datafeber Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Netcom tar 20 kr pr mb nedlasting for wap. Men jeg synes det er så vanskelig å vite hvor mye man laster ned når man bruker wap til å lese aviser, sjekke mail osv. Kan man risikere at det koster dyrt hvis det er store bilder på siden man går inn på, feks? Noen som kan antyde hvor mye det koster å være oppkoblet i feks ti minutter på vanlige sider som aviser? Lenke til kommentar
Snabela Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Pakkedata faktureres etter mengde data lastet opp/ned, ikke hvor lang tid du er oppkoblet. Førstesiden på wap.vg.no feks ligger på rundt 60-80 Kb, avhengig av bilder på førstesiden, så da er det bare å regne etter hvor mange sider du kan gå inn på før du når 1 MB..... Men NetCom har makspris på 20 kroner pr dag, så dersom du ikke har kontant eller youngtalk, så vil du uansett ikke bli fakturert for mer enn 20 kroner. Hvis du er usikker på hvor mye data du laster ned, så foreslår jeg at du går inn på datatelleren på din telefon og nullstiller den. Deretter surfer du i 10 minutter og ser hvor mye det blir Lenke til kommentar
datafeber Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Hvor finner jeg datatelleren? Jeg har netcom kontant, så ingen makspris for meg, tror jeg Lenke til kommentar
Snabela Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Det kommer jo an på hva slags telefon du har. Den ligger på samme sted som samtaleloggene. Du betaler da en flat pris på 20 kroner pr MB Lenke til kommentar
datafeber Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Fant datatelleren nå. Det står data sendt og data mottatt, hva er det jeg betaler for? Begge deler? Hvor mye koster 150 000 byte, når det er 20 kr pr mb? Er megabyte 1 mill. byte? Sikkert dumme spørsmål, men jeg er ganske grønn på dette. Sjekket saldo og det hørtes ut til at jeg var trukket i overkant av 2 kr, så det kan vel stemme? Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Stemmer at MB er 1 000 000 B. Mega er 10exp6 (million), akkurat som kilo er 10exp3 (tusen). Dette er rett nok ikkje heilt rett når det er data det dreier seg om. På dataspråket er nemleg "kilo" 2exp10 = 1024 og "mega" 2exp20 = 1024x1024 = 1 048 576. Så ein MB er 1 048 576 Bytes, dvs. ca 1 000 000 Bytes. Forresten består ein byte (B) av 8 bit (b), som eigentleg er eit siffer i totalsystemet, dvs. 0 eller 1. Dersom du skal bruke wap/mobilt internett noko særleg med eit kontantabonnement ville eg ha lasta ned Opera Mini. Det er ein nettlesar som er kopla til ein tenar ute på nettet som krympar datamengdene som skal overførast til ein brøkdel. Ein annan fordel er at du kan surfe på vanlege heimesider, noko mange telefonar sine innebygde nettlesarar ikkje støttar. Skrur du i tillegg av visning av bilete kan du laste temmeleg mange sider før du kjem opp i ein MB. EDIT: Skiftar du abonnement til f.eks One Call kontant kostar datatrafikk berre 5 kr./MB. Endret 22. juni 2008 av torbjornen Lenke til kommentar
datafeber Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Dersom du skal bruke wap/mobilt internett noko særleg med eit kontantabonnement ville eg ha lasta ned Opera Mini. Det er ein nettlesar som er kopla til ein tenar ute på nettet som krympar datamengdene som skal overførast til ein brøkdel. Ein annan fordel er at du kan surfe på vanlege heimesider, noko mange telefonar sine innebygde nettlesarar ikkje støttar. Skrur du i tillegg av visning av bilete kan du laste temmeleg mange sider før du kjem opp i ein MB. Jeg har nå lastet ned opera mini. Hvordan skrur jeg av bildevisning? Telefonen min støttet visst bare versjon 3.0. Syntes det ble ganske tungvint å navigere på sidene med opera, får opp side 1/40 og må trykke neste og neste flere ganger før jeg får opp noe annet enn menyknapper. Testet også å gå inn på mailen min med både innebygd browser og opera. Det var klart enklest i den innebygde, da jeg gikk inn via opera så måtte jeg trykke meg helt til side fire før jeg i det hele tatt kom til første nye melding. Men en fordel var at jeg fikk klikket på linker i mailen, det gikk ikke da jeg brukte den innebygde browseren. Men alt i alt enklere med wapsider egentlig, men kan jo bruke opera til sider som ikke har wap-versjoner... Endret 25. juni 2008 av datafeber Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Uff då! Det spørst om du skulle hatt deg ein telefon med meir minne. Uansett: Du skrur av visning av bilete ved å velje meny->verktøy->innstillinger, og fjerne haken for bilete og for visuelle effekter (er usikker på kva sistnemnde eigentleg har å seie). Når du ikkje viser bilete vert det også brukt mindre minne, slik at sidene vert delt opp i færre delar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå