Gabsterino Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Burde jeg kjøpe meg digitalt kamera eller et speilrefleks kamera? Skal til spania om en måned, tenkte ikke bruke mer enn en 1500-2000 på et godt kamera. Finnes det bra speilrefleks til denne prisen, brukt eller ikke? Hva burde jeg isåfall se etter, vet ikke mer enn at megamixels er bra å ha mye av eller? men hva skal jeg se etter på speilrefleks? tips råd annbefalinger???? mvh THomas Lenke til kommentar
rieg Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Kjøp deg Fuji F50(kompakt) Med undervannshus. det er så utrolig gøy med det på spania tur. blir du bitt av foto. så kjøp deg speil. men nesten alle speilbrukere, har kompakt liggende med i fotobagen. og fuji f50 er et knall kamera med tanke på bildekvalitet:) og det er et must med undervannshus hvis du liker å bade og dra på stranden! Ha en fin ferie hører du på meg med dette blir det en knall ferie:)' 1 mnd det er digg da:) Endret 21. juni 2008 av rieg Lenke til kommentar
bidz Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Det spørs om du liker ideen med å ha med et "stort" dslr. Jeg synes foto er knallgøy, og har omtrent alltid med meg mitt 40D + Tamron 17-50. Cluet er å ha en liten fin bag å ha det i. Men, har også et Ixus 860 is jeg er knallfornøyd med. Har det alltid med meg, f.eks. i skibakken, på snowboard, på sykkelturer og alt sånt der jeg ikke har med meg 40d'et.. Jeg hadde nok ikke tatt med meg 40d på stranda i spania for å si det sånn, da hadde det nok blitt Ixus'et. Ta deg en tur i butikken å sammenlign kompaktkamera med de mindre speilrefleks kameraene, så ser du selv hva du foretrekker. Til den prisen så får du vel kun Nikon's D40 med kitobjektiv tror jeg, og det er et veldig lite slr. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Burde jeg kjøpe meg digitalt kamera eller et speilrefleks kamera? Det finnes speilreflekskamera som er digitale også! Så slipper du dette styret med 24-36 bilder maks-begrensning, og dyr fremkalling Men et kompakt digitalkamera er vel å foretrekke på ferie Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hva burde jeg isåfall se etter, vet ikke mer enn at megamixels er bra å ha mye av eller? Du får kamera som har ti megapiksler til et par tusen, og du får dem til tredve tusen. Antall piksler sier egentlig ganske lite om kvaliteten. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Såvidt jeg vet kan Nikon D40 fås veldig rimelig for tiden. Sammen med kitobjektivet er nok dette et av de minste speilrefleksene på markedet og bildekvaliteten er god. Spørsmålet er vel om du bare tar bilder for minnenes del eller om du faktisk syns fotograferingen i seg selv er moro Megapiksler trenger du ikke bekymre deg mye for når du kjøper speilrefleks. Kvaliteten er mye bedre enn kompaktkameraer uavhengig av oppløsning (innen rimelighetens grenser selvsagt). Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Jeg vil også si: Ja takk, begge deler. Hadde med meg mitt 30D på stranda i Hellas i fjor, og må si at det ikke fristet til gjentakelse. Ble alt for mye å drasse på, og ikke minst å passe på. Så i år tar jeg med meg et Ixus 970, og lar 1D'en bli hjemme. Men på den årlige airshowturen til USA, da er det SLR som gjelder. Brukt speilrefleks til 1500-2000? Nja, skeptisk! Da blir det i så fall i laveste prissegment, og minst et par år gammelt. 300D/350D kanskje (eller tilsvarende fra andre produsenter), men i så fall uten brukbare objektiver vil jeg tro. Endret 22. juni 2008 av GeirG Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Brukt speilrefleks til 1500-2000? Nja, skeptisk!Da blir det i så fall i laveste prissegment, og minst et par år gammelt. 300D/350D kanskje (eller tilsvarende fra andre produsenter), men i så fall uten brukbare objektiver vil jeg tro. Er det så urealistisk da? Obs hadde jo D40-kit til kr 2390, tenkte jeg skulle kjøpe et selv når de kommer på lager igjen. Endret 23. juni 2008 av Rikky Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Det er ikke lenge til vi ser D40-kit brukt til under 2000. Da har nesten alle råd til anstendig slr. Jeg synes faktisk D40 er anstendig, og hadde jeg startet i dag med stramt budsjett (som ville vært tilfellet), så hadde jeg levd greit med det. Muligheten til å drive med seriøs fotografering er blitt betydelig demokratisert det siste året. Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 OK, de har kommet så lavt ned i pris ja. Pleier sjeldent å få med meg slike tilbud fra en dagligvarehandel. Men uansett vil jeg ikke anbefale SLR på stranda, eller eventuellt på "fylla" i syden. Det vil bare være i veien. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Joda.. du kan fint få brukt speilrefleks kamera nede i 500-lappen, men om de virker eller ei er jeg ikke sikker på. Er nok best å ta med seg et lett lite digitalkamera som sklir fint ned i lommen når du skal på ferie. Til en rimelig pris også, nye kan du få for 500 og oppover. Så her er det bare å velge og vrake Ha en fin tur, og kos deg i Spania Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Det er ikke lenge til vi ser D40-kit brukt til under 2000. Da har nesten alle råd til anstendig slr. Jeg synes faktisk D40 er anstendig, og hadde jeg startet i dag med stramt budsjett (som ville vært tilfellet), så hadde jeg levd greit med det. Muligheten til å drive med seriøs fotografering er blitt betydelig demokratisert det siste året. Det er en fantastisk tid å begynne med foto. 3000 kroner, prisen for et brød hos en baker er kanskje 10 kroner, det vil si at et speilreflekskamera koster 300 brød i dag. Hvor mange brød måtte du ut med for 30 år siden om du skulle dekke 28-80mm med fastoptikk, skulle ha et kamerahus som holdt akseptabel kvalitet, og hvor god ville optikken vært, hvor mye detaljer hadde optikken fanget da? Jeg tror nok du ville slitt kraftig om du hadde 300 brød å handle for. I dag sliter du ikke om du har 300 brød. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Joda.. du kan fint få brukt speilrefleks kamera nede i 500-lappen, men om de virker eller ei er jeg ikke sikker på. Er nok best å ta med seg et lett lite digitalkamera som sklir fint ned i lommen når du skal på ferie. Til en rimelig pris også, nye kan du få for 500 og oppover. Så her er det bare å velge og vrake Ha en fin tur, og kos deg i Spania Vedkommende mener nok digital slr, og ikke en gammel analog. Og et brød koster 30 kroner hos en baker. Dvs at en slr koster rundt 100 gode brød fra en baker. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Joda.. du kan fint få brukt speilrefleks kamera nede i 500-lappen, men om de virker eller ei er jeg ikke sikker på. Er nok best å ta med seg et lett lite digitalkamera som sklir fint ned i lommen når du skal på ferie. Til en rimelig pris også, nye kan du få for 500 og oppover. Så her er det bare å velge og vrake Ha en fin tur, og kos deg i Spania Vedkommende mener nok digital slr, og ikke en gammel analog. Og et brød koster 30 kroner hos en baker. Dvs at en slr koster rundt 100 gode brød fra en baker. Vi må ha blitt gamle som regner ting om i brød og ikke øl:-) Lenke til kommentar
Philo Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 4 flasker drikkendes Whisky = D40 Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 4 flasker drikkendes Whisky = D40 se der ja:-) "fint kamera..hvor mye kostet det? Ca 12 kasser øl. Åh, såpass ja....." Lenke til kommentar
viggoant Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg vil også si: Ja takk, begge deler. Hadde med meg mitt 30D på stranda i Hellas i fjor, og må si at det ikke fristet til gjentakelse. Ble alt for mye å drasse på, og ikke minst å passe på. Så i år tar jeg med meg et Ixus 970, og lar 1D'en bli hjemme. Jeg hadde min 30D med 24-105mm L i hånda gjennom 2 måneder i Asia, og det ble en del strandturer der og. Gikk helt fint det faktisk, hadde ingen problemer med hverken å passe på det eller å drasse på det. Men det er vel hver sin smak. Det hadde jo kunne vært kjekt med et kompaktkamera i noen tilfeller, men jeg liker bildekvalitet jeg. Lenke til kommentar
yoyoyoyoyo123 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 4 flasker drikkendes Whisky = D40 se der ja:-) "fint kamera..hvor mye kostet det? Ca 12 kasser øl. Åh, såpass ja....." Hehe Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Det hadde jo kunne vært kjekt med et kompaktkamera i noen tilfeller, men jeg liker bildekvalitet jeg. Joda, det blir et kompromiss med bildekvaliteten. Men for min egen del var det fjerde gangen jeg var på samme sted, så bilder har jeg. Men som du sier: Hver sin smak. Det gikk jo greit den gangen, men det var likevel godt å slippe et slikt stort kamera i år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå