Gå til innhold

Slette filer med php

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har undersøkt litt rundt, men finner ikke noen løsning. Er det mulig å slette filer med php? Jeg har et system der du kan legge inn produkter, og legge til et bilde, og ønsker at jeg skal kunne slette bildene i sammen med produktet. Slik det er nå slettes produktet fra databasen, men ikke selve bildefilen, og over noen år blir det uforholdsmessig mange filer som ikke er i bruk. Finnes det en god måte å fikse det problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ble ikke så veldig klok, men viss jeg for eksempel skal slette /bilder/produkt/1543.jpg, hva skal koden da bli?

$name = '/bilder/produkt/1543.jpg';
unlink($name);

Slik?

Nei, det er en absolutt bane og jeg tviler på at den er det i realiteten? Sannsynligvis må du enten droppe / foran bilder eller skrive ./ for å indikere at det er en relativ bane.

Lenke til kommentar

$name = 'bilder/produkt/1543.jpg';

unlink($name);

Slik?

Jeg får ikke testet, siden jeg ikke er hjemme, og da har jeg ikke tilgang til opplasting på serveren min. Jeg har et par problemer med å få FTP-en til å virke eksternt.

Lenke til kommentar
Jepp, tror det skal fungere.

Dette skal i teorien fungere, men forutsetter riktignok at riktig CHMOD er satt på fil eller mappen fil(er) ligger i. :p Edit: Med riktig CHMOD menes da at php i utgangspunktet har rettigheter til å endre/ slette filer på valgt område.

Endret av funkyboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...