Gå til innhold

C: partition ble plutselig til H: partition er det et problem?


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Satt sammen en HTPC for en kompiss her om dagen..

Alt var kjøpt inn av deler, Silverstone kabinett og greier.. :)

Vi brukte en norsk windows XP som han hadde brukt på en tidligere pc, som nå ikke er i bruk..

Instalasjonen gikk ryddig og greit, men når den var ferdig , så var plutselig C: partitionen blitt til H:\ ???

C:\ er Minnekortleser..

Vi får også stadig opp noen feilmeldinger, sitter ikke ved denne maskinen nå, så jeg husker ikke helt hva de sier..

 

Men spørsmålet er om det er mulig å endre partitin bokstavene? og i så tilfelle, hvordan? og vil, kan det få konsekvenser for noe?

Eller må vi reinstalerer?

Minne kortleseren er jo kopplet til usb.. så hvordan kunne denne få bokstaven C:\ ??

Det er kun sata disker og dvd drev i maskinen..

 

Vell håper det er noen der ute som har noen svar / ide`r..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svarer fort meg selv her, men det er likevell et spørsmål :)

Kan jeg gjøre følgende:

kontrollpanel->administrative verktøy-> datamaskinbehandling-> diskbehandling. høyreklikk på disken velg "endre stasjonsnavn og baner"

Eller vil det bli helt krasj ?

Om jeg feks endrer nåværende C:\ til feks Q:\

Og setter H:\ (som egentlig burde ha vært C:\) til C:\

Burde det fungere? eller går alt i dass da?

Endret av okasin
Lenke til kommentar

Hvis du hadde fått det til så hadde det gått rett i dass.

Men du får det ikke til. Det går ikke å forandre bokstav på systempartisjoner.

 

Problemstillingen er forsåvidt velkjent, men at du fikk System på et minnekort var litt spesiellt.

Dette skjer når installasjonsprogrammet undersøker alle tilkoblede disker. Hvis det finner en Primærpartisjon så blir den System. Når du da lager en ny partisjon til Windows så blir den Utvidet - Logisk.

 

Det er bare Primærpartisjoner som kan boote. Så hvis du tar ut det minnekortet blir det ingenting å boote fra.

Eneste løsning jeg vet om er å installere på nytt. Og da må du slette Windows partisjonen og lage ny.

 

Det er en viktig regel ved installering: koble vekk alt av interne og eksterne disker unntatt den ene disken som det skal installeres på.

Lenke til kommentar

Som Hårek sier så kan det være lurt å koble ut alle disker som ikke skal være systemdisk. Jeg formaterte 500GB med backup fra systemet mitt en gang jeg skulle reinstallere Windows. Gjett om jeg var svett i den lille timen før jeg fikk roen til å prøve å redde de data som var på disken. :) Det gikk heldigvis bra, nå kobler jeg av alle disker som ikke har noe der å gjøre under installasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...