Dr. Chaos Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Jeg har helt siden start av slitt med spansk. Blant annet fordi jeg har vært sløv med leksene, og fordi læreren stresser veldig med faget. Ligger på sterk 3 på karakterkortet. Jeg har lyst på 5 i 10. klasse, og har tenkt å bruke sommeren på å bli bedre i spansk. Spørsmålet er hvordan? Jeg har kastet/levert inn de gamle bøkene i spansk, og har derfor ingen oversikt over hva jeg må kunne. Det gjelder egentlig å ta igjen det jeg ikke har lært ordentlig. Dette kan så klart gjøres med ekstrem pugging av gloser, men det vil senke motivasjonen til å lære spansk og være grenseløst kjedelig. Takk for hjelp. Lenke til kommentar
Zirolia Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hjelper alltid mer enn man tror å se på spanske filmer og høre på musikk. Så er det vel antagelig mange nettsider der du kan gjøre en del oppgaver og sånn. Bare å søke på "learn Spanish" eller noe lignende Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1982734 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Hva med denne linken: http://www.gyldendal.no/amigos/ Lenke til kommentar
underdark Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Jeg har helt siden start av slitt med spansk. Blant annet fordi jeg har vært sløv med leksene, og fordi læreren stresser veldig med faget. Ligger på sterk 3 på karakterkortet. Jeg har lyst på 5 i 10. klasse, og har tenkt å bruke sommeren på å bli bedre i spansk. Spørsmålet er hvordan? Jeg har kastet/levert inn de gamle bøkene i spansk, og har derfor ingen oversikt over hva jeg må kunne. Det gjelder egentlig å ta igjen det jeg ikke har lært ordentlig. Dette kan så klart gjøres med ekstrem pugging av gloser, men det vil senke motivasjonen til å lære spansk og være grenseløst kjedelig. Takk for hjelp. Hei. Noe som jeg har funnet lærerikt, er å laste ned serier og filmer som jeg liker og har sett før (helst såpass mye at man kjenner igjen litt av dialogen) - med spanske subtitles. Ellers så er det egentlig ingen easy way - det gjelder bare å sette seg ned ord for ord og se på betydninger og sammenhenger... Det er et morsomt språk å kunne, og ikke så grusomt vanskelig å lære sammenliknet med alternativene jeg hadde, fransk og tysk. Lykke til. Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Å oppholde seg i et spansktalende land en stund er nok sikkert veldig lærerikt, selv om det er vanskelig å få til sikkert. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Noe som er litt mindre spennende, men meget viktig og effektivt, er å gå inn for å lære deg mange vanlige verb og bøyingen av dem. Det finnes sikkert noen verblister hvor du kan se på og pugge endelsene i de forskjellige tidene og personene. Hva er typisk for spanske verb? Ser du noe mønster, f.eks. i forhold til entall og flertall og nåtid, fortid og fremtid? Det er altså ikke nok bare å lære seg mange nye gloser selv om det helt sikkert er supert, du må gå inn for å kunne bruke verb for å bygge opp setninger. Når du har satt deg under et tre eller lagt deg i en hengekøye, er det på tide å lese igjennom en verbliste og pugge hvertfall verbene "å være", "å ha", "å gjøre", "å ville", "å komme", "å snakke", "å danse", "å bo" osv...med andre ord helt grunnleggende verb som du kan bruke i tekstene dine senere. Selv har jeg ikke hatt spansk, men fransk, og der jobbet jeg systematisk og målrettet. Ikke bare lærte jeg meg verb og jobbet seriøst før gloseprøver, jeg gikk inn for å se mønstre mht. preposisjoner og lære f.eks. at man bruker "à" når det er snakk om byer: "i Paris = à Paris). Hvis du vet når du bruker de forskjellige preposisjonene, får du antagelig færre feil i tekstene dine. Men husk å gjøre leksene dine og jobbe jevnt. Skippertak funker ikke i språkfag. Du sitter jo ikke og LÆRER deg språket dagen før en tentamen, gjør du? Åh, så må jeg nevne: lær deg kjente uttrykk, som for eksempel væruttrykk: "det er varmt", "solen skinner", "det regner" osv.. Pugg grammatiske regler i språket og les gjerne dikt og hør sanger(les sangteksten) i tillegg. Dette er bare positivt for læringen. Det er også en fordel å være motivert og positivt innstilt til å lære deg spansk. Det er jo en fordel å kunne litt om du drar til et land hvor de snakker spansk? Lykke til! Lenke til kommentar
vugga Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Hei, Prøv det spanskkurset her: Lære spansk på nettet - det er gratis og du kan faktisk lære ganske mye spansk med det. jeg skrev akkurat et innlegg om det spansk kurset et annet sted her, men tenkte også å tipse deg om det... Det som er bra med kurset er at det er ganske motiverende og har forklaringer på norsk, i motsetning til andre gratis spasnk kurs jeg har funnet. Du bør selvfølgelig pugge verb o.l ved siden av hvis du vil bli skikkelig god, men jeg synes ihvertfall det er litt kulere å lære spansk med å prøve seg på en del oppgaver på nettet enn å bare lese i en bok... 1 Lenke til kommentar
dabbo-baze Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) pugg, pugg, pugg, pugg, pugg og pugg. les masse spansk, gjør masse oppgaver, se på filmer med spansk tale, etc. Endret 11. juli 2008 av dabbo-baze Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12348972834 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 hør på spansk musikk, oversett tekstene/finn tekstene på engelsk på nettet, og bruk setningene for alt det er verdt på stiler;) Lenke til kommentar
Spanskfreak Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Jeg har helt siden start av slitt med spansk. Blant annet fordi jeg har vært sløv med leksene, og fordi læreren stresser veldig med faget. Ligger på sterk 3 på karakterkortet. Jeg har lyst på 5 i 10. klasse, og har tenkt å bruke sommeren på å bli bedre i spansk. Spørsmålet er hvordan? Jeg har kastet/levert inn de gamle bøkene i spansk, og har derfor ingen oversikt over hva jeg må kunne. Det gjelder egentlig å ta igjen det jeg ikke har lært ordentlig. Dette kan så klart gjøres med ekstrem pugging av gloser, men det vil senke motivasjonen til å lære spansk og være grenseløst kjedelig. Takk for hjelp. Hei du! Det viktigste for å lære mer spansk er vel, som mange andre sier: LÆR SPANSKE VERB! Det vil si, estoy = å være, gustar= å like osv. Jeg vil si at de er veldig gode og kunne, som amn kan lage tonnevis med setninger med. Noe som også har hjulpet for meg ( er 9 ende klasse elev med 5 i spansk 8 og 9) er garantert youtube videoer. Er det noe du ikke skjønne- se og lær! Mange flotte og flinke damer på youtube som kan mye bra spansk. Vil også tipse med at du burde bare rett og slett øve på og lage setninger, og pugge mye spansk! Det er dessverre ingen lettere utvei. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Jeg lurer egentlig litt på hvilket poeng det er i å bumpe denne tråden, men når det nu engang har hendt: La meg anbefale sedat, "seriøs" kringkasting, fra offisielle radio- og tv-kanaler i Spania. I tillegg til de som er tilgjengelige via satelitter, finnes det nemlig en god del muligheter via nettet, noe som man kan utnytte til å skaffe seg trening i å lytte til god sprogbruk. Så hvorfor "sedat, seriøs" kringkasting ? Jo, fordi de offisielle radiokanalene forventes å bruke et sobert, korrekt sprog, mens diverse kommersielle eller amatørradioer kan forventes å tilpasse seg sitt spesielle publikum, uten hensyn til hva standard spansk forutsettes å være... Og hvorfor lytte ? Jo, fordi man må lære en god del av sproget før det er noen hensikt i å forsøke å selv snakke det. (Og mens man holder på, kan man gjerne laste ned podkaster som man kan lytte til flere ganger - repetisjon er en gammel, men meget god metode...) Lykke til - til den som måtte lese dette... Lenke til kommentar
yopeacee Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Prøv ut en app som heter bable eller noe sånt, den har funket bra for meg. Det er en prøveversjon, men hvis du skal satse på den må du betale litt. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Henger meg på Tkse. Duolingo funker, og er gratis.Et annet tips er å lese enkle, lettleste spanske bøker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå