Gå til innhold

Hvordan ta bra makrobilder?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ny på dette med speilrefleks, har et nikon D40. Hvordan tar jeg bra makrobilder? Og gjerne tips til et billig og bra makro objektiv! Kom gjerne med tips til hvordan man tar bra makrobilder også:)

Tar jeg på makroknappen, så får jeg ikke til å ta bilder hver gang..

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for bra svar, skjønner litt mere nå:)

Tips til et greit macro-objektiv til en ikke helt for stiv pris?

Så en plass at man kunne kjøpe noe mellomlegg til objektivet slik at man kunne "utforske" macroverden.. Er dette bare tull, eller funker det?

Lenke til kommentar

Det du tenker på heter mellomringer på norsk. Og det er ikke bare tull. Det er en av de billigere måtene å utforske macro-fotografering på. Du må passe på at du får mellomringer som overfører de elektriske signalene som går mellom objektiv og kamerahus. Ellers så blir det fort bare tøys.

Når du bruker mellomringer så kan det være vanskelig å fokusere, da området som er skarpt blir veldig lite.

Når det gjelder macro-objetkiver, så er det mye å velge i mellom; men de fleste må du fokusere manuelt med; da D40 ikke har innebygd autofokus motor. Eller så blir det dyrt.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Hei!

Er ny på dette med speilrefleks, har et nikon D40. Hvordan tar jeg bra makrobilder? Og gjerne tips til et billig og bra makro objektiv! Kom gjerne med tips til hvordan man tar bra makrobilder også:)

Tar jeg på makroknappen, så får jeg ikke til å ta bilder hver gang..

Takker for alle svar

Jeg er også ganske ny på speilrefles, har hatt en 450D siden april. Jeg kjøpte mellomring siden jeg er veldig intressert i macro, men den er ikke så enkel å bruke og dermed ble det macroobjektiv, Canons 100mm. Tenk nøye gjennom hva du vil bruke det til og hvor interessert du er. Det kan fort bli dyrt med bomkjøp. Riktignok kan jeg bruke mellomringen på alle objektiver, men macroobjektivet er også et bra objektiv til både landskap og portretter.

Det er stadig "må ha" ting som dukker opp, men du verden så moro. Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte mellomring siden jeg er veldig intressert i macro, men den er ikke så enkel å bruke og dermed ble det macroobjektiv,
Hva var det som gjorde mellomringen vanskelig å bruke? Var det selve monteringen og demonteringen, eller noe annet?
Lenke til kommentar

Et dedikert makroobjektiv er vel et utgangspunkt for gode makrobilder. Tamron 90mm er et godt valg, selv om du ikke får AF. Personlig bruker jeg kun manuell i makrofotografering uansett.

Men deretter er det jo opp til deg selv. Et makroobjektiv til en dyr penge vil ikke gi gode bilder i seg selv. Du må finne gode motiver og være tolmodig. Vet ikke hva du tenker på å ta bilde av, men skal du prøve på insekter, må du være sinnsykt tolmodig. :)

Lenke til kommentar

Mellomringer kan du ofte finne til en billig penge på ebay og lignende og er sånn sett en enkel måte å teste makrofotografering på. Problemet med mellomringer er både at du mister lysmåling med de fleste typene og at fokusområdet blir veldig begrenset.

Er du interessert i å investere i et skikkelig makroobjektiv finnes det dusinvis å velge mellom. Sigma sine er veldig gode og relativt lave i pris.

Ettersom du bruker D40 er det viktig å huske at du må kjøpe objektiver med innebygd fokusmotor for å få autofokus, og sånn sett er kanskje dette noe av det billigste du finner:

https://prisguiden.no/product.php?productId=89538

Strålende objektiv, men kanskje litt over budsjettet.

Lenke til kommentar

Kunne kanskje ha testet sånne mellomringer først da?

Hva heter det på engelsk? Og hvilke passer mitt kamerea? Er det noen som hadde giddet å funnet en mellomring til meg på ebay og lakt ut link?

Lenke til kommentar

Uansett hvilken løsning du velger så vil du ha begrensa nytte av AF. I e del tilfeller har du valget mellom å droppe bildet, eller ty til manuell fokus. Der kommer D40 til kort, siden den har en søker av litt laber kvalitet (dette er et problem med alle innstegsmodeller så vidt jeg vet).

Det kan du bøte på med en søkerforstørrer, feil ord, kommer ikke på det rette. Nikon har noen enkle som forstørrer 1,2x tror jeg det er, det hjelper noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Slik det er nevnt over, er det beste (og dyreste) å kjøpe et makro-objektiv. Det billigste (men med lavest bildekvalitet) er å kjøpe nærlinser som monteres foran på det objektivet du har. Funker omtrent som forstørrelsesglass.

Ellers trenger du et par ting til: Fjernutløser, stativ og gjerne 1 eller flere blitzer hvis du blir avansert. En reflektor er heller ikke å forakte. Av og til vil det være fint å ha en vinkelsøker også, særlig hvis du skal ta bilder på bakkenivå.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte mellomring siden jeg er veldig intressert i macro, men den er ikke så enkel å bruke og dermed ble det macroobjektiv,
Hva var det som gjorde mellomringen vanskelig å bruke? Var det selve monteringen og demonteringen, eller noe annet?

Jeg sikter ikke til montering eller demontering, det er da enkelt nok. Ble ikke fornøyd med billedkvaliteten rett og slett. Har kun prøvd meg på blomster, synes bare kvaliteten ble langt bedre med 100mm macro, så poenget mitt var at man tenker igjennom behovet. Dumt å bruke en tusenlapp på mellomring og så macroobjektiv.

Lenke til kommentar

Ingen zoom er ekte makro, men noen av telezoomene har en forstørrelsesgrad på 1:3 og deromkring. Det er ikke makro, og du oppnår kun det forstørrelsen på lengste brennvidde.

Har man interesse for makro finnes det få mellomveier. En nærlinse kan gjøre litt av jobben, og en reverseringsring vil også gi deg noe å leke med. Men skal du investere i noe som skal brukes til makro så er det dumt å kjøpe noe feil. Vil du drive med makro så kjøp riktig utstyr. For deg som har Canon starter det med Sigma eller Canons 50mm-ere som billigste alternativ til rundt 2500. Sistnevnte er gammeldags makro, 1:2. Du må ha mellomringer for å få 1:1, men hvis du ikke skal ta bilder av småkryp. Det er derfor et objektiv som egner seg best til blomster og slikt Det har også andre bruksområder i og med at det er en knallskarp 50mm.

Kjøp deg et makro-objektiv hvis du har ønsker om å drive med det.

Lenke til kommentar
Ingen zoom er ekte makro, men noen av telezoomene har en forstørrelsesgrad på 1:3 og deromkring. Det er ikke makro, og du oppnår kun det forstørrelsen på lengste brennvidde.

Har man interesse for makro finnes det få mellomveier. En nærlinse kan gjøre litt av jobben, og en reverseringsring vil også gi deg noe å leke med. Men skal du investere i noe som skal brukes til makro så er det dumt å kjøpe noe feil. Vil du drive med makro så kjøp riktig utstyr. For deg som har Canon starter det med Sigma eller Canons 50mm-ere som billigste alternativ til rundt 2500. Sistnevnte er gammeldags makro, 1:2. Du må ha mellomringer for å få 1:1, men hvis du ikke skal ta bilder av småkryp. Det er derfor et objektiv som egner seg best til blomster og slikt Det har også andre bruksområder i og med at det er en knallskarp 50mm.

Kjøp deg et makro-objektiv hvis du har ønsker om å drive med det.

Jeg mener å huske Nikon har en makrozoom. 1:1...

Man kan kjøpe Tamron 70-300mm f/4-5.6 macro, men da får man bare 1:2....

Lenke til kommentar
For deg som har Canon starter det med Sigma eller Canons 50mm-ere som billigste alternativ til rundt 2500. Sistnevnte er gammeldags makro, 1:2.

Det skal finnes en life-size konverter til Canons 50mm Macro; men den er like dyr som objektivet. Da ender man opp med noe som kan sammenligens med en 70mm f/4 e.l. men med 1:1. Det ser dog ut som om den er tatt ut av produksjon; den er ihvertfall ikke til å oppdrive.

Heldigvis har Canon kommet med en EF-S 60mm f/2.8 Macro som er marginalt dyrere enn 50mm-en; men som er 1:1. Og den har allerede fått mye skryt, og kan klart anbefales til alle Canon-folk som ikke er opptatt macro-fotografering av insekter.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...