Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trøtt og slapp konstant, uansett årsak og handling

Gjest Guest_sw_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_sw_*

Emnetittelen er en god oppsummering av hvordan hverdagen min er.

Jeg sover rundt 9 timer (legger meg kl. 23/23:30 hver dag og står opp rundt 8), og har god og sunn helse. Dette problemet har vart så langt tilbake jeg kan huske, og jeg er fullstendig ubrukelig uten tabletter. Før snuste jeg og røykte, nå har jeg sluttet med dette og har ikke vært borti dette i godt over 3 måneder, og fortsatt er det et helvete å leve. Rett og slett helvete. Jeg trener riktig, spiser riktig (frukt, grønt, fisk, kjøtt, kuttet ut brus og godteri osv) og fortsatt sliter jeg med dette.

Legen mente at dette kunne skyldes mangel på vitaminer, men vi tok blodprøve og legen sa at blodet mitt er på 29,4 % rent (eller noe lignende) og 29,4 er det perfekte! Jern, B-vitaminer og andre næringstilskudd er helt normale og ingenting tyder på problemer. Hjernen min er lettet og jeg har et enkelt liv med en fin familie, god jobb, herlig dame og gleder meg bokstavelig talt til framtiden (militæret til august).

Per idag har jeg testet ut "Møllers Total", uten å kjenne noe som helst, og den midlertidige løsningen er rosenrot, som faktisk hjelper nydelig. Men igår var jeg på glattkjøring og hadde gått tom for tabletter. Så uten de tablettene falt jeg om en gang under teorien! Det pinligste jeg har vært med på! Og jeg har et lett liv, og nå skal jeg inn i militæret som jeger, og hvordan i allverden skal jeg greie meg?

Vær så snill og hjelp meg! Hva kan jeg gjøre? Noen forslag? Dette kan umulig være normalt. Jeg er bokstavelig talt levende død etter f. eks. jobb, og må sove i over 4 timer + den daglige søvnen hvis jeg ikke har tatt tabletter før jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest

Det er snakk om "vanlige" rosenrottabletter som jeg kjøpte på apoteket. Det er visst på 300 mg (eller noe, ihvertfall anbefalt døgndose), Link til nettbutikk her: https://www.bootsapotek.no/butikk/s/product...&ref=search .

Falt om mener jeg at jeg var så trøtt at jeg sovna, hodet sklei fra armen (som jeg hadde lent på) og alle så rart på meg og dama som underviste, ble trolig veldig fornærmet.

Jeg har det herlig, fysisk, og psykisk kan jeg ikke tenke meg noe negativt. Jeg har alt jeg ønsker meg og er rett og slett omtrent overlykkelig. Den første halvtimen når jeg våkner ihvertfall, når jeg blir trøtt blir jeg bare irritert fordi jeg allerede er tom for energi.

Leste også litt her hvor det står hva rosenrot hjelper mot.

Takker hjertelig for videre hjelp.

Lenke til kommentar

Det leses ut som et A/B menneske fenomen.

B mennesker er mer søvnige/trøtte om dagen, enn A menneske.

Det finnes også faktorer som akselere søvnigheten hos folk: dårlig luft, soft musikk og etter en god kyllingsalat.

Ikke minst, er du, forsatt i "puberteten" mtp. du er rundt 18-19år gammel?

Hva er jobben din?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Ja, jeg liker gjerne å være oppe om natta og sove om dagen.

Jeg jobber i butikk, jobber aller mest med å ta varer, så det blir en haug med palleløft og kasseløft o.l. tunge løft, så jeg bruker kroppen kan man si. Arbeidet er veldig variert, det kan være alt fra kontorarbeid til kasse til lager osv.

Jeg er per idag 18 år. Men dette problemet har vart siden jeg var .. 15 år tror jeg. Av musikk går det alt fra techno til metal til Alternative, så musikksmaken er ikke soft.

Med tabletter går jeg på jobb (og løfter tungt), trener styrke i et par timer på studio og tilbringer mange timer med dama før jeg senere er hjemme og slapper av med data. Uten det får jeg kommentarer fra sjefen om at jeg er sliten før en time har gått. Jobben begynner som regel fra kl. 08:30 til 15:00 og til tider fra 10:00 til 18:00, etter hva jeg selv ønsker.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
høres ut som depresjon kan det være noe dær?

Nja... Depresjon for hva da?

Det leses mer og mer ut som en vanlig purbertetes sak, fra 15 til idag. (Man er ikke fullvoksen før 23-24)

Her er et livstilsråd:

Hold unna pcen om kvelden. Spis mer antioksidanter, som eple (mer frukt). Får deg mer sol. (Melanin er god for kroppen)

Forresten, snorker du?

Snorking er et av de vanligste årsakene for å ikke føler seg utvilt etter en nattesøvn.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest samme her

Jeg opplever hverdagen akkurat lik trådstarter. Har i mange år satset aktivt innen idrett, men nå er det straks stopp. Null energi igjen. Har vært til lege og tatt det som finnes av prøver for problemene. Alle prøver kommer tilbake gode eller bedre enn gjennomsnittet. Har hatt dette i over 10 år siden jeg var 15, men det er først nå at symptomene begynner å bli så store at jeg ikke klarer å se bort fra de lenger.

Spiser og trener godt, men nattesøvn og andre hverdagslige ting blir bare værre og værre. Depresjon kan det være selv om jeg føler jeg har det bra. Opp og ned går det unasett her i livet, men at kroppen skal stagnere helt ved at jeg har det ørlite hektisk en periode synes jeg er rart.

Skal inn på undersøkelse snart igjen.

Lenke til kommentar

Har du sjekket:

- stoffskiftet?

- utbrenthet?

- depresjon?

- diabetes?

- kanskje du trenger mer søvn enn du får?

- om du får nok mosjon som gir mer overskudd?

- jernmangel?

Ok, du har sikkert sjekket og utelukket flere av disse alternativene.

Edit: måtte skrive noe nytt, siden jeg måtte endre innlegget mitt helt. ;)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...