Digitaldama Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Hei, jeg har kjøpt meg nytt kamera i dag, et Canon Eos 450D. Der er det med bare et 18-55mm objektiv, og jeg ser at jeg trenger et bedre ett rimelig fort. Det er vel det jeg trenger for å komme nærmere ting som er langt unna? Jeg har desverre veldig lite peiling på dette, men trenger hjelp til å finne hvilket objektiv jeg trenger, hvilket merke og hvor jeg kan få kjøpt dette osv. Jeg har ikke råd til å kjøpe ett orginalt canon objektiv... Tusen takk for all hjelp. Endret 22. juni 2008 av fredrik Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 450D er et greit kamera. Ut ifra hva du sier, så trenger du et tele-objetkiv i tillegg. Det er ikke alle Canon-objetkivene som er rådyre. En 55-250mm 4-5.6IS koster under 2500,-, og er en ypperlig makker til kit-objetkivet du allerede har. Tom Lenke til kommentar
Digitaldama Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Hei og takk for svar. Finnes det et objektiv der jeg både kan ta nærbilder av f.eks. blomster og samtidig ta bilder av fjell, pyramider osv? Eller må jeg da ha to forskjellige? Hvilket vil egne seg best til portretter? Hva er de beste merkene dersom man ikke kjøper orginalt da? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 450D er et greit kamera. Ut ifra hva du sier, så trenger du et tele-objetkiv i tillegg. Det er ikke alle Canon-objetkivene som er rådyre. En 55-250mm 4-5.6IS koster under 2500,-, og er en ypperlig makker til kit-objetkivet du allerede har.Tom Synes ikke den Canon-optikken var spesielt dyr nei. Skal begynne å utprøve mitt snart. Jeg tror det objektivet dekker ganske mye. Ser i hvert fall bra ut. Står noe om når den IS bør være av/på, er litt usikker jeg. Kanskje det er OK å ha den på for det meste? RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Det er vanskelig å finne et objektiv som gjør alt. Faktisk umulig. Men det finnes objektiver som lar deg kombinere litt. Teleobjektivet som jeg forslår, kan du også bruke til portretter. I tillegg til pyramidene og fjellene. Skal du ta nærbilder av blomster så bør du se på et macro objektiv. Der er Canons EF-S 60mm f/2.8 Macro og Sigma 70mm f/2.8 Macro som anbefales. Disse er også fine til portretter. Mer du mer interessert i macro (nærbilder) av insekter så må du se på macro-objektiver mellom 100 og 150mm. Synes ikke den Canon-optikken var spesielt dyr nei. Skal begynne å utprøve mitt snart. Jeg tror det objektivet dekker ganske mye. Ser i hvert fall bra ut. Står noe om når den IS bør være av/på, er litt usikker jeg. Kanskje det er OK å ha den på for det meste?RandiA Som Randi sier, det er en god pris på 55-250mm-en. IS (som står for Image Stabilization; dvs. bildestabilisering) kan stå på så lenge man ikke bruker stativ. Stativ + IS blir bare krøll. Tom Endret 21. juni 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hvis det er versjonen med IS, kan du godt vente litt før du bytter det ut. Det er faktisk et av de bedre nå, i motsetning til det gamle uten IS som ble regnet som klassens dårligste. Ta det med ro, og kos deg med ditt 450D-kit. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Tror PM misforstår problemstillingen litt. Såvidt jeg forstår er det ikke den optiske kvaliteten som er problemet, men rekkevidden? Du trenger i så fall noe sånt som dette hvis du takler objektivbytting eller noe sånt som dette hvis ikke. Poenget er i hvert fall at du må ha "et høyt mm-tall" for "å komme nærmere ting som er langt unna". Endret 21. juni 2008 av arnold_layne Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Aha. Hang meg litt opp i det med bedre. En telezoom er selvfølgelig svaret på det spørsmålet. Jeg anbefaler deg å ikke satse på en alt i ett-løsning. Det er for mye kompromiss til at jeg anbefaler det. Endret 21. juni 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Canons 55-250 er vel grei nok? Tror ikke trådstarter blir skuffet over det. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hei, og velkommen til Diskusjon.no. Jeg har flettet sammen to tråder til en, slik at svarene fra den andre tråden havnet her. Vi tillater ikke opprettelse av flere identiske tråder, for å bevare ryddigheten på forumet. Med såpass mange aktive og kompetente brukere som vi har er det heller ikke nødvendig for å øke visningen av trådene, og dermed få mer hjelp, for hjelp får du nok uansett. Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden, da det er utenfor tema, men send meg gjerne en melding om det er noe du lurer på. Lenke til kommentar
Digitaldama Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Tror PM misforstår problemstillingen litt. Såvidt jeg forstår er det ikke den optiske kvaliteten som er problemet, men rekkevidden? Du trenger i så fall noe sånt som dette hvis du takler objektivbytting eller noe sånt som dette hvis ikke. Poenget er i hvert fall at du må ha "et høyt mm-tall" for "å komme nærmere ting som er langt unna". Ja, jeg ordla meg nok litt feil der. Jeg mente bedre rekkevidde. Tusen takk for svar alle sammen. Tror jeg går for det canon objektivet som var nevnt lenger oppe, må bare spare litt penger først.. Er det noen vits i å kjøpe sånt brukt? Og hvor finner man det evt? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 55-250mm 4-5.6IS er mye objektiv for pengene,har selv brukt det og må si jeg ble positivt overrasket. Technically the Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS is a tiny lens with a great performance potential. The resolution is very good across the range. http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EO...-report--review Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå