Gå til innhold

Problem med ytelsen til minnet

SoBigF

Anbefalte innlegg

Satte sammen en pc tidligere i uka, og valgte Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF minne og Asus P5N-D, nForce-750i SLI hovedkort. Jeg trodde selv at en av de to rambrikkene mine burde klare seg bra i vistas ytelsestest, men til min skuffelse yter de tilsammen 5,3 og 4,5 alene. Tror derfor det er noen innstillinger som er feil, men klarer ikke selv og se hvor. Hvis noen har hatt samme problem, har samme specs, eller av en eller annen grunn vet hva som kan være galt hadde det vært flott med tilbakemeldninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er problemet? Hvor mye minne er det snakk om?

Jeg antar Vistas ytelses"test" kun ser på minnemengden og ikke på hastigheten. Derfor får du lavere score med én enn med to. Eller ville du ha dobbel minneytelse med to brikker?

Post noen skjermbilder av CPU-Z, så kan vi se om de kjører på ca. riktige innstillinger.

Du må ikke stole noe særlig på Vistas ytelsestest. Den er egentlig ment for å luke vekk svake maskiner.

Lenke til kommentar

Problemet er at minnet ikke gjør nok minneopperasjoner til å få maks poengsum i vistas ytelsestest, ergo ikke nok til å kjøre andre programmer så bra som ønsket. Det er snakk om 4gB Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF minne, og jeg er rimlig sikker på at en av de to 2gB brikkene burde klare å få 5,9 i vistatesten. At vistas ytelsestest er der for å luke ut svakere maskiner har jeg fått med meg, og derfor mener jeg at det er no galt når den ikke glir glatt igjennom der.

Slik ser CPU info'n ut(multiplier'n endres mellom 6 og 9 av en eller annen rar grunn mens maskinen er i windows):

217791.jpeg

Slik ser SPD info'n ut, lik for begge brikkene:

217794.jpeg

Memory delen ser slik ut:

217797.jpeg

Og hvis cache/mainboard tab'ene også trengs ligger de her:

cache:http://bildr.no/thumb/217798.jpeg

mainboard:http://bildr.no/thumb/217799.jpeg

Som sagt tror jeg det er gale instillinger et eller annet sted, men jeg aner ikke hvor, og antar at hvis jeg ikke får fiksa det må jeg kjøpe ny ram av 6400 typen som jeg vet hovedkortet støtter helt, selv om jeg trodde det i utgangspunktet skulle gå helt greit med 8500 ram.

Lenke til kommentar

Hovedkortet klarer ikke mer enn DDR-800, så der kjører du på full guffe. Du kjører dual-channel. Timingsene er også korrekt i forhold til det som står i SPD, bortsett fra Command Rate. Jeg tror det skal gå greit å sette den til 1T (den står på 2T nå) så lenge du bare kjører på DDR-800. Dette finner du i BIOS under minneinnstillingene.

Hvor høyt går skalaen i Vista-testen? Hvorfor er du så oppsatt på å få høy score i den? Merker du at PC'en går treigt i andre programmer? Hvorfor tror du brikkene hver for seg skal greie 5,9? Har du prøvd andre benchmarks som virkelig tester minnet (f.eks SiSoft Sandra)?

(multiplier'n endres mellom 6 og 9 av en eller annen rar grunn mens maskinen er i windows)
Dette er SpeedStep-funksjonen, og den sørger for at PC'en ikke bruker mer strøm enn nødvendig eller blir varmere enn nødvendig. Når du ikke har behov for noe særlig kraft, så klokker den ned prosessoren og reduserer spenning. Dermed synker strømforbruker og temperaturen. Dermed kan den også skru ned farten på viftene, siden prosessoren ikke er så varm, og du vil få en kjøligere og stillere maskin. Den klokker den opp igjen iløpet av et millisekund (eller kanskje mindre) når du trenger mer kraft. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke resultatet ditt er så forferdelig gale. Jeg tok en kjapp test på de to maskinene her i huset som har Vista (to bærbare) og fant følgende:

Maskin 1:

- DDR-667 (332,5 MHz)

- 2 GB, dual-channel (2 x 1 GB)

- Intel GM965 Express

= 4,8 poeng

Maskin 2:

- DDR-533 (266,1 MHz)

- 2 GB, dual-channel (2 x 1 GB)

- Intel i945GM

= 4,5 poeng

Så det skal stemme ganske bra at du får 5,3 poeng med dual-channel og DDR-800 (400 MHz). Hvis du skulle fulgt mønsteret på maskinene mine, så skulle du faktisk ha hatt mindre enn 5,3 poeng. :p

Dokumentasjon:

post-30930-1214263938_thumb.pngpost-30930-1214263961_thumb.png

post-30930-1214263976_thumb.pngpost-30930-1214263986_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt med på hva du sier, og flere av konklusjonene er ikke så helt gale, men jeg er fortsatt sikker på at ram'n skal klare bedre. Har selv en bærbar maskin med 2gB minne, den får 4,5 i vistatesten, samme som en av minnebrikkene mine. Denne ram'n er iallefall ikke dårligere enn hva jeg har i den bærbare, det er jo helt sikker på. Har også bygget to andre maskiner med billigere 2x1gB ram det siste året, begge de oppnår rundt 5,5, noe som igjen er mer enn hva en av mine brikker får. Har også en bekjent som sier at han har samme oppsett, 8500ram i et hovedkort som ikke støtter mer enn 6400, og han oppnår uten problemer 5,9.

Det er altså ingen mulighet for at dette er som det skal være, noe er galt, men jeg aner ikke hva.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på de forskjellige brikkesettene og minnekontrollerne der ute. Intel sine brikkesett/minnekontrollere yter for tiden grisegodt på minnefronten pga. blant annet en heftig prefetch og andre intelligente påfunn. Det kan være at kameraten din har intel-brikkesett, mens du har nVidia-brikkesett. Jeg tror ikke nVidia-brikkesettene yter like godt, men kan selvfølgelig undersøke det litt.

Du sammenlikner ytelsene litt ukritisk. Når du kun har én brikke i PC'en din, så kjører du ikke lengre dual-channel, og får dermed dårligere ytelse. Den bærbare maskinen din har sikker 2x 1 GB minne, og kjører dermed dual-channel. Du kan derfor ikke sammenlikne ytelsen på din bærbare med ytelsen på kun én av dine nye brikker. Dual-channel-ytelse på 4,5 i den bærbare, og dual-channel-ytelse på 5,3 i den stasjonære rimer ganske bra.

Og de andre maskinene du har satt sammen det siste året hadde kanskje Intel-brikkesett?

Men har du forsøkt Command Rate-tipset mitt?

Og har du forsøkt andre benchmark-programmer?

Lenke til kommentar

Forsøkte command rate endring, det utviklet seg bare til at pcn frøys eller fikk bluescreen, så jeg droppet det og lot den står der den fungerte brukbart. At det er såpass stor forskjell på nvidia og intel brikksett ante jeg ikke. Den bærbare pcn har iallefall dual 1gB med intel brikkesett og 333mhz frekvens.

De andre maskinene jeg har bygget kan meget mulig ha hatt intel brikkesett de og, men frekvensen på disse har iallefall ikke overgått 333mhz, og de har begge vært på 2x1gB minnebrikker.

Synes ikke det er helt uvirkelig sammenlignet med den bærebare, som i og for seg skal være brukbar, at den jeg har bygget nå ikke er så heftig mye bedre, men forundrer meg at to andre maskiner med lavere minnefrekvens, samt halve mengden yter like godt som det jeg har nå.

Lurer da på om det er hovedkortet som ikke klarer å få mer ut av minnet, noe jeg synes virker rart ettersom man kan få kort ned i 1/3 av prisen som klarer det samme med billigere rambrikker.

Må forresten huske å takke så mye for hjelpen, selv om det dessverre ikke har ført meg noe særlig videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...