morgan_kane Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) har akkurat fikset meg en partisjon på nesten 11GiB. men har ikke gitt den noen bokstav eller noe sånt. boota ubuntu live cd og gikk inn på gparted og resiza og settet en partisjon til linux. har ikke fiksa swap partisjon fordi jeg ikke skulle velge primary partition og kunne derfor bare velge extended partition og da kunne jeg ikke velge filsystem linux swap. når jeg booter mandriva spring så kommer jeg rett inn på skrivebordet, der er det et live install ikon, ettersom jeg har forstått så er det den jeg skal velge eller?' når jeg idag startet PCen min etter problemene mine så kom det opp at eg måtte innstalere drivere for en ny oppdaget enhet med navn ukjent. regner med det var linux partisjon min. derfor lurte eg litt på det med bokstav. når eg innstalere mandriva no så blir eg å få opp meny om jeg vil starte windows vista eller mandriva? kan noen gi meg en god forklaring på grub og mbr. har forstått at det e det som finner ut hvilket OS jeg har og kan boote. er ganske noob i Linux så ikke riv dokker i håret hvis mine spørsmål er enkle og dumme:) Endret 21. juni 2008 av morgan_kane Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Jeg foreslår at du bruker gparted til å slette partisjonen du satte opp til linux, og bare lar det være ubrukt plass på harddisken. Du kan så velge "use free space" når du kommer til partisjonering i installasjonen, så vil installasjonsprogrammet opprette det som trengs av partisjoner for deg. Dersom du vil ha tilgang til linuxpartisjonen din i windows finner du en ext2driver som etter min erfaring fungerer godt her. Grub er en bootloader som erstatter windows sin bootloader. Den installeres på mbr, men er avhengig av noen filer som ligger på linuxpartisjonen din. Når du installerer mandriva blir grub installert automatisk, og jeg mener den skal finne windowspartisjonen din og sørge for at du får mulighet til å boote windows ved oppstart. Dersom du ikke får den muligheten er det enkelt å legge det til etterpå. Live install-ikonet starter installasjonsprosessen ja. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) tusen takk, får jeg velge hvor stor plass partisjonen skal være? lager den swap partisjon også? Endret 21. juni 2008 av morgan_kane Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Den lager swap også ja. Dersom du velger å bruke ledig plass på disken bruker den all ledig plass (les upartisjonert plass). Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 har 13 GiB der jeg tenkte 2GiB til swap og resten til mandriva. lager den swap før mandriva partisjon eller? vil bare være på den sikre siden så jeg veit jeg får både swap og linux partisjon i orden. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 har 13 GiB der jeg tenkte 2GiB til swap og resten til mandriva. lager den swap før mandriva partisjon eller? vil bare være på den sikre siden så jeg veit jeg får både swap og linux partisjon i orden. Mandriva installasjonen lager alle partisjonene du vil trenge. Du velger rett og slett den tomme plassen og velger automatisk allokering (eller noe sånt) også vil den lage swap, / og /home partisjon for deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå