funkweb Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Heisann. Jeg har spørsmål angående "dekoder" (Digital dekoder + HD) Folk overalt nevner at det "analoge" bakkenettet blir slått av og at det nye "digitale" bakkenettet kommer på plass. Her her blir jeg utrolig forvirret, fordi: 1. Hvordan kan folk si at "dekoder" gjør det analoget signalet om til digital når det analoget bakkenetter blir slått av? Dvs. da er det ikke noe analog-signal og gjøre om da. 2. Er det slik at "dekoder" tar imot digital-signal som igjen gjør om til analog-signal? Dvs. hvis du ikke har HD-TV, eller bruker fortsatt det gamle TV. 3. Mitt blokk har gammel Alpha-telenett (Dvs. MAX 2MB ~ Internett) Da regner jeg med at kabler som er i veggen/under jorda er også gammel, hvordan skal jeg da kunne motta digital-signal (Hvis jeg skal ha dekoder pga. ny HD-TV + HD-kanaler.)? Som du sikkert forstår så er jeg forvirret og søker svar. Endret 21. juni 2008 av funkweb Lenke til kommentar
Guttorm190E Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 1. Det digitale bakkenettet sendes digitalt, men du trenger en dekoder for å dekode signalet slik at tven kan få det inn. 2. Litt usikker selv her hvordan det fungerer, men mener at dekoderen dekoder det digitale signalet, og gjør det analogt. 3. Det nye digitale "bakkenettet" er signaler sendt gjennom luften fra sendere som står på bakken, derav bakkenett. Kabeltv er noe annet. Du kan fint motta HDTV kanaler gjennom et gammelt kabeltv nett, men trenger også her en dekoder. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) 1. Det digitale bakkenettet sendes digitalt, men du trenger en dekoder for å dekode signalet slik at tven kan få det inn. Så det vil si at jeg trenger "dekoder" for å få fult utnytte på en HD-TV? 2. Litt usikker selv her hvordan det fungerer, men mener at dekoderen dekoder det digitale signalet, og gjør det analogt. Faktisk trenger man ikke "dekoder" for å se kanaler man har fra før på en "gammel" TV. Så hvorfor si: Analoget-singalen blir slukket ?? Man kan jo ikke si det når det ikke er slukket liksom. Get sier: Som Get-kunde beholder du de analoge signalene også etter bakkenettet slukker. Edit: Ved etter nærmere tankegang, hm dekoder gjør om til analog. okok. 3.Det nye digitale "bakkenettet" er signaler sendt gjennom luften fra sendere som står på bakken, derav bakkenett. Kabeltv er noe annet. Du kan fint motta HDTV kanaler gjennom et gammelt kabeltv nett, men trenger også her en dekoder. Her blir jeg forvirret, get sier: Digital-tv betyr at tv-bildene sendes digitalt gjennom kabelnettet og på den måten unngår man støy og forstyrrelser som man har ved analog distribusjon av tv-bilder. Så.. er det gjennom lufta eller ikke? forvirra. Trodde at kablene i veggen/under jorda er så gammelt at det kun er analog og ikke noe annet kan sendes gjennom den? Nei, jeg er total forvirra jeg. Someone? Endret 22. juni 2008 av funkweb Lenke til kommentar
tevgyrt Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Faktisk trenger man ikke "dekoder" for å se kanaler man har fra før på en "gammel" TV.Så hvorfor si: Analoget-singalen blir slukket ?? Man kan jo ikke si det når det ikke er slukket liksom. Get sier: Som Get-kunde beholder du de analoge signalene også etter bakkenettet slukker. På kabel er ikke det analoge signalet slukket enda, derfor kan man se "gamle" kanaler som før. GET er et kabelselskap, og har ikke noe med bakkenettet å gjøre. Så.. er det gjennom lufta eller ikke? forvirra.Nei, jeg er total forvirra jeg. Someone? Bakkenettet sendes gjennom lufta fra sendere som står plassert på bakken, f.eks. på en fjelltopp. Det er et nettverk av sendere på bakken, derav navnet bakkenett. Signalene mottas med vanlige antenner, slike som du ser på hustakene rundt omkring (ikke parabolantenner). For meg virker det som om du ser TV via kabel, her går ofte kabelen i bakken og det er forståelig at en del tenker at dette er bakkenettet, men det er det altså ikke. Kabel-TV-kunder blir ikke berørt av at det analoge bakkenettet stenger og at det digitale åpner. Men, kabel-TV-selskapene leverer også digitale signaler som krever dekoder, og en gang i framtida vil nok også de analoge kabelsignalene slukkes, slik at kabel-TV-kundene også MÅ ha dekoder. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Nå begynner det å dempre her, ja jeg har TV via kabel. Syns bare at det er litt rart at det kabelen har mulighet for å sende digital gjennom 30år gammel kabel inn til blokka min. For jeg tenker å anskaffe meg en HD-TV. Men da blir det slik i min tilfelle: Det analoget-signalet blir send til min dekoder, og det gjør om til digital videre til HD-TV ?? er det slik det blir da? -------------------------- Quote tevgyrt Men, kabel-TV-selskapene leverer også digitale signaler som krever dekoder, og en gang i framtida vil nok også de analoge kabelsignalene slukkes, slik at kabel-TV-kundene også MÅ ha dekoder. -------------------------- Her blir det litt rart, hvorfor ha dekoder når det sendes digital gjennom "kabel" ?? Hvis de også skal slukket det analoget da må de grave opp og skiftes rundt omrking i landet? :o Ellers så hadde ikke det vært noe vits å ha dekoder når det likevel sendes digital-signal og HD-TV fint kan motta digital-signal. Mulig jeg er litt på jordet, men du forstår meg? Lenke til kommentar
Guttorm190E Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Dersom levrandører din sender digitalt gjennom kabelen kan du naturligvis starte et digitalabonnement, og kjøpe en HD dekoder. MEN det er ikke alle som har tilgang på digitalt kabelnett. Dette må du bare sjekke ut. Mulig at du kan taste inn telefonnummeret ditt hos feks canal digital og så se om du har tilgang. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Har ikke fast-telefon.. så umulig for meg å sjekke via telefon-nummer. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Nå begynner det å dempre her, ja jeg har TV via kabel. Syns bare at det er litt rart at det kabelen har mulighet for å sende digital gjennom 30år gammel kabel inn til blokka min. Det er egentlig ikke rart. Det kommer an på oppløsning, koding og komprimering, men i sendingene sendt fra bakken gjennom luft, både for TV og radio (DAB) er et av poengene at man kan sende flere stasjoner på samme frekvens, kapasiteten som før trengtes til en stasjon analogt, kan overføre mange TV- eller radiostasjoner digitalt. Jeg vil tro det samme gjelder kabel-TV. Dessuten er det ikke utenkelig at Get eller UPC mens de het det har byttet og oppgradert deler av det gamle Janco(?)-nettet fra 70-tallet fram til deg, uten at de har sagt noe om det. HD-TV tar rimeligvis mer kapasitet enn SD (standardoppløsning) så noen vil kunne få tilbud om digital-TV, men ikke HD-kanaler. Her blir det litt rart, hvorfor ha dekoder når det sendes digital gjennom "kabel" ?? Hvis de også skal slukket det analoget da må de grave opp og skiftes rundt omrking i landet? :o Ellers så hadde ikke det vært noe vits å ha dekoder når det likevel sendes digital-signal og HD-TV fint kan motta digital-signal. Om man må ha dekoder har ikke først og fremst å gjøre med om signalene sendes gjennom luft eller kabel, men med om TV-en din kan dekode eller tolke de digitale sendingene. De fleste TV-er i dag kan kun gjøre om de analoge TV-signalene til et bilde, digitale TV-sendinger forstår de ikke hva de skal gjøre med, på samme måte som at en Radionette Kurer fra femtitallet ikke klarer å nyttegjøre seg av FM-sendinger, eller en VHS ikke klarer å spille DVD-er. Derfor trenger man en ekstra boks som gjerne kalles dekoder, men egentlig er en TV-mottaker uten egen skjerm, dersom man skal se de digitale signalene. Mulig jeg er litt på jordet, men du forstår meg? Du er i godt selskap, det er mange som er forvirret. Ikke minst fordi enkelte reklamekampanjer prøver å forvirre folk i håp om at bakkenett- og kabelbrukere skal velge parabol. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Du er i godt selskap, det er mange som er forvirret. Ikke minst fordi enkelte reklamekampanjer prøver å forvirre folk i håp om at bakkenett- og kabelbrukere skal velge parabol. Akkurat den forvirringen går begge veier. I reklamene for det digitale bakkenettet virker det som om RiksTV er det eneste alternativet. Jeg synes det er bra at de store elektrokjedene fronter alle de "tre store" (RiksTV, Viasat og CD), slik at kunden kan velge det som passer best for seg og ikke bare ut fra reklamen.. Lenke til kommentar
Guttorm190E Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Men da blir det slik i min tilfelle:Det analoget-signalet blir send til min dekoder, og det gjør om til digital videre til HD-TV ?? er det slik det blir da? Vet ikke om du har forstått det helt. Signalet sendes digitalt, det er derfor det blir svært lite forstyrrelser og tap av kvalitet. Med tanke på HD-TV, blir ikke alle kanalene dine HD-kanaler selv om du kjøper en HD-mottaker. De aller fleste norske kanalene sendes bare i "vanlig" digital kvalitet. Pr idag er vel eneste HD-kanaler eurosport HD, Discovery HD, og noen Canal pluss kanaler ---Hvis jeg ikke tar helt feil.. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Har et tilleggsspørsmål her. Sett at de måtte bytte ut kablene eller legge til nye, hvordan ville det blitt gjort? Jeg ser for meg at de må grave opp halve Norge og masse styr ... Men antar det er mye enklere enn jeg tror det er? Er kablene allerede lagt i rør som de har plass til å trekke gjennom i, blir det sugd gjennom el. Hvordan fikk de kablene ned første gangen? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Hvordan fikk de kablene ned første gangen? De første kabel-TV-anleggene ble hengt i telefonstolpene, og stiftet opp langs takrennene på rekkehus. Ellers skal det ikke så mye graving til for å legge ned noen kabler, og man ser da ofte at bredbånds- og kabel-TV-selskaper graver langs veikanter og i fortauer og legger ned kabler i alle farger i røde 10-15 cm tykke rør - uansett om de har planer om å tilby noen å koble seg til eller ikke... de markerer revir med å grave ned kabler, kan det virke som. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Jeg trodde kabelnettet var noe som var statens ansvar og at det gikk i samlede større rør sammen med f.eks vann og strøm (om det og ligger i rør under bakken(vet selvfølgelig at strøm går i stolper, men mener jeg har hørt at de legger det mer og mer under jorden og)) og at kabeloperatører bare vedlikeholdt, kom med tilbud etc.? Her har jeg misforstått noe. Men en ting er at de graver seg inn i grøftekanter etc. men de skal jo helt inn til husene og de graver vel ikke opp rundt husene akkurat. Hva gjør de etter at de har fått lagt det langs veien ved huset ditt? Endret 10. juli 2008 av TSP Lenke til kommentar
brumlebass1 Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg trodde kabelnettet var noe som var statens ansvar og at det gikk i samlede større rør sammen med f.eks vann og strøm (om det og ligger i rør under bakken(vet selvfølgelig at strøm går i stolper, men mener jeg har hørt at de legger det mer og mer under jorden og)) og at kabeloperatører bare vedlikeholdt, kom med tilbud etc.? Her har jeg misforstått noe. Men en ting er at de graver seg inn i grøftekanter etc. men de skal jo helt inn til husene og de graver vel ikke opp rundt husene akkurat. Hva gjør de etter at de har fått lagt det langs veien ved huset ditt? Legging av kabel til kabelTV er ikke statens oppgave. Det sørger kabelselskapene (eller samarbeidspartnere) for. Kabelselskapene legger kabel inn til blokk eller til koblingsboks i gata hvis det gjelder villastrøk. Fra boksen ute i gata og inn til huset, er det abonnenten sjøl som må grave og legge ned kabel, og det er abonnenten som sjøl har ansvar for den delen av nettet. Mvh Brumlebass Lenke til kommentar
epiktet Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Noen som vet når Get / CD stenger de analoge sendingene i nettene sine? Er det først når hele det analoge bakkenettet er stengt? Jeg mener å ha hørt noe om at Get søkte om å få sende analogt frem til 2012 men at de fikk avslag... Artig å vite når jeg må begynne å ordne meg med digital dekoder til kjøkken-tv'en. Endret 15. august 2008 av epiktet Lenke til kommentar
runerask Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Noen som vet når Get / CD stenger de analoge sendingene i nettene sine? Er det først når hele det analoge bakkenettet er stengt?Jeg mener å ha hørt noe om at Get søkte om å få sende analogt frem til 2012 men at de fikk avslag... Artig å vite når jeg må begynne å ordne meg med digital dekoder til kjøkken-tv'en. Jeg har løst problemet med en RF-modulator. Denne modulatoren lager et signal (det gamle analoge) av et video-signal (utgang dekoder). Da blir TV på kjøkken bare en monitor, eller tvilling-TV. Det vil si at du ser det samme som på Tven i stua, men det er jo somoftest greiest Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Noen som vet når Get / CD stenger de analoge sendingene i nettene sine? Er det først når hele det analoge bakkenettet er stengt?Jeg mener å ha hørt noe om at Get søkte om å få sende analogt frem til 2012 men at de fikk avslag... Artig å vite når jeg må begynne å ordne meg med digital dekoder til kjøkken-tv'en. Tror neppe de behøver å søke noe sted om å få stengt analoge sendinger i kabelnett men det er antagelig heller ikke lurt av kabelselskapene å gjøre dette nå siden de da kan miste kunder til RiksTV ,parabol, IPTV/fiber osv. Analoge nett vil sannsynligvis ikke stenge uten at det store flertallet av abbonentene har digital dekoder. For å sende en kanal analogt i kabelnettet så må den aktuelle TV kanalen tillate at det digitale signalet gjøres om til analogt og sendes ut analogt i kabelnettet. Det var lenge snakk om at NRK ikke ville tillate at NRK3 ble sendt analogt men enden på visa var at kabelnettene ble pålagt å sende NRK3 analogt dersom majoriteten av kabelabbonentene brukte det analoge signalet. EU regler skal vist nok gi TV kanalene rett til å bli distribuert uendret (men de fleste TV kanalene gir nok tillatelse til analog konvertering uansett). Jeg vil tippe at kabelselskapene gradvis vil redusere antall analoge kanaler for å frigjøre båndbredde til digitale tjenester (f.eks. HDTV). Vil også tippe at "must carry" kanalene vil være de siste som stenger i analoge kabelnett. Fra 2010 er det kun NRKs kanaler som er "must carry". I øyeblikket er også TV2 "must carry" ( TV2 blir sannsynligvis betal-tv fra 2010). "Must carry" reglen sier også at kanalen skal videredistribueres uendret så det kan godt være at det senere vil komme et pålegg om at kanalene ikke kan sendes analogt (selv om det kanskje er lite sannsynlig). Endret 16. august 2008 av Bobben1 Lenke til kommentar
epiktet Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Nei, mente ikke at de må søke om å få stenge, men at de må søke om å fortsette og sende analogt i flere år enn det som først var bestemt. Argumentet for at kabelselskapene må droppe analoge signaler var - såvidt jeg husker - at det ville bli en konkurransevridning i forhold til Riks-TV etter at hele det analoge bakkenettet var slukket dersom kabelselskapene skulle få fortsette å kjøre analoge signaler parallelt med de digitale. Men jeg husker ikke hvor jeg har dette fra, så jeg skal slett ikke påstå noe absolutt. Correct me if I'm wrong anyone! Endret 16. august 2008 av epiktet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå