Gå til innhold

[Løst] Pioneer RCS-LX60D: Type høyttalerplugger?

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt et surroundsystem av type Pioneer RCS-LX60D.

Systemet består av følgende komponenter:

· SX-LX60D: Subwoofer / surround receiver

· SSP-LX60D: Høyttalersystem (6 høyttalere)

· RCS-LX60D-AV: HDD/DVD-opptaker

rcs-lx60d.jpg

Jeg har tidligere hatt et annet Pioneer 5.1 surroundsystem i stua, og for å få best surroundlyd valgte jeg å monterte bakhøyttalerne oppe på veggen bak i rommet. Jeg har lyst til å montere opp bakhøyttalerne i dette nye systemet på samme sted som de gamle hang, og iom. at jeg har latt kablene tilhørende det gamle systemet henge tenkte jeg at jeg kunne bruke disse på de nye bakhøyttalerne slik at jeg slapp "morojobben" med å fjerne de gamle kablene og henge de nye kablene opp under taklisten atter en gang.

På det gamle systemet skulle høyttalerledningene (standard tynne doble høyttalerledninger) festes til receiveren med "klammer", slik at man bare tvinnet den uisolerte enden på ledningene, åpnet klammen, stakk kablene inn og slapp opp klammen slik at kabelen satt fast. Problemet er at på det nye systemet er den enden av kabelen som skal inn i høyttaleren uisolert og festes med klammer, men den enden som går inn i subwooferen / receiveren ender i en plugg, så jeg får ikke brukt kabelen som er festet langs taket iom. at den kun ender i 2 uisolerte kabeltupper.

Spørsmål:

1. Er det noen som vet hva slags plugger dette er og evt. hvor man får kjøpt slike? Jeg har kikket litt på diverse AV-sider (bl.a. HiFiklubben), men finner ikke disse pluggene noe sted..

2. Trenger man verktøy for å feste kablene i disse pluggene? Evt. hvor kjøpes dette?

Jeg har tatt noen bilder av kablene (brukte mobilkamera, så beklager at kvaliteten er dårlig):

Bak på subwoofer / receiver:

Plugger_sm.jpg

(klikk på bildet for å forstørre)

Selve kabelpluggen:

Plugg_sm.jpg

(klikk på bildet for å forstørre)

Noen forslag? :)

Endret av terrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta de nye kablene og klipp av kontaktene slik at det står igjen 10-15cm ledning ut fra kontaktene.

Deretter avisolerer du endene på ledningen som står ut fra de nye kontaktene. Så tar du å skjøter disse på de eksisterende høyttalerkablene til bakhøyttalerne som ligger der fra før.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Trainmans forslag er nok eneste løsning.

Dette er spesial plugger laget for Pioneer. Eneste tipset for å finne like er nok å ta seg en tur til Elfa (Elfa.se hvis du ikke bor i oslo). De har mye rart, og kan kansje ha, men tviler sterkt.

Kapp kabelene, avisoler ca 2 cm på hver, og tvinn godt sammen, og sett de inn i en sukkerbit og skru til. Bedre kontakt får du ikke.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

En tråd jeg har glemt å svare på her ser jeg.. :hm:

Jeg endte til slutt opp med å gjøre som Trainman (og AndersT2) foreslo, dvs. å skjøte ledningene. Fungerte helt fint. :)

I ettertid har jeg byttet ut surroundsystemet med nye høyttalere, ny subwoofer og ny receiver (Pioneer VSX-2021), så nå slipper jeg å forholde meg til properitærpluggene lenger.. :thumbup:

Takk for hjelpen!

Endret av terrax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...