Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkbar forskjell med eller uten skråvegg på kasse?

Lefse

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal bygge kasse til et par subwoofere og lurte på en ting: Vil jeg merke nevneverdig forskjell på om jeg har skrå bakvegg i kassa eller ikke? Det sies jo at det er en fordel med skrå bakvegg på grunn av stående bølger og slikt, men har dette noen særlig hørbar effekt?

Jeg får til å kassa med skrå bakvegg om det må til, men det er jo ganske mye mindre arbeid om jeg har lodrett bakvegg.

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får til å kassa med skrå bakvegg om det må til, men det er jo ganske mye mindre arbeid om jeg har lodrett bakvegg.

Noen innspill?

Jeg antar kassa skal stå inntil en bakseterygg; med en skrå bakvegg på kassa vil du jo kunne få et større volum i kassen, som du ikke vil få med en rett bakvegg, hvor du jo vil få et "smuglerrom" mellom kasse og baksetet. Dét vil være den største lydmessige forskjellen (ikke nødvendigvis en forbedring, spørs hva elementene vil ha av volum) om kassen ellers står på samme sted i bagasjerommet.

Dog er det du sier med stående bølger ganske så korrekt, men det er nok av andre, "større" problemer med bass i bil enn akkurat dét.

Lenke til kommentar

Tror jeg satser på rett bakvegg da heller, men med et kammer som er mer prismeformet enn terningformet, det skal vel også hjelpe litt mot stående bølger?

Og angående "smugler-rommet", så kan jeg alltids ha batteri eller noe bak der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det spørs mye på hvilken bil det er snakk om når det gjelder skråvegg.

F.eks Golf får ofte litt mer decibel med skrå kasse.

Viss du har to kasser, en med og en uten skråvegg og begge har samma volum så vil du garantert ikke merke forskjell!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...