Gå til innhold

Hva slags fotograf er du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har sans for 'naturlige' bilder - eller ihvertfall bilder som ligner på virkeligheten (selv om de jo kan være manipulert for at resultatet skal bli sånn).

Ekstrem manipulering der originalbildet blir så omarbeidet og redusert at utgangspunktet like gjerne kunne vært et elendig komponert og uskarpt lavoppløselig mobiltelefonbilde tatt fra en bil i fart har jeg ikke noe særlig sans for.

For meg så forsvinner 'foto'-aspektet i slike tilfeller og det endelige resultatet har - i mine øyne - veldig lite med fotografering å gjøre.

Men det kan jo selvfølgelig bli flott bildekunst for det - for folk som liker sånt. Personlig er jeg utrolig lei av at alle på død og liv skal desaturere, gjerne legge på litt sepia og ikke minst ulike teksturer for å få f.eks. en gammel, slitt, møkkete følelse. Og jeg innrømmer gjerne at jeg blir litt provosert når denslags behandling plutselig opphøyer et bilde til 'kunst'.

Det du skriver er ikke nonsens (*pling*), men jeg vil påstå at selv ikke den beste redigeringsjobb kan gjøre et dårlig bilde til et virkelig godt et. Det kan forbedre det, men det blir som å lage konfekt.

En lærling lager konfekt med sjokolade.

En som har laget konfekt i tredve år lager konfekt med hundebæsj.

Hvilken konfekt er best?

:p

Lenke til kommentar

Etter et helt liv i HCB-ånd, så synes jeg ikke det bør finnes noen diskusjon om hva som er bra eller ikke. Det er ganske enkelt opp til enhver. Det finnes også de som er helt abstrakte, og vi må ikke glemme Man Rays sære teknikker. Jeg synes vi skulle sluttet å diskutere hva som er riktig eller ikke, skjønt dette er en sivilisert diskusjon foreløpig. Jeg synes bare vi skal, slik trådstarter ønsker, identifisere oss selv teknisk og kunstnerisk. Vi har alle like bra tilnærming i utgangspunktet. Mangel på erfaring gjør at unge manipulatorer bruker helt feil uttrykk til feil bilde. Eller ikke tar fotograferingen nok på alvor, slik at det uansett ender opp med kjedelig resultat. Men det betyr ikke at den stilen er feil, bare feil utført.

Det er jo lov å stå med en fot i flere leirer, men man bør ikke overdrive det heller. Jeg står med en fot i to, tre leirer. Det er nok hvis jeg skal ha noenlunde oversikt over det man selv holder på med.

Lenke til kommentar

Så hva er viktigst? Å kunne portrettere virkeligheten eller å skape noe uvirkelig, men visuelt sterkt?

Hva er viktig for deg?

Er det noen grunn for ditt valg?

Jeg er nysgjerrig på hva deres syn på dette er.

-------------------

Jeg velger meg begge kategorier siden, jeg gjør det jeg kan for at jeg skal fremstå som en mye bedre fotograf en det jeg egentlig er.

Om jeg mener bildet blir bedre av å behandle det ihjel så gjør jeg det. Om jeg ønsker et direkte og naturlig uttrykk så gjør jeg det. Jeg gjør det som i mine øyne kreves. Dette avhenger også av dagsform og inspirasjon. Jeg er svært svak så jeg lar meg lett påvirke av andres bilder og av musikk og filmer. Spesiellt musikk og filmer setter meg i forskjellige sinnelag og inspirerer til kreative løsninger

Hva som er sann virkelighet er relativt !

Endret av Happyday
Lenke til kommentar

Musikk og filmer er standard inspirasjonskilder. De to har jeg sett nevnt mange ganger, og også jeg har følt det. Men nå er det nok andre visuelle teknikker som inspirerer meg mest, og litteratur er heller ikke noen dårlig inspirasjon. Men mest av alt trekker jeg inspirasjon fra mine egne tanker.

Lenke til kommentar

jeg skiller mellom to type fotofolk som jeg særlig ser er ute å går...

1) teorimannen. Altfor opptatt av å følge reglene, gjøre alt etter boken. Ender derfor opp med mindre spennende bilder. Har ødlagte øyne mht bilder som ikkje er teknisk perfekt.

2) Gi pokker i reglene mannen. Han som om noen sier at dette må ikkje brukes, gjør alt han kan for å bruke det mest mulig. Ikkje redd for å gå på tryne, og teste nye ting.

Lenke til kommentar
jeg skiller mellom to type fotofolk som jeg særlig ser er ute å går...

Jepp, dette er vel en grei beskrivelse av de to 'hovedleirene' innen foto.

Den som gjør det alle best dog er en kombinasjon av disse to; han som kan nok til å bryte reglene. Med andre ord han som klarer å se forbi teknisk perfeksjon og ta et blurry/uskarpt bilde. Men til motsetning av #2 så blir bildet sånn fordi han vil at det skal være sånn, ikke fordi (slik fotograftype 2 ofte opplever) det tilfeldigvis ble sånn...

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jeg er nok en blandingsrase. Jeg liker fotorealistiske bilder, men jeg liker også å manipulere å skape inntrykk, samt å prøve å få fram det artistiske i visse bilder.

Jeg er også av den sort som ikke bryr meg om hva andre sier om hvordan man skal gjøre ditt og datt. Jeg tar bilder på min måte, punktum. Hva andre synes om bildene mine bryr jeg meg ikke om, men jeg tar til meg kritikk på en konstruktiv måte å prøver å forbedre meg deretter.

Jeg er også en person som elsker å fotografere. Jeg tar alt for mange bilder, rett å slett. Det blir et herk å sortere ut hvilke bilder man skal beholde og forkaste. I løpet av de ca 50 siste dagene så har jeg tatt i overkant av 3000 bilder og beholdt rundt 1200-1300 av disse.

Happy knipser /out.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Jeg er nok en blandingsrase. Jeg liker fotorealistiske bilder, men jeg liker også å manipulere å skape inntrykk, samt å prøve å få fram det artistiske i visse bilder.

Jeg er også av den sort som ikke bryr meg om hva andre sier om hvordan man skal gjøre ditt og datt. Jeg tar bilder på min måte, punktum. Hva andre synes om bildene mine bryr jeg meg ikke om, men jeg tar til meg kritikk på en konstruktiv måte å prøver å forbedre meg deretter.

Jeg er også en person som elsker å fotografere. Jeg tar alt for mange bilder, rett å slett. Det blir et herk å sortere ut hvilke bilder man skal beholde og forkaste. I løpet av de ca 50 siste dagene så har jeg tatt i overkant av 3000 bilder og beholdt rundt 1200-1300 av disse.

Happy knipser /out.

vet ikkje kor lenge du har holdt på, men kjenner meg godt igjen i dette. gikk også amok i starten, og var ikkje flink til å slette. Men tror 100% på at man blir ikkje virkelig flink med foto, før dette sitter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...