nilsMeister Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Ja, det er jo forsåvidt sant hvis beregningene dine stemmer. Men da må staten sette 60 km/t som fartsgrense i hele Norge, og det kommer ikke til å skje. edit: til zmurfen Endret 21. juni 2008 av nilsMeister Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Ja, det er jo forsåvidt sant hvis beregningene dine stemmer. Men da må staten sette 60 km/t som fartsgrense i hele Norge, og det kommer ikke til å skje. Eeeeller mase på bilprodusentene om å konstruere bedre bilmotorer som er mer effektive i høye hastigheter. Noe som neppe blir aktuelt heller. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Ja, det er jo forsåvidt sant hvis beregningene dine stemmer. Men da må staten sette 60 km/t som fartsgrense i hele Norge, og det kommer ikke til å skje. edit: til zmurfen Nei, jeg syntes det er idotisk at miljøet skal sette en fartsgrense siden dette vil bety så utrolig lite i det store løp. Kutt utslippene permanent på oljebrenning med moderne rensesystemer og øk fartsgrensa! Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hva som er effektiv fart varierer fra bil til bil. Jeg har hørt tall på 70-90 km/t. Det er nok riktig at det varierer mitt eksempel var for en vanlig gjennomsnittsbil , sportsbiler med høyere gear ratio og 6 eller 7 gir vil nok være mer effektiv i høyere hastighet Ja, det er jo forsåvidt sant hvis beregningene dine stemmer. Men da må staten sette 60 km/t som fartsgrense i hele Norge, og det kommer ikke til å skje. edit: til zmurfen Jeg ønsker ikke at de skal gjøre det men ville argumentere litt for at den ikke skal økes utover de 100 km/t som er fartsgrense i dag. Lenke til kommentar
nilsMeister Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Ja, det er jo forsåvidt sant hvis beregningene dine stemmer. Men da må staten sette 60 km/t som fartsgrense i hele Norge, og det kommer ikke til å skje. edit: til zmurfen Nei, jeg syntes det er idotisk at miljøet skal sette en fartsgrense siden dette vil bety så utrolig lite i det store løp. Kutt utslippene permanent på oljebrenning med moderne rensesystemer og øk fartsgrensa! Enig. Ifølge min allmennkunnskap så er det andre ting som forurenser veldig mye mer enn biler, som vi kan gjøre noe med. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Du kommer lengst på en tank med bensin med en vanlig gjennomsnittsbil hvis du holder en konstant hastighet på omtrent 40 miles/h (64 km/t) med 5 gir ifølge en graf jeg fant. Hvis hastigheten øker til 70 miles/h (112 km/t) så klarer du bare å kjøre ca 60 % av den samme distansen på den samme tanken med bensin. Hvis vi forutsetter at 1 liter bensin gir konstant 2.36 kg co2 så øker utslippene og kostnadene med 75 % per km du kjører hvis du øker hastigheten fra 64 km/t til 112 km/t. (forutsetter konstant hastighet i 5 gir) Tar jeg ikke helt feil kommer det veldig ann på hvilken bil man har om en slik graf skal stemme. Ellers tror jeg mer på min graf (! ) Edit: Kilde Som denne grafen viser, så ser man at forbruket, og dermed uslippet, størst ved lavere hastigheter for vanlige personbiler (lette). En bil som holder 30 km/t forurenser mer enn en som kjører i 90km/t per kilometer. Endret 22. juni 2008 av Sovehest Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Kan se for meg en økning på motorveier. Ellers er det vel naturlig at fartsgrensene er lavere i Norge da kjøreforholdene på landeveier er annerledes. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Mange folk ligger jo alltid litt over. Står det 100 på skiltet kjører mange i 120-130. Hvis det står 120 på skiltet vil mange legge seg mot 140-150. Ønsker vi det? Det gjør de også i Sverige og Danmark, uten at det har fått konsekvenser. Så det skulle gå fint også her i landet. Problemet blir de som nå ligger i 80 i 100 sonene, og som i en 130 sone vil bli liggende 50 km/t under fartsgrensen, og virkelig være livsfarlig på veien. Det er derfor nødvendig å ta en evt. fartøkning gradvis, og gjerne øke med 10km/t hvert år, til man når ønsket maksgrense. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Men så er vel veiene våre litt dårligere enn de i Sverige og Danmark også? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Mange folk ligger jo alltid litt over. Står det 100 på skiltet kjører mange i 120-130. Hvis det står 120 på skiltet vil mange legge seg mot 140-150. Ønsker vi det? Jeg tror ikke det er tilfelle. Jeg føler at 120 km/t er en slags "magisk" grense for de fleste. Beveger man seg i hastigheter over det, begynner det brått å bli litt raskere enn hva man har kontroll over. Mange biler blir mer ustabile (vinglete, rister), det bråker mye mer - og det går rett og slett "fort nok" for de fleste. 100 km/t er gjerne hakket under denne grensa. Jeg skulle gjerne sett at det ble 120 km/t på motorveiene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå