Gå til innhold

nytt på gammelt


Anbefalte innlegg

jeg trenger kloke råd fra datakyndige mennesker.

jeghar en compaq presario 5726 P3 500mhz 256ram/13gb.hd cd-rv/dvd

geforce4 mx420 som jeg skal oppgradere med dette:

 

ann. Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A

- nForce2-SPP/MCP-T,1394, USB2.0, Dual LAN

 

AMD Athlon XP1700+ 1.46 GHz 266 MHz bus

- Socket A (Thoroughbred) prosessor.

 

DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC266MHz)

 

Q-Tec Strømforsyning ATX 400W Dual Fan

- Strømforsyning for PIII/AMD/P4 CPUs

 

vifte er jeg usikker på,så kom med forslag

 

jeg har et budsjett på litt over 2000kr

 

planen er å røske alt ut av kabinettet og sette inn de nye komponentene.

jeg har målt hovedkortet mitt og det har samme dimensjon som det nye,så jeg tror det vil funke.Tanken bak oppsettet er at siden jeg har minimalt med penger å bruke,så tenkte jeg det ville være lurt å anskaffe et virkelig bra hovedkort,samt øvrige komponenter som er brukbare per i dag,slik at jeg gradvis kan skift ut og oppgradere de enkelte delene,men jeg lurer:

 

1.vil dette funke?

2.hovedkortet kommer i en vanlig og en "deluxe"utgave,hva er forskjellen,og er det verdt det?

3.er mitt oppsett en lur måte å bygge pc på med tanke på mitt slunkne budsjett?

4.hvis dere ser rom for forbedring,andre løsninger osv..så fyr løs!

 

 

avslutningsvis kan jeg si at pc'en skal være en allround pc,med det mener jeg spilling/tekstbehandling/studier/dilmavspilling/surfing og litt musikkmekking

 

 

i need heeelp ;())

 

ps! min gamle tregost pc klarer fortsatt å spille freelancer demoen i 1024+768+32 oppløsning knirkfritt.(er det ikke rart?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal du ha en allround pc så må du legge på noe annet enn en XP 1700. å gå opp til XP 2100 eller XP2200 koster ikke SÅ mye. rammen bør nok, som han over sier, byttes ut med noe annet eks. PC3200 som han sa. Om du bør velge en vanlig eller deluxe utgave komme ann på dine behov. forskjellen er i allfall at deluxe har RAID, S-ATA, 6 USB 2.0 mot 4 på vanlig, 2 lan porter mot 1 på vanlig pluss noen forskjeller på onboard lydkortet.

 

Edit: i tillegg til at det følger med mer prog. vare på deluxe utgaven

Lenke til kommentar
skal du ha en allround pc så må du legge på noe annet enn en XP 1700. å gå opp til XP 2100 eller XP2200 koster ikke SÅ mye. rammen bør nok, som han over sier, byttes ut med noe annet eks. PC3200 som han sa. Om du bør velge en vanlig eller deluxe utgave komme ann på dine behov. forskjellen er i allfall at deluxe har RAID, S-ATA, 6 USB 2.0 mot 4 på vanlig, 2 lan porter mot 1 på vanlig pluss noen forskjeller på onboard lydkortet.

 

Edit: i tillegg til at det følger med mer prog. vare på deluxe utgaven

 

Om du er villig til å overklokke kommer du langt med en XP1700+ da det stort sett er den mest overklokkingsvennlige utgaven i butikkene nå. Men ja du må prioritere ram.

Lenke til kommentar

VIlle som sagt over kjøpt 3200 minne. Bare gå for 1700+ du, du kan kjøpe ny seinere og i forhold til 500Mhz merker du liten forskjell mellom 2000+ og 1700+. Ytelsen mellom deluxe og ikke deluxe er ikke eksisterende, det er tillbehøret som er forskjellen. Er du interesert i de, kjøper du deluxe. Et annet alternativ er AbitNf7-s, som også har en del tillbehør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...