modin Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Vel vi får se om det finnes noe du vil karakterisere som gammelt nok i samlingen min da PM. I hvertfall den delen jeg har i Bergen, har en Nikkormat FtN i tillegg, men den la jeg igjen i Sandefjord når jeg var hjemme, og tok med meg en Nikon F2 i stede: Fed 2 russisk målsøker andre generasjon i Fed serien, der første genrasjon var en kopi av Leica II, denne er en vidreutvikling hvor målsøkeren ligger sentralt i søkeren i stede for i en egen søker som på Leica II og den orginale Fed. Kameraet er kjøpt på Ebay, og totalrenovert dvs. smørt reparert lukkergardinene osv. av meg. Objektivet er ikke det som fulgte med kameraet, men en nyere versjon med bedre coatingen som ble brukt på senere Fed versjoner, dette kjøpte jeg på Ebay for 10$ vet ikke hvor jeg har gjort av orginal objektivet. En ting er i hvertfall sikkert objektivet som er på kameraet nå ta sylskarpe bilder, og det kan matche det meste av japansk og tysk opptikk. Tysk mellomformats belgkamera kjøpt på eBay, desverre virker det ikke, da lukkeren er seig, jeg renset den i sprit og det gjorde at lukkeren fungerte greit i 2 dager før den igjen ble seig. Selgeren er en lurring som selger fotoustyr i stor kvanta, og det meste han selger er søppel, selv om han hevder det fungerer, noen ganger har han til og med brukt det til deler. 2 Pentax Spotmatic og en Pentax Spotmatic F, alle tre kameraene i mer eller mindre fungerende stand, det til venstre har til og med 100% nøyaktig lysmåler. Spotmatic F er siste versjonen av spotmatic med nedblendet lysmåling, denne er desverre ikke helt nøyaktig, men det kan muligens ordnes med å teste det ut med 1.4 volts høreapparat batterier. Kameraene er kjøpt på Ebay for en billig penge, det skal alikevel nevnes at selv om Spotmatic er nydelige kameraer, holder ikke mekanikken seg like godt som klassiske Nikons, så man må regne med at en del har skeive speil lukkere som henger seg opp av og til osv. Kameraene har alikevel kulere design enn Nikon fra samme periode, og siden Pentax har lang historie som student kamera i USA, har den enn viss kul hip greie som man ikke får av Nikon. Min fars gamle Nikon F2, nydelig kamera med en fantastisk søker. Det eneste som er å utsette på det er at Photomicen (lysmåleren ikke fungerer), objektivet er min 50mm f2 som jeg fikk sammen med Nikkormaten (som forøvrig har 100% fungerende lysmåler) som jeg kjøpte på ebay den ligger hjemme i Sandefjord. Nydelig kamera som tar fantastiske bilder. Min fars 28mm f3.5 som han brukte sammen med 85mm, 135mm og 200mm, på sitt Nikon. De andre objektivene ligger i Sandefjord, og brukes vel av min bror... Rollei 35 når det kom var det verdens minste fullformats 135mm kamera, dette har nydelig opptikk og er fantastisk til snapshots. Lysmåleren fungerer ikke, men med et slikt kamera skal bilder tas på gefühlen. XA2 dette er snapshot kamera som det er greit å gå over til litt senere på kvelden når man har drukket litt for mye til å kontrollere lukker blender og focus på Rollei 35. Dette tar nydelige bilder, god og skarp opptikk, og kan brukes av enhver idiot, det eksponerer til og med lysbilder godt ved elendige lysforhold som backlight osv. Forøvrig ga jeg 7$ for noe som er en røverpris for et kamera som er langt bedre opptisk en dagens digitale lommekameraer med 5X zoom. Øst-Tysk speilrefleks, enkleste versjonen av L-serien helt uten lysmåler eller noen som helst form for automatikk, men det er plass til batterier under bunnplaten, da disse kameraene ble laget ut i fra et skaleringsprinsipp der hele serien i utganspunktet var lik og toppmodellen bare var utstyrt med flere funksjoner. Den har en veldig snappy lukker som gir en helt spesiel følse, veldig billig og enkel, men ofte svært holdbar på grunn av den minimalistiske konstruksjonen. I tillegg har Praktica en litt kul Indie Artsy look over seg, litt mindre snobbete enn Nikon og Leica, derfor kan det være kult å ta en tur ut og fotografere med den, eller bare ta det med på kafe. Med dertil tilhørende Vans, Sorte Jeans, Kul t-skjorte osv. Kjøpt på eBay for 11$ eller noe sånt... Dette var siste utgave og det absolutte toppunktet i Zenit E serien, ikke det at det betyr så mye. Til praktisk fotografering er nok Zenit E serien det dårligste som noen gang er laget. Messingen i tanhjulene er omtrent like mykt som bly, lukkeren er limt med et lim som sprekket. Søkeren har omtrent 60% dekningen, lukkeren bråker som bare rakkern. Det værste av alt er at kameraet er så traust og russiskt at den mangler all den indie apeelen som de Øst-Tyske søkenene hadde. Denne er rett og slett ikke verdt å bruke til noe som helst fornuftig... Det kan nevnes at dette kameraet er satt sammen av deler fra tre ulike Zeniter som alle har gått i stykker. Noe som forteller alt om kvaliteten, dette er rett og slett kameraverdens Lada: Det er tungt, det har dårlige bruksegenskaper, det er en dårlig kopi av eldre vestlige løsninger (Lada var jo en kopi av en Fiat fra begynnelsen av 60-tallet), det er laget i helstøpt aluminium (i likhet med ladaen laget for billig serieproduksjon og umulig å ta fra hverandre for vedlikehold), det var i produksjon nesten uten endring i 30 år (samme var tilfelle med ladaen), designet er stygt og klumpette og lite funksjonelt (kameraet er alt for høyt i forhold til bredden dvs. grepet er for kort horisontalt og for langt vertikalt) (dette kan vel sies om ladaen også)... og ikke minst det var markedsført som et lavkost alternativ i Storbritania (det samme ble Ladaen.) Helt til sist kan det legges til at de aller fleste Zenit kameraer hadde feil allerede fra de ble trillet ut fra fabrikken, feil som brukeren mot lære seg å bli vant med. Noen hadde en vrien utløserknapp, andre hadde et litt skjevt speil, noen hadde gal fokus osv. Dette er russernes lysmåler, eller i hvertfall en av dem. Den et helt brukbar og måler lys nøyaktig nok. Men jeg bruker den mindre og mindre da jeg har fått meg en moderne Gossen lysmåler. Til siste en billig 35mm til M42, typisk japansk OEM produsert opptikk fra 70-tallet, ble kjøpt på eBay. Etter lang tids jakt på 35mm desverre finnes det lite 35mm i forhold til 28mm fra samme tidsperiode. PS. Var nok ikke så lang morgen, jeg drakk faktisk ikke i går hvis det var det noen antydet Faktisk var jeg tidlig i seng, men ble forstyrret av en Øst Europeer i oppgangen som utløste brannalarmen noe som førte til nesten en halvtime i gangen i går natt klokka halv 3. Barnehagejobbingen sliter såpass mye på meg at helgene stort sett går med til å sove, og pleie eventuelle sykdommer jeg har pådratt meg i løpet av uken som følge av smitte fra barna. Av typen magebesvær, forkølelse, hodepine osv Endret 22. juni 2008 av modin Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Old fashion kamera jeg eier/har eid, om ikke nødvendigvis hauggamle (All photos by me Pentax ME (mitt første "skikkelige" kamera, arvet av pappa) Nikon FE2 (mitt første kjøp på eBay, og den eneste positive erfaringen jeg har derfra) Nikon FA (herfra og ut er det bare sorte kamera legger jeg merke til) Nikon F2AS (trolig det mest fantastiske, og samtidig mest analt retroverte kamera jeg har hatt) og det fortjener to bilder: Leica CL (Mitt favoritt partykamera) Mamiya (Rammesøkeren kom i 1989, og RZ i 1993 så de er jo jyplinger) Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Jeg visste ikke at min mor holdt på med mellomformat, og det visste nok ikke hun heller. Hvis ikke PMnormal allerede hadde røpet det, skulle jeg satt opp en premie til de som klarte formatet på denne. Hele tingesten veier omtrent 50gram og ble mest brukt til å kutte familiens skalper gjennom hele 70-tallet. (Min mor er av den typen som absolutt mener det skal bukkes i det man trykker på avtrekkeren.) For meg ser det ut som om optikken i søkeren ikke står mye tilbake for optikken i "objektivet". Det virker som om lukkeren og fremtrekkeren virker fremdeles, men jeg vedder en kasse god rødvin på at boksen ikke er lystett. Et raskt søk på nettet indikerer dessuten at slik type film kan bli vanskelig å få tak i, og ikke minst få scannet for en rimelig sum. Denne skal få stå i fred i min mors hjørneskap noen tiår til for meg... Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor 127-film eller ca 4x4cm Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Jeg har også et kamera som tar 127 film, en gammel Bella med f/8 objektiv Har fablet litt med tanken om å modifisere det til å ta vanlig 35mm film. Det eldste kameraet jeg har er nok et Zeiss Icon Cocarette som jeg kjøpte på loppis for sikkert 15 år siden. Har nylig kjørt en film gjennom det, men har ikke fått rotet meg til å fremkalle den ennå. Til tross for alderen er det nok ikke verdt mange kronene. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Etter mye leting fant pappa sitt 22år "gamle" SLR... Dette Olympus kameraet + objektiver og ekstrautstyr skal nå ha ligget ubrukt i minst 15-16 år Kan minimalt om analogekamerar, men artig var det uansett da jeg fikk leke litt med det... Om dette utstyret ikke skulle fortjener plass på museum, så syntes jeg det var nok av plass til noen bilder av det i dette emne Her er et familiebilde av fatterns totale fotoutstyr; Dette bilde er kun av kit-en + en telekonverter; Og tilslutt et spennende telezoom (28-200mm) (som jeg "forelsket meg litt i) + en ekstern flash.... Lenke til kommentar
AasmundMo Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Har et Canon speilrefleks (ikke EOS), en annet som jeg ikke husker hva er og et Kodak belg-kamera. Er ålreit å ha foreldre og besteforelder som fotograferte. Kan se om jeg får ordnet bilder en gang. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Er nok ikke så mange av dette kameraet som blir brukt lengere.har vært en kjær venn på mange dykk. Nikonos V Og her er den med blits/lysmåler Har også et pentax MV med en Scanring? 35-70 1:3.5-4.8 / Vivitar 80-200 1:4.5 macro? "25cm". og en Smc Pentax-m 1:2.8 40mm. Som beklageligvis har samlet støv i noen år,får vel tenke på og skyte noen ruller igjen. Endret 20. august 2008 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå