gorpium Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hei igjen! Kommer nå med det neste bilde fra forrige fotosjut. Kommer også med tre versjoner her. Liker selv de i s/h best, men det i farger liker jeg forsåvidt også. Hvilke formeninger har dere om det? Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Starter nederst, bilde 3: Det grønne skjæret ødelegger litt synes jeg, samtidig som den blå bakrunnen skaper fin kontrast til den varme fargen i ansiktet. Kanskje et ekstra utfyllingslys kunne fjernet/redusert grønnfargen, regner med at den kommer fra et lys med blått filter, pekt mot bakgrunnen. Bilde 2: Blir veldig utbrent, både deler av ansiktet og bakgrunnen. På skjerm gjør det nesten litt vondt å se på, vil tro det vil bli veldig "tomt" på papir. Bilde 1: Her er det heller det motsatte av bilde 2. De mørke delene er for udetaljert. Kontrasten til bakgrunnen blir dessuten litt liten, hadde vært interessant å sett det med et spisslys (hårlys) Så til mer generelle ting: Liker blikket og luften forran blikket, fungerer både på det kvadratiske bildet, og det rektangulære. Blir veldig "Mona Lisa", altså at man lurer på hva hun tenker på. Spennende, men kanskje litt upersonlig? Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Starter nederst, bilde 3: Det grønne skjæret ødelegger litt synes jeg, samtidig som den blå bakrunnen skaper fin kontrast til den varme fargen i ansiktet. Kanskje et ekstra utfyllingslys kunne fjernet/redusert grønnfargen, regner med at den kommer fra et lys med blått filter, pekt mot bakgrunnen. Kun normal softbox med hvit bakgrunn som er brukt. Fargene kommer fra såkalt cross processing. Bilde 2: Blir veldig utbrent, både deler av ansiktet og bakgrunnen. På skjerm gjør det nesten litt vondt å se på, vil tro det vil bli veldig "tomt" på papir. Det er mye utbrenning ja og det er noe som følger med high-key lyssetting. Er ikke alle som liker denne formen for lys, men i enkelte tilfeller synes jeg det passer inn. Bilde 1: Her er det heller det motsatte av bilde 2. De mørke delene er for udetaljert. Kontrasten til bakgrunnen blir dessuten litt liten, hadde vært interessant å sett det med et spisslys (hårlys) Ser hva du mener og det kunne sikkert blitt et godt resultat med en egen strobe for hårlys, men det går litt imot low-key prinsippet. Riktig nok er ikke dette 'ekte' low-key, men mer eller mindre "mid-key" grunnet den lyse bakgrunnen. Så til mer generelle ting: Liker blikket og luften forran blikket, fungerer både på det kvadratiske bildet, og det rektangulære. Blir veldig "Mona Lisa", altså at man lurer på hva hun tenker på. Spennende, men kanskje litt upersonlig? Takk for dine synspunkter. Ser poengene dine og jeg verdsetter de, men de går litt imot intensjonene mine med bildene - spesielt de i s/h. Upersonlig er nok et stikkord ja, men med hun som jeg har som modell her finner jeg ikke mye personlighet - eller folk som kjenner hun vil nok si at de ser personligheten hennes i bildene. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Jeg kan lite om lyssetting generelt og ingenting om high key spesielt, men jeg må si meg enig med Kristoffer. For meg blir det for store kontraster. Det lyse er for lyst og det mørke er for mørkt. Ellers er det pene portretter, for meg funker bilde 3 best. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Helt greit å mene det. High-key og low-key er veldig subjektive og ikke alle liker den formen for lyssetting. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Dette passer helt klart best i sorthvitt. Ditt beste er low-key, uten tvil. High-key-utgaven blir for ekstrem for meg (og når jeg syns det er for ekstreme kontraster, da er det ille!). Low-key-utgaven fungerer mye bedre. Men jeg ville ikke brent ut hele det partiet på nesen som nå er utbrent. Komposisjonen liker jeg godt. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Mottatt. Skal se om jeg får dempet lyset på nesen. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 "Det er mye utbrenning ja og det er noe som følger med high-key lyssetting. Er ikke alle som liker denne formen for lys, men i enkelte tilfeller synes jeg det passer inn." High key har ikke noe med utbrenning å gjøre. Det er ganske enkelt ett bilde som har mye highlights, og lite midtones og shadows oO Mao. det skal heller ikke utbrennes og gro igjen. Liker Low-key utgaven best, og er enig i det Simon Aldra sier. Kanskje klon litt i nakken hennes på den mørkeste, bare fjern det lille som vises der :=) Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 High key har ikke noe med utbrenning å gjøre. Det er ganske enkelt ett bilde som har mye highlights, og lite midtones og shadows oO Mao. det skal heller ikke utbrennes og gro igjen. Neida, men highlights resulterer ofte i utbrenning. Jeg vil dog ikke si at utbrenning ikke alltid er negativt, så lenge andre vesentlige faktorer er tilstedet - som øynene. De fleste high-key portrettene jeg har sett er påvirket av sterke highlights / delvis utbrenning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå