Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Halve tastaturet funker ikke!

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel laptop som heter: Fujitsu Siemens Amilo a 7600

Den har noen problemer som ville vært meget greit å fått fiksa.

Problemer:

1:CD/DVD rommen leser så vidt lengre..den leser cder, men den har slutta å lese dvder :S

2:1 USB inngang bak har tatt kvelden. Kan det ha læsna noe?

3:Biosen er utadert, har prøvd å oppdatere, mend et er umulig til laptoper...

4:Halve tastaturet funker ikke... (høyre siden)Når man trykker på de tastene kommer det andre bokstaver eller evt tall

Specs:

Windows XP home edition

40GB HDD

Mobile AMD Athlon 2000+ (1,66Ghz, singelcore)

RADEON IGP 320M grafikk

RAM 736MB RAM

BIOS Rev0.4b

Det jeg lurte på var om noen hadde noen tips til hva som kunne være feil eller hvordan jeg kan fått fiksa det.

Evt. forklare meg hvordan jeg opdaterer BIOSen vis det kunne være problemet.

Hvis den må til reperasjon hva vil det koste?

Endret av Rindal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det i det hele tatt vits i å bruke tid på å reparere/fikse den?

Bærbare pcer har en betraktelig kortere levetid enn stasjonære maskiner.

Den pcen du har der, har nok sett sine beste dager.

Det vet jeg, men det hadde vært utrolig deilig å fått fiksa cd-romen og tastaturet.

Det er helt vilt dritt å ta med eget tastatur for en laptop.

Hvis du skjønner hva jeg mener

Lenke til kommentar
..

4:Halve tastaturet funker ikke... (høyre siden)Når man trykker på de tastene kommer det andre bokstaver eller evt tall

Har du sjekket om Num Lock er slått på? Lyser det et symbol ved tastaturet med et ett-tall i? I så fall, slå av Num Lock

Lenke til kommentar
Har du sjekket om Num Lock er slått på? Lyser det et symbol ved tastaturet med et ett-tall i? I så fall, slå av Num Lock

Hadde bare laptopen min hatt den knappen...

Du må holde inne "Fn"-tasten samtidig som du trykker på en av funkjsonstastene som er merket med "NumLock". Dette er vanlig på alle bærbare.

Lenke til kommentar
Hvis den må til reperasjon hva vil det koste?

Dersom maskinen er under fem år gammel, og den er kjøpt til privat bruk ville jeg ha sendt den inn på reklamasjon. Dersom dette ikke er tilfellet må du aldri vurdere å sende en så gammel maskin inn på service med de symptomene du nevner. Reparasjon vil garantert koste langt mer enn en ny maskin. Jobber selv i bransjen, så jeg vet hva verkstedene pleier å ta for slike jobber. Er den ene USB-porten defekt, så må de bytte hovedkort. Dette koster mellom 3500-9000 kroner dersom det ikke dekkes på reklamasjon. Et DVD-drev kan fort koste 2000 kr. En ny maskin som griser din gamle i ytelse får du for 4500 kroner i dag.

Lenke til kommentar
må man virkelig bytte hovedkort pga en defekt usb plugg??? må jo gå ann å bytte bare usb pluggen. det ville jo vært mer lønnsomt for forbruker og verksted.

En USB-plugg må loddes. Det gjør ikke gutta på verkstedet. De bare bestiller nytt hovedkort, og monterer dette.

Lenke til kommentar
har du en blå fn knapp så har du sikker en tast som det står blått num lock på også. min num lock er på samme tast som scroll.

Funka ikke...men når jeg skrudde den på kom det tall:P Men når jeg tok den av igjen ble det bare mong igjen...Må sikkert ha nytt tastatur.

Jeg trur pcen er akkurat 5år gammel...Er det reklamasjon da?

Lenke til kommentar
har du en blå fn knapp så har du sikker en tast som det står blått num lock på også. min num lock er på samme tast som scroll.

Funka ikke...men når jeg skrudde den på kom det tall:P Men når jeg tok den av igjen ble det bare mong igjen...Må sikkert ha nytt tastatur.

Jeg trur pcen er akkurat 5år gammel...Er det reklamasjon da?

Det må reklameres innen fem år fra kjøpsdato.

Lenke til kommentar

Noen tips.. lukk opp dvd-rommet, slå av pc'en og prøv å rense laseren med en q-tips med litt sprit eller lignende, dette kan være nok til at den tar DVD-plater igjen.

Bios skal ikke være noe problem å oppdatere (hvis det finnes noe nyere)

Ang tastaturet.. prøv å få skrudd det ut, løsne kablen til det og feste den igjen. (dette hjalp på en pc her som hadde helt daut tastatur, og mus også)

Lenke til kommentar
Hiv og kjøp ny!

Rolig nå :p Den drar kabal :love:

Edit: Nå har jeg fiksa det meste.

USBen funker etter BIOS update

BIOS er flasha

DVD stasjonen leser igjen etter firmware oppdatering

Bare tastaturet som ikke funker igjen.

Prøvde det med å ta det ut å inn igjen, det funka ikke.

Hva koster nytt tastatur? Bare den delen altså..

Endret av Rindal
Lenke til kommentar

Har du eksternt tastatur? I tilfelle koster det fra et par hundrede og oppover - avhengig av hvor fancy det skal være.

Er det innebygget har du antaglig problemer med søl etc. Da må tastaturet demontres og rengjøres (både over og under tastene).

Lenke til kommentar

Har du eksternt tastatur? I tilfelle koster det fra et par hundrede og oppover - avhengig av hvor fancy det skal være.

Er det innebygget har du antaglig problemer med søl etc. Da må tastaturet demontres og rengjøres (både over og under tastene).

Det er laptop, er jo innebygged, men hvordan kan jeg "vaske" det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...