Gå til innhold

Ny PC - ram - hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg har skrudd et tyvetalls pc'er. Den siste var dog for omlag 1 år siden. Før var det greit å velge ram til systemet. Nå derimot blir jeg lettere forvirret :hmm: Det er DDR2, DDR3, og en haug med hastigheter (mhz) å velge mellom. Jo høyere jo bedre, vil jeg tro - men slik går prisene også.

Det blir et Intel system på meg. En E8400 (core2duo). Men hvilken ram skal jeg velge?

Hvis jeg velger DDR2 (pga pris), taper jeg mye i forhold til å gå for DDR3?

Noen som kan oppklare litt for meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normen er vel samme MHz som cpuen som her er 1333MHz?

Men da kommer du på DDR3 og med mindre du skal klokke så gjør det ingenting om du har 800MHz DDR2 ram til 1/4del av prisen.

Du kommer ikke til å merke noen forskjell kun evt noen få % i benchprogrammer.

Skal du kjøpe nytt hovedkort idag og ikke oppdaterer pcen hver 6 mnd men skal ha det en stund

så kan det lønne seg med ddr3 hovedkort, rammen er ikke så dyr får 2GB DDR3 til 676,-

Corsair TWIN3X DDR3-1333 2048 MB (2 x 1024 MB) osv.

(Skal du ha 4 GB ram så lønner det seg med 2x2gb brikker VS 4x1 gb brikker med tanke på bluescreen osv på noen nForce hovedkort.

Endret av War
Lenke til kommentar

Nei, du taper ikke mye i forhold til ddr3. PC6400 er en vanlig hastighet, ville valgt et 4 GB sett.

Ytelsesgevinsten ved å velge høyere hastigheter er veldig liten. Putt heller pengene i f.eks grafikk.

Om du ikke overklokker trenger du strengt tatt ikke mer enn PC5300 brikker.

Ville valgt et hovedkort med Intel brikkesett om du ikke har planer om SLi, og om du har det ville jeg revurdert de. Intel P35/P45/X38/X48. Om du ikke heller har planer om Crossfire vil et P35/P45 kort gjøre jobben meget bra.

Lenke til kommentar
Normen er vel samme MHz som cpuen som her er 1333MHz?

Skjønner ikke helt denne sammenhengen. Prosessoren kjører 3,0 ghz. Hvordan henger dette sammen med 1333mhz? Det er vel her jeg detter litt ut. Vil ram med lavere mhz gjøre at cpu ikke klarer å yte maks? Kjøre på lavere fart?

Lenke til kommentar
Prosessoren din har frekvens på 333x9=2997MHz (3.0GHz).333x4=1333MHz fsb.

Hvis du ikke klokker,kan du kjøpe et billig 2x2gb pc6400 ddr2 kit.Pc6400 har 800MHz frekvens.De vil da gå på 800MHz med cpu og ram uklokket.

Og hvor mye redusert ytelse vil dette utgjøre i forhold til ddr3 ram som klarer 1333 mhz?

Lenke til kommentar

Hva med noe slikt oppsett:

ASUS Mainboard S-775 P45 ATX PCI-E Audio GbLAN 2x1394 SATA-II Raid DDR2 Retail

OCZ DDR2 PC2-6400 Dual Channel DDR2 800MHz 4G Kit 4-4-4-15 (2x2gb)

INTEL CPU Core 2 Duo E8400 3.0GHz S-775 1333MHz 6MB "Wolfdale" Boxed

Ser dette greit ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...