Gå til innhold

Hjelp til Overklokking av Intel C2D E4300 og Abit IP35 Pro

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til overklokking, sitter fast..

Hardware:

- HK: Abit IP35 Pro

- CPU: C2D E4300@1,8Ghz(200x9)

- RAM: Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB CL4

Jeg har overklokket, men får feilmelding i Orthos sin stresstest etter et par min.

Dette har jeg gjort:

-CPU: 3312Mhz (368x9)

-RAM: 1:1(ddr2-736)

Timings: 4-4-4-12

DDR2 Volt: 2.0V

-Volt:

CPU core volt: 1.3250 -> 1.4250V

DDR2 volt: 1.8V -> 2.0V

CPU VTT: 1.2 -> 1.2V

NCH: 1.25 -> 1.25V

ICH: 1.05 -> 1.05V

ICHI0: 1.50 -> 1.50V

Det jeg tror er at jeg må justere volten til NCH, ICH og ICHI0. Men hva er hva? Det jeg lurer på hva som er NCH? Hva annet som må justeres før det blir stabilt?

Temperaturen er fin, ligger på ca.48grader ved full load før det henger seg opp.

Noen eksperter der ute?

Endret av Adda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er E4300 din en M0 stepping?

Har vært borti en drøss av dem og mange klokker rett og slett svært dårlig, hadde faktisk en E4500 som ikke ville klokke stabilt en eneste mhz - testet på flere kort.

Men normalen er mellom 2.6-3.0 med noen avvik i begge retninger - de i overkant er ikke altid 100% stabile (100% stabilitet ser ut til å være et begrep mange ser forskjellig på forresten...)

Du skal ikke behøve å røre chipset spenninger for såpass lav FSB på iP35-Pro - det er nok helst bare cpu'n som ikke vil mer.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Som PerUlv2 sier så er det ikke alle cpuer som klokker likt. Vet jo ikke hvilken kjøling du har på cpuen din, men 48 grader load er veldig lavt om det er korrekt avlest med feks. everest når du dualprimer. Har en e4300 i serveren, og den klokker til 2.8 ghz med stockvolt og kjøler. Når jeg testa den på thermalright 120 ultra extreme og vann så fikk jeg den til å makse på fsb. Det var på rundt 3.2-3.3(350-360fsb) om jeg husker rett. med rundt 1.4 v på cpu. Klarer å få den opp i like mye nå, men stockkjølinga klarer ikke å ta unna nok varme, så tempen kryper sakte opp mot 85 grader. Kan jo prøve å økte vtc volten litt og samme med nch. Men det chipsettet bør jo klare 350-360 fsb uten å blunke.

Lenke til kommentar

Takk for litt info, tor jeg hadde litt for mye forventninger når jeg ser mange som klokker E4300 helt oppe på 3.4 - 3.6 Ghz.

Jeg har nå fått til stabil overklokk på 3.2Ghz, kjørte Orthos i 1 time uten feilmeldinger. Maks temp under load var 59 grader(Real Temp Tjmax 85). Blir vel mest sannsynlig at jeg kjører 3.2Ghz.

Bruker foresten denne AK-965 INTEL COOLER kjøler til CPU.

Bruker Silverstone GD01MX kabinett. Fin HTPC :)

Nå skal jeg prøve å klokke litt på minne nå som maskinen er stabil på 3.2Ghz :)

Noen som har noen tips angående benchmark testing? Har hørt om SiSoftware Sandra er den bra? Så bruker vel man super Pi for å teste ram overklokking?

Takk for hjelp så langt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...