Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor problemer med Volvo 740


Anbefalte innlegg

Hei=D

 

Jeg har en kompis som har kjøpt en Volvo 740GL 88 modell...men da er det motoren da...den er voltattXD den går greit på tomgang, men i det han trøkker på gassen skjer det INGEN ting...ikke før 4k omdreininger...og når vi lokte opp pansret hørtes det ut som om den blei kvelt...Luftfiltret og pluggene er nye...men JEG synes det høres ut som motoren får for mye bensin...kan det være en innsprøytnings sensor som er gåen?

Endret av Devil123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en b230f (innsprøytning) så kan du prøve en annen luftmassemåler. Husk at det var et skille i 1988. Tidlige modeller hadde lh2.2 motorstyring og senere hadde lh2.4. Hvis du har sistnevnte så kan du lese ut feilkoder med boksen på venstre dempertårn.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Det eneste jeg vet, det er at det er bytta top og at fordeleren er flyttet, og at det er en injection motor...men den luftmengde måleren, den funker...det har vi sjekka...eller er det ikke bare enten så funker den eller så funker den ikke?:p

 

Det er foresten den boksen som er rett før luftfiltret?

Endret av Devil123
Lenke til kommentar

Prøv å koble fra hele massemåleren og se hvordan den blir da. Hvertfall på nyere volvoer så går den i en reservemodus med for feit blanding (sånn "komme seg hjem modus") for å være sikker. Eller prøv å lån en kamerat sin LMM. En ny LMM er ganske dyr, men dette får du nok på høggern og. Det kan også være at lambda gir feil verdier dersom det er det på denne motoren.

 

Sjekk åssen motor du har hvertfall, det finnes både B230E (en kamerat sin 87 mod 740 har det) som bruker Motronic innsprøytning, så er det de nyere med B230F og Jetronic. Skal stå på merkeplata. Er usikker på hvilke som blei brukt i dette årstallet på 740.

 

Du kan ha falskluft som lekker inn etter mengdemåleren, prøv å spray startgass rundt slanger og pakninger og se. Men pass på, du sprayer tross alt en lett antennelig og eksplosiv gass rundt varme og bevegende deler.

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere så har sistnevnte mulighet for å lese ut feilkoder.

 

Den enkleste måten å se forskjell på er altså feilkodeboksen ved dempertårnet. Lh2.2 har hallgiver i fordeler, og dermed en kontakt på baksiden av fordeleren. Lh2.4 har svinghjulssensor. Det er også forskjellige massemålere, uten at jeg husker nummerne i hodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...