rozon Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Øh, når jeg skrev topic skjønte jeg hvor dumt det høres ut, men uansett her er problemstillingen: Du har to ledninger med 24V fra et batteri ned i et bad med saltvann. Du stikker hånden ned i dette badet. Vil du da få nok strøm i deg til å kjenne dette? Jeg klarer ikke så se noen mulighet for at man skal kunne få strøm i seg på denne måten. Hånden har jo ikke noe potensiale i forhold til ionene, og det eneste som vil skje er at evt molekyler med frie elektroner fra hånden din vil bli tilført den allerede elektrolytiske blandingen. Det er i alle fall det jeg tror... Finnes det så noen som kan bekrefte at jeg antar feil/rett? En annen ting i samme sjanger. Når man plasserer elektroder i en slik blanding, hvordan finner man det optimale punktet som gir minst motstand, og hvor langt fra hverandre kan elektrodene i det hele være for at dette skal virke? Lenke til kommentar
War Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hvor mange A er det? Rent vann leder ikke støm uansett, når jeg fornikkler metall senker jeg det i vannet(med div ting oppi for at det skal lede) og setter på strøm Lenke til kommentar
rozon Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Rent vann leder ikke strøm, men saltvann gjør. Hvor mange A det er... Nå har vel vannet en resistans på 100-500 ohm (?), så det blir vel ikke så mange ampere. Batteriet kan sikkert levere 100A uten problem, bare ikke over lang tid. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg har kjent strøm fra et 12V batteri med fingrene. Drev å koblet 12V anlegg i en båt. Motoren var koblet til minus og stakk ned i vannet. Da jeg berørte + fra batteriet, kjente jeg en svak kiling i fingrene. Jeg var fuktig på hender og føtter (joggesko). Det er altså mulig å kjenne, men spørsmålet er hvor strømmen går igjennom deg, hvor lav motstand du har og størrelsen på spenningen. 12/24V er ikke farlig for friske mennesker. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Så lenge du ikke kan slutte kretsen igjennom deg mellom + og --polene på batteriet, så vil du ikke kunne kjenne noe. Det er rett og slett ikke noe spenningspotensiale som kan lage strøm igjennom deg. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hvis vi ser bortifra den lave spenningen her nå.. Tør du å sitte oppi et badekar mens en brødrister hives oppi? Selv om man ikke har direkte kontakt, kan potensialforskjellen bli stor nok til en dødelig dose strøm i vann. Er utallige eksempler på dette. I elektroteknikken snakker man også om skrittspenning. For et par år siden var den en kar som døde, han stod 40cm unna en høyspentledning og ble grillet da plasmabuen ble dannet... Så lenge du ikke kan slutte kretsen igjennom deg mellom + og --polene på batteriet, så vil du ikke kunne kjenne noe. Det er rett og slett ikke noe spenningspotensiale som kan lage strøm igjennom deg. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Et badekar er direkte jordet, så det er ikke en korrekt sammenligning. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Når polene senkes ned i karet vil det gå en viss strøm. Blir jo litt spenning over hånden avhengig av motstanden i vannet og strømmen som går gjennom det. Kroppen i seg selv leder strøm forholdsvis greit. Det er dårlig kontakt med huden som gjør at man vanligvis må opp i litt høyere spenning for å merke noe. I vann blir denne faktoren vesentelig mindre. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Hondaen sier noe med den kriblingen. Hvorfor kommer kriblingen? DC strøm skal ikke lage kribling langs neglene på den måten. Det må være Noe Annet som er med i bildet her? Josten, vil hånden som senkes ned i badet ha potensiale til å gi/ta elektroner til de løse ionene i badet? Hvorfor? Badekaret er selvfølgelig en helt annen sak. Det er jo koblet til jord, og en eller annen del av deg vil selvfølgelig være borti en jordet del og du får strøm i deg. Ikke mye, men mer enn nok til å få hjertestans. Irrelevant for det jeg spør om da egentlig. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Du får et visst antall Volt per meter mellom elektrodene. Stikker du ned hånden på tvers mellom elektrodene går det minimalt med strøm per kvadratcentimeter gjennom hånden. Stikker du den imidlertid ned på linje mellom elektrodene så vil strømmen kunne søke inn lillefingeren og ut tommelfingeren med en mye høyere strømtetthet, kanskje nok til å kjenne det. En sprikende hånd har en utstrekning på 20cm og er 2cm tykk. Hvis elektrodene står 40cm fra hverandre så vil hånden få et potensiale på 12V mellom lille- og tommelfinger med hånden den ene veien, og kun 1,2V mellom håndflate og håndbak med håndene den andre veien. Kriblingen består kanskje i ionebytte og irritasjon av nerveendene. Det er mulig med likestrøm å føre medikamenter inn i huden. Det brukes også likestrøm til å behandle enkelte hudlidelser. Eksempelet med badekaret er egentlig akkurat det samme. Begrepet jording har ingen relevans for regnestykket. Potensialet ([V/m] oppstår i dette tilfellet mellom brødristeren og avløpsstussen. Resten av karet er isolert. Har man f.eks. en fot inntil avløpet og en hånd nære brødristeren så vil det kunne gå tilstrekkelig strøm gjennom hjertet til å påvirke det. Merk at man kjenner vekselstrøm MYE bedre enn likestrøm, og at 50Hz er MYE farligere for hjertet enn likestrøm (og andre frekvenser). Hester og kyr er særlig utsatt ved lynnedslag fordi de har større benavstand enn oss, i tillegg til at de visstnok har lavere tålegrense for strømgjennomgang. De har større sjanse for å overleve om de står med siden mot lynnedslaget pga. kortere benavstand den veien. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Dere kan jo undersøke undervannselektrodesveising.. Jeg har hørt at det er mindre behagelig. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Hvis man dypper hånda i saltvann eller strør salt over den mens den er våt og gnir det inn, og deretter tar en finger (samme hånd) på hver pol på et 12V batteri, så vil man kjenne at "det er noe der". Det meste av strøm vil bare gå på utsiden av hudet i saltvannet, men det er nok til å kjenne noe. Det samme gjelder egentlig det å stikke et 9V-batteri på tunga. Man kjenner at det er noe strøm der pga. tungen er fuktig av spytt som er langt fra rent vann og som leder ganske brukbart. Det er omtrendt ingen strøm, men nok til å kjenne det. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 Du får et visst antall Volt per meter mellom elektrodene. Stikker du ned hånden på tvers mellom elektrodene går det minimalt med strøm per kvadratcentimeter gjennom hånden. Stikker du den imidlertid ned på linje mellom elektrodene så vil strømmen kunne søke inn lillefingeren og ut tommelfingeren med en mye høyere strømtetthet, kanskje nok til å kjenne det. En sprikende hånd har en utstrekning på 20cm og er 2cm tykk. Hvis elektrodene står 40cm fra hverandre så vil hånden få et potensiale på 12V mellom lille- og tommelfinger med hånden den ene veien, og kun 1,2V mellom håndflate og håndbak med håndene den andre veien.Kriblingen består kanskje i ionebytte og irritasjon av nerveendene. Det er mulig med likestrøm å føre medikamenter inn i huden. Det brukes også likestrøm til å behandle enkelte hudlidelser. Dette må jeg teste. Elektroder i et kar og måle strømmen mens jeg fører hånden ned mellom elektrodene i både lengeretning og bredderetning. Hvis strømmen i kretsen ikke endrer seg går det ikke strøm gjennom meg. Teorien er da at hånden min har en annen resistans enn saltvannet og strømmen vil enten øke eller minke da en parallell resistans blir satt i kretsen. (Enig?) Regner med de fleste er enige i at kriblingen ikke er strømgjennomgang da vi snakker likestrøm her. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Du vil få motsatte resultater avhengig av om saltvannet leder bedre eller dårligere enn hånden. Hvis det leder akkurat like godt som hånden så vil du ikke få noen endring i strømmen. Den måten å måle på sier altså ikke noe om hvor mye strøm som går i hånden, ei heller noe om strømtettheten (A per kvadrat) i hånden. Det er strømtetthet som kjennes og evt. skader, ikke total strømmengde. Likestrøm går primært gjennom den inter-cellulære væsken, mens vekselstrøm kan gå gjennom cellene selv. Kroppen leder bedre ved høyere frekvenser fordi cellemembranene oppfører seg som kondensatorer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå