange spørsmål. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 selv om jeg ikke har Canal digital så er jeg sikker på at du må ha en dekoder mellom tv-en og kabelen inn til leiligheten. dekoderen dekoder bl.a. langt flere kanaler en det en tv kan. det sies at de tv-ene som har digital dekoder linebyget bare støttes av riks tv. det er nok analoge signaler i den kabelen, hvis ikke så må du bruke dekoder resten av spørsmålene kommer nok an på hvordan tv-en er laget Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Okei, skal flytte inn i ny leilighet. Der er det en vanlig Kabel TV ledning, ikke noe boks. Dette er Kabel TV fra Canal Digital. Du flytter inn, plugger vanlig antennekabel mellom antenneinngang på TV og hullet i veggen, kobler strømmen til TV-en og tar et kanalsøk. Da får du inn de analoge kanalene Canal Digital tilbyr i din nye leilighet. Enkelt og greit, du trenger ingen dekoder, boks, ny kabel eller overgang. Hvis du er fornøyd med det du får inn når du har gjort det, kan du slutte å lese her. Dersom du vil ha flere kanaler, andre kanaler, skarpere bilder og HD-kanaler samt har lyst til å betale ekstra penger til Canal Digital, kan du kontakte dem og bestille digitale abonnementpakker og dekoder (digtalmottaker) til å koble mellom antennehullet i veggen og HDMI på TV-en. Men du trenger slettes ikke gjøre det, hvis du ikke enten har for mye penger og gjerne vil kaste noen av dem etter Canal Digital, eller er svært glad i å se TV og vil ha det nyeste nye av digitale og høyoppløste TV-tilbud. Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Veldig godt svar! Lurer på er hvilken oppløsning TV'et mitt vil bruke, når det kjører vanlige analoge signaler? Om jeg får inn alle Canal Digital kanalene i 720p oppløsning kun hvis jeg har en digital decoder, så er det jo vært det siden TV mitt er så stort. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Når TV-en mottar analoge signaler, er de sannsynligvis PAL 50i, 576 linjer i høyden interlaced, som den så skal oppskalere til paneloppløsninga. I tillegg mister du ennå noen linjer på 16:9-sendinger med svart felt oppe og nede. Dette kan være et argument for å skaffe seg digital-boks, da den mottar så vidt jeg forstår 576 linjer med bildeinformasjon og ikke noe svart (det er dekoderen som legger til evt svart på sidene på 4:3-sendinger om du har fortalt den at du har 16:9-tv eller oppe og nede på 16:9-bilder om du har fortalt dekoderen at bildet skal vises på en 4:3-TV om jeg har forstått det rett). Dermed får du litt bedre oppløsning selv på standardoppløsningbilde enn med analogt signal. Med digitaldekoder vil også dekoderen kunne oppskalere bildet til 720p slik at TV slipper å oppskalere noe særlig, eller kanskje helt til 1080i som TV må skalere ned igjen... Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Okei, da blir det vel en digital boks etterhvert takk for svar! Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Kom over en side om denne DvD opptakeren. Ser ut som den kan transformere analoge kabel-tv signaler til 720p oppløsning. Stemmer det? Er i såfall fristende å kjøpe, da jeg allikavel skal ha en DvD spiller Edit: Glemte linken her: Samsung DVD-HR755 Endret 25. juni 2008 av s1gnal Lenke til kommentar
Ronaldi Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Den DVD-recordern har kun analog tuner. Den vil ikke oppskalere analoge tv signaler. Men den skalerer opp DVD filmene dine til 720p eller 1080i. Ved bruk av HDMI kabel. link: http://www.samsung.com/no/consumer/detail/...&fullspec=F Angående HD-signaler fra Canal Digital kabel, så har de så vit startet sendinger av HD kanaler. Så det kommer an på hvor i Norge du bor. Og du trenger en egen HD-dekoder. "ikke den vanlige digital dekoderen" for å få inn signalene. Les mer om kanal tilbudet demmes her: http://www.canaldigital.no/TV/kabel-tv/ Sjekk hva du kan få på hus adressen din her: http://www.canaldigital.no/TV/kabel-tv/Tem...du-fa-kabel-tv/ De har også en egen HD-dekoder m/opptaks muligheter, som selvsagt koster noen kr ekstra. http://www.canaldigital.no/TV/kabel-tv/Tem...Hardware/C1201/ Godt mulig at borettslaget du skal flytte inn, har sin egen kanal pakke. Men det må du spørre de som bor der. Endret 25. juni 2008 av Ronaldi Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Damn, der ser du, jeg tok feil! Er jo en jungel å sette seg inn i! Jeg bestiller den DVD opptakeren, er jo endel billigere enn canal digital opptakeren du linket til. Og iom at canal digial mest trolig ikke kjører HD digitale signaler på alle kanalene, så får jeg nøye meg med analog kabel signaler (som er helt greit til normal TV titting). Takk for hjelpen, det er fint å få hjelp så raskt! Lenke til kommentar
Ronaldi Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Damn, der ser du, jeg tok feil! Er jo en jungel å sette seg inn i! Jeg bestiller den DVD opptakeren, er jo endel billigere enn canal digital opptakeren du linket til. Og iom at canal digial mest trolig ikke kjører HD digitale signaler på alle kanalene, så får jeg nøye meg med analog kabel signaler (som er helt greit til normal TV titting). Takk for hjelpen, det er fint å få hjelp så raskt! Koster ikke så mye å få den digitale dekoderen lenger. Dessuten vist du vil ha noen kanaler uten om standard pakken så må du ha den. Men dessverre, HD-dekoderen er nok noe dyrere. Har Canal digital kabel selv her i kåken. Med digital dekoder. Men kan ikke akkurat si at de digitale bildene er så veldig mye bedre en de analoge. Ser knapt nok forskjell her. Men noe HD har vi ikke enda. De driver å bygger det ut nå.. Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Yea, riktig. Aner ikke om jeg kan få inn HD signaler der jeg bor, fikk ikke opp noe annet enn digital dekoder tilbud da jeg søkte med hjemme adressen på Canaldigital.no.. Jaja, alt til sin tid! Er forvirret over hva Blueray og HD-DVD er, er dette støttet med den DVD opptakeren? Eller må jeg kjøpe spiller utenom? Er utrolig takknæmlig for at det er svar å få, og kan vel nesten ikke forvente mer hjelp nå! Ellers, god natt! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 det der er en dvd optaker og derme så kan du ikke ta opp på hd plater. hd plater: for en stund side var de to kokurende formater : hd-dvd og Blu-ray. hd-dvd måtte til slutt gi tap så de kan man glemme. begge hadde til overmål å få til mere plass på en enkelt plate. når en enkelt dvd plate knalagre optil 4.7 gigabyte pr side så kan disse hd platen lagre ca 3o eller ca 50 giga byte pr side. det er også snakk om lage plater med flere lag ( at man har f.eks 4 "sider" på en plate). bly-ray ( bd) spiller koster fra ca 2000 kr og oppover ( tror jeg ). Sony ps3 er en bd spiller. jeg har forsøkt med en enkel forklaring. det håper jeg var ok. Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Bra forklaring elgelg! Sitter bare å venter på DVD spilleren. Blir knall å se hvordan kvaliteten blir på noen av DVD'ene som har støvet bort en stund. Ha en god kveld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå