bruno99 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Nå som vi begynner og få noe mer firefelts motorveier her i landet syntes jeg det bør være på tid å øke fartsgrensen. I dag ligger fartgrensen på 100 Km/t som maksimal hastighet, mens de ny veiene gjennom Vestfold er laget med en standard som tåler langt en langt høyere hastighet. Hva er som gjør at vi må kjøre i 100 km/t, mens de i Sverige får kjøre 120 km/t og i Danmark kan kjøre i 130 km/t? http://pub.tv2.no/nettavisen/motor/article1724230.ece En økning til 110 eller 120 vi. dessuten ha svært lite å si for antall dødsulykker da det generelt sett skjer svært få dødsulykker på firefelt motorveier. De spurte sa samferdsministeren Liv Signe Navarsete og fikk dette logiske svaret:"- Det er ikke aktuelt med en generell heving av fartsgrensen til 110 km/t på veistrekninger som i dag har fartsgrense på 100 km/t. Den høyeste fartsgrensen i Norge skal dermed være 100 km/t, sa samferdselsministeren. Mitt spørsmål er hvorfor vi ikke kan øke hastighetene på veier som E18 gjennom Vestfold? Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Er vel 130 i Danmark ja. Var hvertfall det da jeg var der for noen dager siden Hadde jo selvfølgelig vært fint med 120 i Norge, men vil jo heller ikke at folk skal dø pga. øking av fartsgrensene. Frp vil vel forresten øke fartsgrensen på norske veier til 120 km/t? Tror dere de setter de opp med en gang de kommer i regjering? Har hørt at fartsgrensene i Danmark ble satt opp rett etter at Venstre (Venstre i Danmark tilsvarer vel nesten Frp i Norge?) kom i regjering. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Det er lite trolig at en økning av fartsgren til 110 km/t eller 120 km/t vi ha noe noe særlig og si for antall dødsulykker. De nye E18 strekningene holder generelt meget høy standard og det er jo så og si ingen mulighet for front mot front kollisjoner. Positivt at FRP vil sette opp fartsgrensen uten at jeg kommer til å stemme på de at den grunn.. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Mange folk ligger jo alltid litt over. Står det 100 på skiltet kjører mange i 120-130. Hvis det står 120 på skiltet vil mange legge seg mot 140-150. Ønsker vi det? Endret 21. juni 2008 av JLa Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Men det er vel slik at folk som nå kjører i 120 km/t i 100 sonene vil ligge i 150 km/t på en eventuell 120 sone vei? Er vel hvertfall ganske vanskelig å forhindre det? Edit: Too late Stjal visst innlegget ut av tankene til brukeren over meg, hehe. Endret 21. juni 2008 av LucarioX Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Mange folk ligger jo alltid litt over. Står det 100 på skiltet kjører mange i 120-130. Hvis det står 120 på skiltet vil mange legge seg mot 140-150. Ønsker vi det? I Danmark satte de opp hasigheten til 130 som jeg allerede har skrevet. Det førte faktisk ikke til noen økning. De kjører som regel i 115-120 i 130 sonen fordi billistene liker seg best i denne hastigheten. Det vil alltid være folk som kjører i 150 uavhengig om det er 100 eller 120 km/t fartgrense, ser ikke på det som en grunn til og ikke øke den. Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 En slik hastighetsøkning som er foreslått her vil jo også øke bensinforbruket og co2 utslippet det er vell heller ikke noe vi ønsker. Jeg tror heller ikke min 12 år gamle riskoker med 1.3 liters motor vil ha godt av å kjøre i 150 km/t langs hele E18 så håper jeg slipper det :!: Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Det har vært utredet å øke til 120 for lengst, men Navarsete skjærte gjennom og sa nei. Tror miljø og sikkerhet var argumentene hennes. Så vi vil nok neppe se noen økning fra 110 så lenge den sittende regjeringen sitter (selv om samferdselsministeren skiftes ut). Endret 21. juni 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
perpetrus382 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Skjer nok ikke med denne regjeringen. Men må egentlig si meg enig med deg, bruno99. De fleste dødsulykkene skjer ikke på de beste veiene i landet, men på dårlige veier.. (som det er ganske mange av i landet) Det jeg ikke fatter, er hvorfor de kan sette opp fartsgrensen i Sverige/Danmark og ikke i Norge? Det blir jo ikke mer CO2 utslipp om man kjører 120 i Norge, enn det blir hvis man kjører det i Sverige ... Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Nei, miljø argumentet syntes jeg er langt fra godt nok. Det vil ha så lite å si sett i det store så det syntes jeg er bare tullete. En fartsøkning vil komme før eller siden uansett. Og sikkerhet er hvertfall bare tull som Sagberg også påpeker er dødsveiene, 2 felts veiene. 4 felts motorveien i Vestfold hadde ikke en dødsulykke i hele fjor.. Lenke til kommentar
nilsMeister Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Bare et spørsmål: hvorfor blir det mer forurensing av å øke hastighetene? Slik som jeg tenker det vil en som kjører i 100 km/t i en viss strekning slippe ut like mye CO2 som en som kjører 130 km/t i den samme strekningen...bare at den sistnevnte kommer raskere frem. Litt logisk tenkning fra meg, men sikkert feil i og med at mer forurensing er et argument imot økningen. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Litt logisk tenkning fra meg, men sikkert feil i og med at mer forurensing er et argument imot økningen. Man vil utvilsomt forurense mer i 120. Hvis miljøhensynet var det eneste man skulle tenke på og man antar mengden biler på veiene er statisk, skulle man senket/øket samtlige fartsgrenser til et sted mellom 70-90 km/t. OG bygget ut mange veier i stor stil Endret 21. juni 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
perpetrus382 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 MEN det som heelt sikkert ville redusert utslippene, er å forbedre det norske veinettet generelt. Det som preger de norske veiene nå er utrolig mange svinger, utslitt asfalt og at det er for smalt mange steder. Disse tingene gjør at du må bremse ned, og gi mye gass etterpå for å komme opp til fartsgrensen igjen.. Altså, da blir utslippet større. Men dette er vel en annen diskusjon. Lenke til kommentar
Eryk Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Føler meg utrygg nok allerede. Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Du kommer lengst på en tank med bensin med en vanlig gjennomsnittsbil hvis du holder en konstant hastighet på omtrent 40 miles/h (64 km/t) med 5 gir ifølge en graf jeg fant. Hvis hastigheten øker til 70 miles/h (112 km/t) så klarer du bare å kjøre ca 60 % av den samme distansen på den samme tanken med bensin. Hvis vi forutsetter at 1 liter bensin gir konstant 2.36 kg co2 så øker utslippene og kostnadene med 75 % per km du kjører hvis du øker hastigheten fra 64 km/t til 112 km/t. (forutsetter konstant hastighet i 5 gir) Endret 21. juni 2008 av zmurfen Lenke til kommentar
perpetrus382 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 64 km/t ja, siden grafen din viser miles per hour.. Lenke til kommentar
nilsMeister Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Den grafen er vel kun nyttig hvis man aldri mer fikk fylt bensin/diesel på bilen, eller man har en trang økonomi. Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 64 km/t ja, siden grafen din viser miles per hour.. Hehe takker rettet det nå Den grafen er vel kun nyttig hvis man aldri mer fikk fylt bensin/diesel på bilen, eller man har en trang økonomi. Eller hvis man ønsker å være miljøvennlig... Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hva som er effektiv fart varierer fra bil til bil. Jeg har hørt tall på 70-90 km/t. Lenke til kommentar
perpetrus382 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hva som er effektiv fart varierer fra bil til bil. Jeg har hørt tall på 70-90 km/t. Det trodde egentlig jeg og. Uten at jeg har noen bakgrunn for å komme med en slik påstand.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå