Gå til innhold

Bildekritikk: Ash live @ Rock Café 18/11/07 II

Anbefalte innlegg

Jeg har vært temmelig uproduktiv når det kommer til fotografi i det siste, så jeg har i stedet gravd opp en råfil fra 2007 og redigert fotografiet. Jeg gjorde s/h-konverteringen etter hvordan jeg selv syntes det kledde motivet, men komposisjonen er jeg temmelig usikker på fordi bildet er nærmest et snapshot. Bassisten gjorde en heftig positur, og jeg måtte bare slenge meg bak for å få med mest mulig av ham. Jeg fikk ikke med hele gitarkroppen eller halsen, og beskjæringen er påvirket av dette.

Fungerer bildet eller er det bare rot?

2598123533_2c8c7d3b66_o.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eg synes ingenting om bilde. eg ser et instrument, eg ser ikkje noe liv, action, og lyset er bare kaos.

skulle jeg fått kick av dette, ville eg iallefall ha med noe av personen, og da ville eg også hatt et helt annet lys.

jeg blir vist nødt å poste konsertbilder etter å ha sett dette :-)

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar

Enig med PMnormal her.

Bildet er tøft akkurat slik det er.

Og tatt i betraktning at bildet ble tatt og avgjort på sekundet, er det ingenting å utsette på det.

Skal jeg kritisere noe må det bli kontrasten. Ble litt flatt, men egentlig ikke noe å pirke på.

Lenke til kommentar
Domt det med at ikke fikk med toppen av gitaren, men ellers synes jeg det var fint!

Hyggelig at du liker det :)

Toppen av bassen er ikke noe problem. Det blir nesten å finne opp feil. Bildet er tøft slik det er.

Takker, det var godt å høre. Det endelige resultatet hadde kanskje ikke vært annerledes dersom jeg hadde fått med hodet på basshalsen, men det hadde nok begrenset cropmulighetene i mindre grad.

Enig i at det er tøft. Kanskje litt voldsomt med alt lyset.

.....

Nei. det er også tøft. ombestemte meg der.

Jeg savner egentlig å se ansiktet.

Tusen takk. Jeg prøvde å få lyset til å virke dramatisk siden bildet er tatt i froskeperspektiv, men resten av s/h-konverteringen føler jeg at ble litt tilfeldig. Jeg dedikerer dessverre alt for kort tid til etterbehandling, så det er mulig jeg endrer både crop og s/h senere. Kanskje det hadde vært bedre om ansiktet hadde kommet med, men for min del blir inntrykket sterkere når det er skjult. Ansiktet var stort sett skjult av håret under konserten, så jeg prøvde ikke engang å få det med på de 100 bildene jeg tok.

eg synes ingenting om bilde. eg ser et instrument, eg ser ikkje noe liv, action, og lyset er bare kaos.

skulle jeg fått kick av dette, ville eg iallefall ha med noe av personen, og da ville eg også hatt et helt annet lys.

jeg blir vist nødt å poste konsertbilder etter å ha sett dette :-)

Takk, det er bra med annerledes innspill. Jeg spurte i førsteposten om dette var rotete, så jeg er enig med deg i at det er mye kaos på gang. Hvordan mener du at jeg skulle ha fått med personen når han gjør en slik posering i noen sekunder, rett foran meg? Scenelysene er strengt tatt ikke noe jeg har kontroll på heller. Hvis dette var såpass håpløst at du føler at du må kompensere med dine egne bilder så kan du se et annet s/h-bilde av samme bassist på samme konsert under mine emner. Forhåpentligvis faller det bedre i smak.

Jeg savner egentlig å se ansiktet.

Kanskje det hadde vært bedre om ansiktet hadde kommet med, men for min del blir inntrykket sterkere når det er skjult. Ansiktet var stort sett skjult av håret under konserten, så jeg prøvde ikke engang å få det med på de 100 bildene jeg tok.

Det fungerer som bare pokker.

Vi har vel ikke tilfeldigvis sett litt på vinnerbildet i kategorien årets presseportrett i år, kanskje? :p

Nei, det fungerer. Liker alt.

Takker, jeg er smigret. Bildet ble tatt i fjor, og jeg gravde det frem av den store dynga av råfiler på dataen min.

Enig med PMnormal her.

Bildet er tøft akkurat slik det er.

Og tatt i betraktning at bildet ble tatt og avgjort på sekundet, er det ingenting å utsette på det.

Skal jeg kritisere noe må det bli kontrasten. Ble litt flatt, men egentlig ikke noe å pirke på.

Mange takk. Jeg kan prøve å poste noen nye versjoner når jeg kommer hjem fra jobb. Lysene er ca. slik jeg vil ha dem, men jeg er usikker på om det er nok synlige detaljer på gitaren.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Det fungerer som bare pokker.

Vi har vel ikke tilfeldigvis sett litt på vinnerbildet i kategorien årets presseportrett i år, kanskje? :p

Nei, det fungerer. Liker alt.

Takker, jeg er smigret. Bildet ble tatt i fjor, og jeg gravde det frem av den store dynga av råfiler på dataen min.

Ah! Fins det bedre tidsfordriv? :D

Lenke til kommentar

Det finnes flere måter å bedømme bildet på. Man kan vurdere det som fotografi isolert sett, og man kan se på det som et konsertbilde. Jeg synes det er vellykket på begge måter. Det er stilig at bassisten skjuler seg bak instrumentet sitt. Jeg synes også at vi er for fokuserte på dogmer og fastlåste ideer om hva som er bra. Det gjennomsyrer ikke denne tråden slik det har med andre tråder, men det blir litt mye leting etter feil. Livebilder er vanskelig, og dette er mye bedre enn et blitsbilde fra kjelleren på Garage. Det at ansiktene til musikerne vises gjør det ikke til et godt bilde. Som oftest er bilder av et band på en småscene skikkelig dårlige fotografisk, men velger man en annerledes løsning som dette så fungerer det som fotografi også. Mange av scenebildene jeg har sett er helt likegyldige i så måte. Jeg vil i alle fall advare alle mot å føle at dette kan de gjøre bedre selv.

Lenke til kommentar

Selv om det er innteressant å lese så føler jeg litt på om vi også blir bedømt i måten å gi kommentarer nå. Er det nødvendig? At det at jeg savner ansiktet skaper en debatt i tråden ser jeg på som positivt. Men å trekke diskusjonen så langt som å si at vi er for fokuserte på dogmer og fastlåste ideer om hva som er bra, og at det gjennomsyrer andre tråder.. da syns jeg ikke lenger det er positivt. Greit nok å si sånt, og ta en diskusjon rundt måten vi skal kommentere, men debatten skapes i tråden kommentaren skrives. Og er ikke synlig for alle som kunne uttalt seg. Så derfor blir kritikken litt urettferdig. Altså, ikke bildet lenger nå, med debatten omkring kommentarene. På meg virker det hele litt rart, det blir som om vi blir bedt om å skjerpe oss i måten vi kommenterer.

---------------

Jeg beklager litt. Når jeg leser posten om igjen er det nok ikke på langt det jeg forstod for litt siden. Kaffe (eller kanskje litt peyote? :glare: ) hjelper på humøret og nå ser jeg vel litt annerledes på det jeg leser. Men .. jeg lar allikevel det jeg skrev stå. Sånn i tilfelle andre har lest det og gjort seg noen tanker. Da ville det være urettferdig å slette eller endre posten.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

jeg trenger ikkje kompensere med noe som helst. konsertbilder vet eg at eg har flere hundre av, som har smell.

og jeg tar ikkje bilder for et forum, men for div band.

Mener du at det er smell i dette bilde? Ash var sist jeg så dem et band med liv, og livet kommer ikkje frem i dette bilde. Derfor synes jeg det er totalt mislykket, men har sett flere andre bilder fra deg, som er tøff.

Lenke til kommentar
... Sånn i tilfelle andre har lest det og gjort seg noen tanker. Da ville det være urettferdig å slette eller endre posten.

Dette er svært rederlig oppførsel på forumet. Jeg skulle ønske alle tenkte slik, fordi noen har en tendens til å fremstille andre som rallende idioter gjennom sin redigering av poster. Det gjør altså ikke du, noe som er et eksempel til etterfølgelse.

Det var godt du så den egentlige meningen til slutt.

Edit: Vedr. min advarsel om å ikke hevde at man kan gjøre det bedre selv, så må du snart lære å gå litt mer stille i dørene. Når du skriver slik som du skriver i denne tråden er du litt kvalm for oss andre. Det er derfor du får så mange på nakken her, og jeg har vært ganske forståelsesfull i forhold til andre. Du begår en Arild Rønsen når du skriver slik, og vil bli bedt å bevise din påstand. Når du ikke presenterer bevis med den forklaringen som du bruker, så er det enten usant eller arrogant overfor forumet. Enten presenterer du det beste du kan, og deltar på den måten, eller så lar du være. Du har vist forferdelig mye dårligere og mer uinteressante bilder enn dette fra konserter, og må snart lære at du ikke er så genial fotograf at du kan tillate deg en "dette ville jeg gjort bedre selv"-holdning. Det passer seg ikke.

Jeg har slike tanker selv av og til. Isteden for å skrive det, så poster jeg heller en tråd som svar på den tråden jeg føler jeg kunne gjort bedre selv. Jeg har gjort det av og til, men jeg har aldri hevdet noe skriftlig.

Edit: Edit: Det som står i edit-en over er ikke myntet på pybalto.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

jeg kunne godt kommet med et svar til deg, men hva er vitsen? du fyker jo rundt overalt, og forteller meg, og andre hva som er rett og galt. I de fleste diskusjoner med deg, kommer du stadig inn på den lange erfaringen din. Du kaster deg utpå om dave hill, og HDR. Men når jeg spør deg rett ut, ka erfaring du selv har med dette, så er svarene minimale.

Så istede for å kaste bort energi på dette, solgte jeg heller bilder. Så noe har jeg nok gjort riktig.

Lenke til kommentar

Jeg synes du har en direkte forakt overfor forumet og spesielt BK. I motsetning til meg så mener du faktisk at du kunne gjort det bedre selv, og det er en stor forskjell. Jeg har aldri vært ullen når du spør om min personlige erfaring med DH-effekt. Jeg har ingen erfaring med det. Jeg har aldri prøvd meg på det. Men jeg er likevel i stand til å vurdere om et bilde er godt eller ikke. På samme måte som jeg er i stand til å vurdere musikk spilt på theremin, for eksempel. Jeg har nok peiling på bildende kunst til å anmelde bilder i de fleste kunstneriske genre, ikke like mye inne natur og makro. Jeg trenger ikke kunne lage DH for å vurdere når effekten fungerer eller ikke.

Forskjellen mellom meg og deg er at jeg bruker min erfaring til å vurdere det som andre gjør, uten å blande mitt eget ego inn i det. Mitt ego får utløp i mine egne tråder, ikke andres. Det er her du bommer. Du viser en umoden holdning. Det er veldig enkelt å skjønne at du befinner deg i ung voksen alder, i første halvdel av tyveårene. Det er en periode i livet man er så selvopptatt (det gjelder spesielt menn) at gangsynet svikter litt. Men de fleste er klar over sine begrensninger, men en alfa-personlighet vil ikke se slikt. Det er derfor det er mest menn som har en slik avslørende holdning.

Nå er jeg blitt veldig personlig i min kritikk av din kritikk, og det er fordi jeg synes det er en feilaktig måte å anmelde bilder på. Noen kritikere har plumpet ut i den situasjonen du er i nå, nemlig at noen tar dem på ordet. Arild Rønsen gjorde det i 1985/86, i en anmeldelse av en lp. Det fikk han angret skikkelig på etter noen uker. Jeg har selv vært musikk-kritiker i samme periode for flere store regionale og en nasjonal avis. Du kan naturligvis bestride at jeg noensinne har hatt en slik jobb, men flere her kan i alle fall bekrefte at jeg tilhører yrkesstanden.

Husk at du fremstår som kunstanmelder når du skrive kommentarer her. En profesjonell kritiker vet at å hinte til at man kan gjøre det bedre selv fort kan bite deg i røven. Og det er det som skjer når du blir bedt om å bevise at du er bedre. Da holder det ikke å si at du har solgt bildet, for du har garantert en portfolio som inneholder inneholder beviser for din påstand. Du får komme med beviset, slik at vi kan vurdere om det er hold i dine påstander, eller om det bare er varm luft.

Siden det er konsertbilder vi snakker om her så er ikke dine bilder unndratt offentligheten hvis du ikke selv ønsker det. Du må rett og slett vise hva det beste du har prestert for å ikke tape ansikt her. I motsetning til deg slipper jeg det. Min lange erfaring har forlengst lært meg å ikke sette meg i et slik dilemma.

Hvis du derimot skulle mene det som ser ut til å stå mellom linjene, nemlig at du ikke anser forumet vårt verdig dine beste bilder, så har du ingenting i BK å gjøre. Det er opp til deg å bestemme om du er en av oss, eller om du bare driver med trolling. Nå begynner dette å ligne på trolling, spør du meg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Ikke krangle, barna mine. :)

Du har selvfølgelig rett i at dette burde være en ikke-sak, men for forumets best bør vi også diskutere motivasjonen for å gi kritikk. Man bør også ha det klart at enkelte typer kritikk krever mer enn det alle er villige til å gi, og da bør man ikke begi seg inn på slikt. Men for min del avsluttes gjerne den diskusjonen her. Det er faktisk ikke mitt problem, siden jeg ikke har skapt en situasjon der jeg har noe jeg må bevise. Og takk og pris for det.

Håper ikke aksje blir sur på meg på grunn av dette. Det var egentlig ment som et råd, og ikke en kritikk av ham som person. Jeg vet av gammel erfaring at den typen kritikk ikke ender opp som positivt for kritikeren, og det ønsker jeg at han og alle andre her skal slippe å oppleve. Ingen bør hevde at de kan gjøre noe bedre selv. Da kommer janteloven og slår en i hodet, og av og til er ikke det så negativt.

Nå føler jeg at jeg kaprer tråden litt, og håper trådstarter forstår hvorfor. Det er nemlig greit å ta opp slike ting av og til. Hva vi vil og hvordan vi gir kritikk. For et par år siden hendte det at man postet bilder i andres tråder som man mente var bedre enn trådstarters bilder. Det ble sett på som en ukultur, noe det selvfølgelig var. Og derfor døde den ut. Å bli presentert for et "perfekt" eksempel på det man har lykkes litt dårlig i er demoraliserende, og ofte urettferdig. Noen klarte å poste bilder fra helt andre lysforhold osv som førte til at et vanskelig bilde ser dårlig ut, i lys av et bilde tatt under enklere forhold.

Enkelte følte at det kunne bli et press som gjorde at de kviet seg for å presentere noe igjen. Det er denslags ukultur jeg ønsker å unngå at skal vende tilbake til forumet. Dette er et sted til glede og inspirasjon, ikke konkurranse og selvhevdelse. Det har vi konkurranser til, og der kan man delta etter ønske. I BK skal en bidragsyter slippe å bli målt direkte opp mot andre, hvis det kan unngås. Det er til det beste for klimaet her i BK. Og da blir det så mye bedre for oss alle, samt at dissens ikke utvikler seg til personlige konflikter.

Edit: Takk ble tatt, og tilbake igjen.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Nå har jeg observert litt på avstand, og det gjør absolutt ingenting for min del om dette tas opp i tråden min. Jeg har fått kritikken jeg er ute etter, og denne avsporingen er et viktig tema som bør tas opp. Faktisk så finner jeg det hele ganske festlig :fun:

jeg trenger ikkje kompensere med noe som helst. konsertbilder vet eg at eg har flere hundre av, som har smell.

og jeg tar ikkje bilder for et forum, men for div band.

Jeg tok kritikken din seriøst helt til at jeg leste den siste linjen. Hadde du ikke skrevet den, så ville hele denne diskusjonen vært unngått. Si meg, hva mente du egentlig hvis føler at du ikke trenger å kompensere? I ditt andre innlegg så skriver du igjen at du har hundrevis av konsertbilder med smell. Hva i all verden har det med mitt bilde å gjøre? Jeg tviler ikke et sekund på at du har mange gode konsertfoto, men det er totalt irrelevant som kritikk på mitt foto. Jeg tviler heller ikke på at du kunne ha gjort det bedre enn meg, men hva er poenget med å hevde seg selv for å overgå meg? Det er tusenvis av fotografer som er langt bedre enn meg, og jeg har ingen problemer med det. Robert Capa hadde mange gode bilder med smell i, og jeg prøver på ingen måte å overgå ham, men enda mindre ville han ha prøvd å overgå meg ;)

Jeg postet og observerte forrige gang det var drama på bruket, og derfor tenkte jeg denne gangen å kommentere svaret ditt minst mulig for å unngå en splittende oppførsel ovenfor forumet. Jeg takket til og med for svaret, men det hindret ikke denne diskusjonen i å eskalere. Det er ubegripelig for meg hvorfor en voksen person har et slikt behov for å hevde seg. Du tar bilder for band, og ikke for forum sier du? OK. Hva vil du at jeg skal svare? At min legemamma har høyere lønn enn deg likevel? Seriøst, du minner meg om en hissig tenåring som truer med å slå, men ikke tør å gjøre det når det kommer til stykket. I stedet for å skrive i min tråd at du tar bedre konsertfoto enn meg, synes jeg du skulle ha postet et eget bilde i en egen tråd. Et annet alternativ hadde vært å poste et lignende foto (tatt under lignende forhold) i denne tråden og henvist direkte til elementer i bildet som viser hvordan du/noen andre gjorde det bedre, og hvordan jeg burde ha gjort det for å få et bedre resultat. Det hadde vært noe jeg hadde satt pris på.

Mener du at det er smell i dette bilde? Ash var sist jeg så dem et band med liv, og livet kommer ikkje frem i dette bilde. Derfor synes jeg det er totalt mislykket, men har sett flere andre bilder fra deg, som er tøff.

Den eneste grunnen for at jeg poster på dette forumet er at jeg er såpass usikker på meg selv og mine bilder at jeg ønsker å høre fra andre erfarne hvorvidt de dårlige eller gode, for at jeg så i ettertid eventuelt kan angre på at jeg ikke gjorde det bedre. Jeg poster aldri i visshet om at bildet er bra, bare for å få skryt. Jeg har hatt kamera mindre enn et år, og jeg har uendelig med lærdom jeg bør absorbere. Noen ganger er jeg selvsagt litt mer selvsikker i mitt arbeid, men det er ikke tilfellet med dette bildet. Jeg skrev "Fungerer bildet eller er det bare rot?" og det er fremdeles min formening om det. Jeg er glad for at noen syntes det var bra, men det endrer fremdeles ikke mitt syn på fotografiet. Jeg har rett og slett ingen formening om det. Jeg ser positive sider i motivet, men negative sider i gjennomførelsen. Jeg tok over hundre bilder på den konserten, gjorde et utvalg på ti som jeg delte med venner, hvorav to har blitt postet på forumet. Noen av de åtte andre bildene er bedre gjennomført, men de er vanlige konsertbilder som jeg ikke setter noen spørsmål til, og dermed føler at de ikke er verdig et eget emne i bildekritikken.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...