da_pretender Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 vi skal gå overtil VISTA der jeg jobber og som alle vet er VISTA ikke særlig god spørsmål er: har noen av dere gått over til VISTA på jobben? hvilken versjon brukere dere? har dere noe tips om hva kan gjøres for å få litt fart på PC oppstart? jeg har lastet ned CITRIX client på pc'en min men den gir en feilmeling om ingen skrive tilgang til Evenlogg'en (selvom jeg har admin tilgang) hvilken versjon av VPN er kompatibel med vista? (jeg får en vasel om firewall) vi har kjøpt inn 10stk XP pc'er til framtidig bruk men til slutt må vi gå over til VISTA men er ikke fornøyd pga tregheten, ukompatiblitets problemer med mange programvarer.. har dere noen tips? Lenke til kommentar
Skompa Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 vi skal gå overtil VISTA der jeg jobber og som alle vet er VISTA ikke særlig godspørsmål er: har noen av dere gått over til VISTA på jobben? hvilken versjon brukere dere? har dere noe tips om hva kan gjøres for å få litt fart på PC oppstart? jeg har lastet ned CITRIX client på pc'en min men den gir en feilmeling om ingen skrive tilgang til Evenlogg'en (selvom jeg har admin tilgang) hvilken versjon av VPN er kompatibel med vista? (jeg får en vasel om firewall) vi har kjøpt inn 10stk XP pc'er til framtidig bruk men til slutt må vi gå over til VISTA men er ikke fornøyd pga tregheten, ukompatiblitets problemer med mange programvarer.. har dere noen tips? Vi på jobben har ikke gådd over til Vista pga at der mye som ikke funker 100% der. Nyeste versjon av VPN klient skal fungere på Vista, nå husker ikke jeg helt hva den het. Jeg vil anbefale å fortsette å bruke Windows XP. Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Jeg har flere og flere kunder som ruller over på Vista. Det begynner faktisk å bli mange maskiner der ute som ikke støtter XP lenger, og når utseende bestemmer minst 50 % (sukk) ved innkjøp av bærbar PC er det ikke mye man kan gjøre for å beholde et rent XP-miljø. Mine erfaringer er at Vista fungerer relativt bra for noviser. "Ekspertene" sliter faktisk mer med overgangen, og maser mer. Programvarekompatibiliteten begynner å bli bra, så dersom brukerne ikke har spesielle behov bør det fungere greit. Sjekk likevel, for det er kjedelig å sitte med skjegget i postkassa. Mine kunder kjører både som lokale admins og som begrensede brukere. Jeg forertekker sistnevnte ved Vista, med UAC på. Et par av superbrukerne hos en kunde har til og med lokalt admin-passord (likt på alle) så de kan ved hjelp av UAC gjøre småinstallasjoner selv. Dette fungerer svært godt for dem - det er bare printserveren på 2003 som plager meg, men jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i det enda. Lenke til kommentar
da_pretender Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Dette fungerer svært godt for dem - det er bare printserveren på 2003 som plager meg, men jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i det enda. mener du at W3K printserver kan ha et problem med VISTA? hva med W3K AD-server og filserver? vi kjører CITRIX på alle maskiner og utskrifter skal ikke være et problem i denne sammenhengen men som du nevnte at avensert brukere sliter med funskjonalitet så gjelder det også oss. Vi er 3 stikker på IT og vi sliter mye. Noen anbefalinger? Hvordan kan jeg få VISTA til å starte opp lit fortere. Den er treg. Ser ut som at den begynner å lete etter trådløs netteverk med engang jeg logger meg på. Er det mulig å diaktivere den. Lenke til kommentar
bare-bone Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 vi skal gå overtil VISTA der jeg jobber og som alle vet er VISTA ikke særlig godspørsmål er: har noen av dere gått over til VISTA på jobben? hvilken versjon brukere dere? har dere noe tips om hva kan gjøres for å få litt fart på PC oppstart? jeg har lastet ned CITRIX client på pc'en min men den gir en feilmeling om ingen skrive tilgang til Evenlogg'en (selvom jeg har admin tilgang) hvilken versjon av VPN er kompatibel med vista? (jeg får en vasel om firewall) vi har kjøpt inn 10stk XP pc'er til framtidig bruk men til slutt må vi gå over til VISTA men er ikke fornøyd pga tregheten, ukompatiblitets problemer med mange programvarer.. har dere noen tips? merker at jeg blir litt irritabel av denne tråden. skal prøve å beherske meg. vet ikke om dere husker tiden hvor xp var nytt, mange av problemstillingene som vanligvis blir nevnt i forbindelse med vista er like de som var den gang. og det er forståelig at store selskaper hvor veldig mye styres av policyer i AD bruker lang tid på testing og utvikling av vista platformen. men det er også et poeng, å ta seg tid til å teste platformen man setter opp før man ruller den ut. kompatibilitetsproblemer er vel heller ikke helt unormalt ved overgang til nytt system? for å si det litt banalt, er det ikke sikkert 19" felgene dine passer om du bytter til en nyere modell av bilen din heller. oppgraderer man må man være villig til å ta kostnaden av dette. så da trenger du nye felger til den nye bilen, eller nyere versjoner av programvare til det nye os'et ditt. man vil alltid komme i situasjoner hvor man har programvare som ikke er kompatibel, og da må man gjøre nøye avveininger for og i mot hvilken retning man skal gå. hvorfor har man så dårlig tid når man slår på pc'en? om man har det, benytt sleep eller hibernate, det er jo lynraskt? eller hent en kaffe, ta en røyk, gå på dass. synes absolutt ikke xp er nevneverdig raskt i oppstart heller. særlig ikke maskiner i domener med mye policyer. har du i tillegg kryptering, så tar det ofte en 3-4 røyk før du er oppe og går. men om det er heelt kritisk kan jo kanskje en raskere disk spare deg noen sekunder. synes det virker som en del problemstillinger fremsatt i forbindelse med vista, minner mye om fornyingsvegring. klart amerikanere har et bra ordtak, "if it's not broken, dont fix it". og i utgangspunktet er det vel vanskelig å se noen behov for å bytte ut xp med vista. men det bør være mulig å forvente at it folk faktisk gidder å sette seg inn i sakene, leser en bok, tar et kurs og muligens en sertifisering før de setter i gang et prosjekt med utrulling av vista når det først er kommet til det punktet at det skal gjøres. av en eller annen grunn føler jeg på meg at vedkommende med Citrix problemet er mer av typen bruker enn administrator. tror neppe en stødig admin ville stille slike spørsmål, i stedet for å sjekke dokumentasjon og kilder hos leverandør av tredjepartsprogramvare (som Citrix faktisk er). nå blir jeg sikkert rimlig upopulær, men all sytinga rundt om gjør meg full av gulp Lenke til kommentar
bare-bone Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 vi kjører CITRIX på alle maskiner og utskrifter skal ikke være et problem i denne sammenhengen men som du nevnte at avensert brukere sliter med funskjonalitet så gjelder det også oss. Vi er 3 stikker på IT og vi sliter mye. Hvordan kan jeg få VISTA til å starte opp lit fortere. Den er treg. Ser ut som at den begynner å lete etter trådløs netteverk med engang jeg logger meg på. Er det mulig å diaktivere den. et spørsmål til, hvilken funksjonalitet er der dere sliter med? klart du kan slå av trådløst nettverk, det er heller ikke vanskelig. du kan for eksempel skru av det trådløse kortet i maskinen, normalt med FN+(en eller annen knapp) Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 "if it's not broken, dont fix it" Hva med "It ain't available"? Det er fortsatt mulig å få tak i ferdige maskiner med XP, men valgmulighetene begrenses stadig. Når man i stadig større grad går over til en modell der brukerne tar økt eierskap over egen PC i stedet for standardisering på en enkelt boks (Norge er tross alt ikke overbefolket av firmaer med 1000+ ansatte, som har store gevinster ved konsolidering) er det vanskelig å holde Vista unna uten å være BOFH. Så problemstillingen er absolutt reell i mange miljøer i dag. Lenke til kommentar
bare-bone Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 "if it's not broken, dont fix it" Hva med "It ain't available"? Det er fortsatt mulig å få tak i ferdige maskiner med XP, men valgmulighetene begrenses stadig. Når man i stadig større grad går over til en modell der brukerne tar økt eierskap over egen PC i stedet for standardisering på en enkelt boks (Norge er tross alt ikke overbefolket av firmaer med 1000+ ansatte, som har store gevinster ved konsolidering) er det vanskelig å holde Vista unna uten å være BOFH. Så problemstillingen er absolutt reell i mange miljøer i dag. det er sant det du sier der. jeg siktet i grunn til at jeg synes det kanskje er et av de bedre argumentene for å unngå oppgradering av eksisterende maskiner med Vista. vi er i dag et sted mellom 6 og 7 tusen brukere i systemet vårt, og vi har skrinlagt Vista inntil videre. når jeg jobbet i telenor, ble windows 2000 rullet ut omtrent når XP kom. da var 2000 på en måte i posisjonen XP er i dag og XP i posisjonen Vista er i dag. Jeg er faktisk ikke negativ til Vista i motsetning til veldig mange andre. Og mistenker mye av motstanden det møter, er grunnet at det krever store mengder oppgradering av kunnskaper og administrasjon hos store selskaper. deretter kaster itfolk i småselskaper seg på bølgen og kaller det dritt, ved å feks skylde på treg oppstart og andre trivielle ting. mens det feks blir oversett at man vil ha mulighet til å administrere brukeres maskin ennå mer via utvidelser i gpo som ikke støttes av xp. men dette er da også reinspikka synsing ut i fra de inntrykk jeg får når jeg leser artikler og innlegg i diverse forum. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Mnja, en del av de tingene som hindrer noen av våre kunder å oppgradere til vista er gjerne det at det er andre programmer som må oppgraderes for å være vista klare. Dette innebærer gjerne at maskinvare på serversiden må oppgraderes, man må ta store bibliotek og oppgradere dem for å støtte den nye versjonen ol. Dette tar tid og koster penger. Prisen på å oppgradere PC-parken til vista er en helt annen sak. Der blir gjerne en og en maskin byttet ut etterhvert... Synes ikke det er så ille med vista, men synes ikke akkurat det er fantastisk heller. Det er liksom midt på treet. Endret 1. juli 2008 av Lock-Aze Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Forhåpentligvis får Vista de fleste programvareutviklere til å tenke litt mer over hvordan de lager programmet sitt, fremfor å bare få det til å funke. Det største problemer med programvare som ikke funker på Vista er at programmet krever en del høye og unødvendige rettigheter for å kjøre. Ta ubuntu som et eksempel. Hvor mange programmer må du sudo'e deg til for å kjøre? Det er igrunn kun installasjoner og endring av systeminnstillinger, på samme måte som Microsoft ønsker å få det på Vista(selv om de har tatt det et skritt lenger). Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg ville ikke anbefalt å gått over til vista. Dette av flere grunner. Det er mange programmer som ikke er kompatible, eller fungerer skikkelig i vista. Det er mange småfeil i vista enda, og som du nevnte så er det et vesentlig tregere system som krever mye mere av hardware enn xp. Nå er windows 7 rett rundt hjørnet, og etter å ha testet det i en måneds tid så må jeg bare si at det er hva vista skulle vert. Og det er absolutt verd å vente på windows7 til sommeren. Min generelle erfaring er at de som ruller ut vista får en vesentlig høyere driftskostnad pga ukompabilitet og bugs. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Min erfaring er at selve Vista forsåvidt fungerer greit med det meste, men status på driverne er begredelig for å si det mildt. Skal du rulle ut Vista må du ha en god testperiode for å verifisere at ting er stabilt, og så rulle ut denne eksakte hardwaren. Lenke til kommentar
Justin_Sane Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Min anbefaling er å komme seg fremover så fort som mulig så lenge alt fungerer. Vi gir ut Vista (etter en større test først) til alle nye maskiner. Selv har jeg alt startet med test av Windows 7. Antar at vi får rett på Windows 7 når den kommer ut. Lenke til kommentar
thomasbjo Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Vista er litt som Millenium. Et intermezzo av kort varighet mellom to versjoner. (Millenium mellom 2000 og XP og Vista mellom XP og Windows7), Tester Windows 7 og ser klare forbedringer på hastighet. Programvare kompatibileten er så langt god og totalopplevelsen lang bedre enn med Vista. Enig med "vent" anbefalingene her. Windows 7 er lovende og Vista er på vei ut. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Om du har mulighet, vent på Windows 7 og hopp over Vista. Windows 7 er i bunn og grunn en forbedret versjon av Vista, forhåpentligvis vil det være mer kompatibelt enn Vista. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Der jeg jobber (vidergående skole) har vi bestemt oss for å droppe Vista og gå over til Windows 7 om ett år - XP vil med andre ord leve videre her en god stund til. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Gikk smertefritt over til vista her på jobben. men er noen programmer vi bruker som ikke er helt kompitabel med 64bit, men måtte uansett hatt x64 for å utnytta ram'en i pc'ene våre Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) her hopper vi over Vista og hopper rett til Windows 7, antagelig etter SP1 har kommet ut. edit: årsaken til dette er vel at Windows 7 kommer raskt og at Vista ikke er optimalt for bedriften. det er MASSE jobb og veldig dyrt å tilpasse programmer til ett nytt operativsystem venter til etter SP1, for da er oftest sikkerheten grei og funksjonene som har hatt feil blir gjerne fikset. Endret 13. mars 2009 av aklla Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Hiver meg på bølgen her og nevner at vi kommer også til å hoppe over Vista, men ikke bare på grunn av all den negative omtalen Vista har fått. Etter at SP1+ div updates kom, så har faktisk etter min heller lille erfaring Vista blitt brukbart, og sikkerhetsmessig er det jo helt klart bedre enn XP. Men vår generelle plattform både server og applikasjonsmessig er rett og slett ikke klar for Vista. Og når det så viser seg at Vista får en ganske så begrenset "livssyklus" før windows 7 kommer, så vil det være ett naturlig valg for oss å hoppe bukk over Vista. Har kjørt test miljøer på Vista, og det skaper store komplikasjoner med en del av våre applikasjoner (ingen nevnt, ingen glemt), og om alle våre planer går i boks (forhåpentlig ødelegger ikke finanskrisen for mye), så vil vi både server og applikasjonsmessig være klare når windows 7 kommer, til å ta dette i bruk med en gang Det interessante i denne sammenhengen blir jo å tilrettelegge systemer for å kjøre både windows XP, og windows 7 i en uoverskuelig periode framover, da vi ikke ser det økonomist forsvarlig å oppgradere samtlige workstations til 7 sålenge de fungerer utmerket på XP Lenke til kommentar
novastrum Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 At folk sitter med så mange vrangforestillinger om Vista omtrent et år etter SP1 kom og fikset hele skuta er ganske skummelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå