Hagr Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hei! Jeg har et M-Audio revolution lydkort på pcen min med en line inn inngang. Kan jeg koble til gitaren min der uten større modifikasjoner, eller vil utsignalet til gitaren bli for lite? Finnes det noen bra programmer som lar meg spille i realtime og som kan legge til digitale effekter, som f. eks. overdrive og distortion? Harald Lenke til kommentar
glennib Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hei! Jeg har et M-Audio revolution lydkort på pcen min med en line inn inngang. Kan jeg koble til gitaren min der uten større modifikasjoner, eller vil utsignalet til gitaren bli for lite? Finnes det noen bra programmer som lar meg spille i realtime og som kan legge til digitale effekter, som f. eks. overdrive og distortion? Harald Det jeg pleier å gjøre er å koble inn gitaren min til forsterker på vanlig måte, og ta utgangen fra forsterkeren på inlinen på pcen. Bruker en sånn overgang fra 6 mm til 3.5. Det blir helt grei lyd. Da kan man bare ta å spille clean fra forsterkeren, og heller legge til digitale effekter på pcen. Det finnes sikkert en rekke programmer man kan gjøre dette i, et helt greit et følger med i Creative sin lydpakke. Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Hei! Jeg har et M-Audio revolution lydkort på pcen min med en line inn inngang. Kan jeg koble til gitaren min der uten større modifikasjoner, eller vil utsignalet til gitaren bli for lite? Finnes det noen bra programmer som lar meg spille i realtime og som kan legge til digitale effekter, som f. eks. overdrive og distortion? Harald Signalet vil trolig bli meget svakt, ja. Undersøk om lydkortet har en høyimpedansinput. De er oftest merket som "instrument" eller "HiZ". Eventuellt kan du bruke en DI-boks, eller line out på forsterkeren, hvis du har det. Endret 22. juni 2008 av Jnz Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Koblet inn gitaren via mic inngangen med kjempebra resultat Fikk tak i et program som heter Guitar FX 3.04, som funker ganske bra. Vet noen om flere slike programmer? Harald Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Som regel spiller jeg på el-gitaren helt plane, men når jeg er så "lat" at jeg greier å plugge den inn i PC'n gjør jeg det og fyrer opp Guitar Rig 3, får litt støy i bakgrunen, men det får jeg leve med, tror kanskje det er på grunn av at det er en lydkabel, ikke en gitarkabel? Am I right ^_^ Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Mulig at gitarkabelen er mer skjermet Alternativt kan det være lydkortet som kødder det til. Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Har nå fått til å spille via pcen, men er det på noen måte mulig å spille gitar samtidig som man spiller av musikk? Harald Lenke til kommentar
Iceythe Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Et problem med å bruke PC'en til å styre effekter har oftest vært relatert til latency. Nå er det lenge siden jeg har brukt et program til dette så jeg vet ikke hvor mye av et problem det er i dag. Uansett mener jeg å huske at det var Guitar FX Box som jeg brukte. Om du derimot har en effektpedal eller forsterker [gitar > effektpedal/forsterker > PC], så er dette et soleklart bedre alternativ. Da er lyden ganske ferdigprosessert før den kommer til PC, da slipper du effektprogrammer og kan like greit bruke line in. Da kan du lett bruke dette oppsettet: Gitarlyden kommer da gjennom line in, du fjerner mute om den er på, så styrer du i grunn volumet til ditt ønske. Ved opptak: Innstillinger >> Egenskaper >> Innspilling "What U Hear" vil her ta opp all lyd som du hører. Dersom du spiller gitar samtidig som en sang går i bakgrunn, vil alt dette bli tatt opp. "Analog Mix" tar opp det som står listet, inkludert Line in. Du kan ha en sang gående i bakgrunn mens du spiller gitarlyd, men du vil kun få lyden fra din gitar. Dette fungerer ikke med sang fra CD, da dette går på samme inn-port. Om du til tross ikke har effektpedal og bare ønsker å koble gitaren rett i PC'en er mic-inngang dessverre det beste valget siden line in ikke har noe form forsterkning. Det merker du nok i effektprogrammet av type veldig lav lyd. Ønsker du å spille inn med en sang er det bare å bruke "What U Hear", eller tilsvarende ditt lydkort. Jeg sitter med et Creative-kort så skjermbildene kan variere. Du skal fortsatt ha de samme muligheter. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Et problem med å bruke PC'en til å styre effekter har oftest vært relatert til latency. Nå er det bare å installere ASIO4All, da er ikke latency'n noe stort problem. Spiller med en latency på 3ms, skulle gjerne likt å få den ned til 0, men så lenge jeg ikke føler noe etterslep i lyden så er det jo ikke noe problem. Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Det er meget varierende hvor godt ASIO4ALL fungerer, har opplevd på noen PCer at det ikke har hjulpet i det hele tatt, mens på noen PCer har det blitt nærmest perfekt. Men i de aller fleste situasjoner fungerer det meget godt da:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå