Gå til innhold

Hvor viktig er hovedkort-type til Q9300?

Epp

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lest en del på alle disse nye hovedkortene, men blir ikke klok. De fleste andre emnene dreier seg om gaming pc-er.

Det jeg skal er bygge en kraftig allsidig PC. Den skal brukes for det meste til programmering/simulering etc, men selvsagt også litt spill om det er tid (ikke online spill).

Så har kommet til at jeg ikke skal:

1. kjøre SLI eller Crossfire
  2. overklokke (men skader ikke om det er mulighet for det senere så sant det ikke blir mange hundrelapper ekstra for hket)

Det jeg lurer på er:

1. Hvilket chipset bør man velge til en Q9300? P35, X38 eller P45?
  2. Hvor mye har det å si ytelsesmessig? Er det reelle forskjeller i ytelser eller snakker vi om desimale forskjeller?
  3. Hvilken kortprodusent er best i forhold til drivere/stabilitet etc..? Asus, Gigabyte, ...?

Når det gjelder pris så forstår jeg ikke det helt da det er jo P35 kort som koster mer enn P45 Deluxe kort o.l.

Jeg vil ha PCI-e 2.0 støtte. Vil ikke ha et kjempebillig kort som er bare trøbbel med, men vil heller ikke ha et kjempedyrt kort som bare gir ørlite mer ytelse.

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg et Gigabyte, Abit eller Asus P45 kort - enkelt og greit.

Det er ingen reell ytelsesforskjell mellom de forskjellige chipsets - iallefall ikke noe å henge seg opp i - unntatt Nforce 610i-630i som kun støtter single channel/64bits minnebus, de yter klart svakere.

Drivere er det samme til de fleste kort - Intel til chipset og Realtek lan/lyd

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Kjøp deg et Gigabyte, Abit eller Asus P45 kort - enkelt og greit.

Det er ingen reell ytelsesforskjell mellom de forskjellige chipsets - iallefall ikke noe å henge seg opp i - unntatt Nforce 610i-630i som kun støtter single channel/64bits minnebus, de yter klart svakere.

Drivere er det samme til de fleste kort - Intel til chipset og Realtek lan/lyd

Likte Asus P5Q (Deluxe) i forhold til at det har Splashtop. Litt mer usikker på om Analog Devices AD2000B lydkortet vil virke med Linux generelt (skal bruke det for det meste). Det burde siden Splashtop skal fungere med Skype, men det kan være lukket driver som ikke blir tilgjengelig. Analog Devices svarer ikke på forespørsel, får sende en mail til Asus.

Får sjekke ut Gigabyte/Abit sine kort nå ...

Lenke til kommentar
Har planer om det, tror og håper det meste er støttet, men leste en tråd på gentoo sitt forum om problemer med den ene diskkontrolleren.

Får sikkert delene i løpet av uken, så dersom du ikke har alt for mye hastverk kan jeg gi en oppdatering på støtten.

Haster ikke for meg. Tror jeg utsett kjøp til høsten. Det du kunne gjøre om du vil teste Linux er å laste ned en live DVD/CD/USB og boote den. Ser ut til at du må ha 2.6.25 så denne distroen kan du teste med: http://www.artistx.org/site2/ Knoppix har 2.6.24.4 så mulig den fungerer også: ftp://ftp.tu-chemnitz.de/pub/linux/knoppix/knoppix-dvd/

Ubuntu 8.04 tror jeg har 2.6.16 eller .18 om jeg ikke tar helt feil.

Send gjerne PM om du har spørsmål eller om du har noen resultater :)

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Realtek er klart å foretrekke på onboard lyd ja - det er støttet i det meste og kommer med driveroppdateringer ofte - det gjør IKKE Asus med sine Soundmax/AD løsninger, men det er mange Asus kort som bruker Realtek også.

Jeg fikk svar fra ASUS i dag. Utrolig raskt! At Realtek driverene var tilgjenglig for Linux. Men så vidt jeg har forstått er ikke AD2000B Realtek? Det er mulig han tenkte på P5Q og ikke Deluxe versjonen. Jeg må sjekke spesifikasjonen og sende en ny mail...

Er Gigabyte generelt lettere når en skal bruke Linux ifm kompatibilitet?

Lenke til kommentar
Ikke sikkert det er noe lydstøtte i Splashtop, det er jo ikke akkurat et komplett os - går jo ikke an å laste ned ting for eks.

Nei, men i følge reklamen skal man bruke Skype med det. Men etter som Asus sier så kommer det driver for SoundMax sitt AD2000B kort. Håpe håpe... :ermm:

Ellers når det gjelder ubunutu så hadde du rett. Det er 2.6.24-16. Jeg husket bare at siste tall var 16 så da trodde jeg det var 2.6.16. :blush:

Ellers OT: Nedtur å finne ut at Moinmoin bare er i versjon 1.5.8 i Ubuntu 8.04 etter at jeg migrerte all dataene mine på Debian til 1.6.2. Får ikke migrert tilbake så får installere manuelt. :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...