Gå til innhold

Tips til robust dSLR. Skal brukes til turbruk++

Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe nytt kamera. Siden det skal brukes mye til turer i allslags vær og klima, lurer jeg på om det kan lønne seg å gå for et Pentax eller Samsung da disse har bra værtetting og er generelt robuste. Tenker også mye på vekt, og vurderer også et Olympus. Men hvordan er værtettingen på Olympusene kontra andre kamera?

Lurer også på hvor viktig det er med stabilisator i objektiv mot i kamera

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er ikke værtettet. De tåler i likhet med alle speilreflekskamera en del juling (mitt har bl.a. falt fra to meter og ned i brolegning, og knipser som bare f*en), men dedikert værtettet er de ikke.

Et alternativ kan også være å se på et brukt E-1 med et 14-54. Det er vel egentlig det desidert best værtettede kameraet du kan få i prisklassen. Det ligger et par E-1 med 14-54 for 4500-5000 på foto.no.

Husk at du også må ha værtettet optikk. Det som følger med Pentax/Samsung er ikke værtettet. Jeg vet dog ikke hva værtettede objektiv fra Pentax/Samsung koster.

Nevner E-1 som et alternativ. De tåler ALT. Jeg vet om en som mistet sitt så det falt tre meter ned på en steinblokk, det trillet i en elv, og det tok ham fem minutter å komme seg ned til kameraet for å plukke det opp. Det skjedde for to år siden, kameraet tar fortsatt bilder.

Problemene er selvfølgelig at det er et eldre kamera. Med andre ord dårligere på høy ISO og ingen mulighet for IS. Men de benyttes enda av mange proffer innen Olympus-leiren fordi de er så tøffe, og gir de fargene de gjør.

:)

Lenke til kommentar
Husk at du også må ha værtettet optikk. Det som følger med Pentax/Samsung er ikke værtettet. Jeg vet dog ikke hva værtettede objektiv fra Pentax/Samsung koster.
Det er kun DA* serien som er værtett. Det er forholdsvis kostbare saker. Men om du ikke ser deg råd til det, har du etter min erfaring liten grunn til bekymring. Optikk inneholder mindre følsom elektronikk, i hvert fall optikk uten fokusmotor. Men for sikkerhets skyld kan det være en ide å tørke av objektivet før du zoomer i det værste regnværet.

Min erfaring viser at sjansene for at vann skal forplante seg fra objektiv, inn i selve huset er små. Jeg har faktisk mista kamera og objektiv i ei våt myr. Det silte vann ut av optikken, min kjære Store-K. Det objektivet er fritt for elektronikk, så jeg hadde ingen skrupler med å fortsatte fotograferingen. Ikke antydning til fukt inne i huset.

Jeg kan altså gå god for at K10D tåler mye vær og juling, også med optikk uten værtetting.

Min K10D, som til slutt drukna ute på Tromsøflaket, var med på mye, og tålte det. Det omfatter, kulde, sjøsprøyt, og nedbør i alle former. Kraftige slag også (den historien sparer jeg denen gangen, har fortalt den før). Jeg ville riktignok ikke tatt sjansen på å spyle utstyret under springen, men hvem gjør egentlig det, når man kan gjøre reint med en fuktig klut? Sand har jeg ikke så mye erfaring med, så der skal jeg være litt forsiktig med å uttale meg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Ok. Takker for svar. skal sjekke bruktutstyr, det var mye bra på foto.no. Men jeg må spørre litt mer om dette med værtettinga.

Vi er to kompiser som er på utkikk etter dSLR. Kompisen min kommer til å ta mest landskapsbilder, og skal mest sannsynlig reise til Bjørnøya ett halvt år. Jeg skal studere plantebiologi og vil ta mye makro. Jeg liker også å dykke, og har ganske små hender. Så jeg tenkte da på ett Olympus siden de er ganske små, og så kan man få tak i dykkerhus til dem uten at det blir altfor dyrt.

Men angående værtetting. Er det sånn at kamera uten værtetting ikke tåler regnvær, kulde, sjøsprøyt osv. Vil et Olympus bli ødelagt under sånne forhold?

Lenke til kommentar
Men angående værtetting. Er det sånn at kamera uten værtetting ikke tåler regnvær, kulde, sjøsprøyt osv. Vil et Olympus bli ødelagt under sånne forhold?
Ikke at jeg er noen ekspert på dette, men jeg vil tro det er slik at hvis du ikke har skikkelig værtetning, så kan vann o.l komme seg inn i sprekker ved batteriluke, knapper, osv. Men det kan jo hende du er heldig og at vannet ikke kommer dit, eller at vannet ikke ødelegger noe når det først kommer inn. :yes: Endret av Jacobs1k
Lenke til kommentar

Har du bruk for dykkerhus, da er ikke Pentax eller Samsung svaret. Så vidt jeg veit lages det ikke dykkerhus til disse. Jeg er langt fra sikker på at det finnes til Olympus. Dykkerhus lages vel stort sett til storselgende kameraer.

Du spør og om hus uten tetting tåler vær. Hm. Joda det gjør de nok til en viss grad. Min gamle Pentax *ist DS er solid, men har ikke værtetting, og den har også vært ute en vinterdag eller to og overlevd. Men jeg tviler sterkt på at den ville overlevd samme behandling som K10D har fått.

En ting som ikke har vært nevnt er kondens. Det er faktisk det som lettest dreper et kamera. Og mot det hjelper ikke værtetting. Problemet er temteratursvingningene når du tar kamera fra kaldt til varmt miljø. Men hvis du er vant til å ferdes ute i kulda så kjenner du til dette, og til hvordan du unngår det.

Lenke til kommentar

Neida. Det betyr at det er større sjanse for at de blir ødelagt. Et kamera som Canon 30D/40D eller Nikon D200/D300 vil slutte å ta bilder vesentlig tidligere enn et E-3 eller et K20D gitt ekstreme forhold. Men i regnvær er det sjelden noe problem med noen av disse kamerahusene. Selv er jeg alltid litt forsiktig, og det er stressende. Så mitt neste hus er værtettet - peace of mind.

Har du bruk for dykkerhus, da er ikke Pentax eller Samsung svaret. Så vidt jeg veit lages det ikke dykkerhus til disse. Jeg er langt fra sikker på at det finnes til Olympus. Dykkerhus lages vel stort sett til storselgende kameraer.

Hva du ikke vet Tim! :p

Olympus har så vidt meg bekjent dykkerhus til alle sine kamera.

Lenke til kommentar
Vi er to kompiser som er på utkikk etter dSLR. Kompisen min kommer til å ta mest landskapsbilder, og skal mest sannsynlig reise til Bjørnøya ett halvt år. Jeg skal studere plantebiologi og vil ta mye makro. Jeg liker også å dykke, og har ganske små hender. Så jeg tenkte da på ett Olympus siden de er ganske små, og så kan man få tak i dykkerhus til dem uten at det blir altfor dyrt.
Et skikkelig undervannhus til et DSLR koster antagelig mer enn et nybegynner kamerahus. Men det finnes fattigmannsløsninger for også dette:

http://global.ebay.com/gbh/viItem?ItemId=200233326355

Og skal du dypere enn 1 meter så blir det lite lys så du må også ha et skikkelig blitsopplegg og det koster... med et hobbybudsjett når man bokstvelig talt ikke særlig dypt....

Spes interesserte kan se en filmsnutt om undervannfotografering i arktiske omgivelser vinterstid:

Lenke til kommentar

Trådstarter har vel egentlig ikke sagt noe om h*n har tenkt å bruke kamera til dykking, eller bare blir tiltrukket av den ekstra sikkerheten som et dkkerhus gir når man jobber i nærheten av vann.

Hadde kanskje vært greit med en sånn presisering.

EDIT: Eeh, jo. Trådstarter sier at H*N er glad i å dykke, det betyr vel at undervannsfoto og er aktuelt.

Kanskje det enkleste, beste og rimeligste hadde vært et kompaktkamera som tilfredsstiller disse kravene, og en DSRL til annen fotografering.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Ang. hvor mye disse kameraene tåler: Er det noen som har klart å ødelegge sitt kamera ved bruk i røft vær? (Da ser jeg bort fra hus som ligger på havets bunn.)

Grunnen til at jeg spør er at for meg virker det som om kamera tåler det meste. Selv har jeg et Canon 30D som er med på lagtur om vinteren. De ligger nedfrosset om natten, ristes i pulk, tas inn fra kulde til varmt telt mv. og fremdeles funker det fint. (Bruker plastpose for å hindre konden.) Jeg tar forresten ikke bilder i regnvær, så det er mulig dette hjelper.

EDIT: FOrresten det eneste jeg angrer på med mitt kamera er at det er for tungt for skikkelig turbruk. Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg gått for den pakken som blir lettest med tanke på hus + optikk jeg vil ha. Evt. et Conon Powershot.

Endret av roolf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...