Gå til innhold

PCI-e 2.0 støtte

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det vil fungere å sette et skjermkort som har PCI-e 2.0 på et hovedkort som bare har vanlig PCI-e støtte eller vil dette kunne skade skjermkortet/hovedkortet pga manglende strømtilførsel?

For såvidt jeg har lagt merke til så er den største forskjellen (fysisk sett) mellom vanlig PCI-e og PCI-e 2.0 at det følger med strømkabler som skal monteres på skjermkortet.

Og bare for å nevne det så har jeg en strømforsyning som støtter dette, men lurer som sagt på om jeg MÅ ha et hovedkort som har PCI-e 2.0 støtte for å bruke et skjermkort av samme grensesnitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen fysisk forskjell mellom en pcie 1.0 og en pcie 2.0 slot, pcie 2.0 har dobbel båndbredde (ved bruk av pcie 2.0 kort selvsagt), men er 100% krysskompatibel - du kan kjøre pcie 1.0 kort i 2.0 plasser og omvendt uten problemer.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

har egentlig vært snakket om dette mange ganger, men jeg har et Asus P5Q-PRO hovedkort. dette har to stykk PCI express 2.0 x16. begge vil vel da kjøre på x8 i Crossfire, men vil dette merkes noe særlig i forhold til at hvis begge kjørte på x16, i og med det er PCIe 2.0?

Lenke til kommentar

Med pcie 2.0 skjermkort i x8 modus får du jo i teorien samme båndbredde som pcie x16 1.0, så jeg har vondt for å tro det betyr noe, selv om noen tester har vist det - mistenker tidlige/buggete bioser på P45 kortet til å være årsaken til det.

EDIT: Der kom link til en test ja...

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Jepp, den testen der har jeg sett før, men syntes ikke det var SÅÅÅ stor forskjell som de fleste sier her da..

EDIT: bortsett fra Crysis og World in Conflict da.

Jaja, blir sikkert god nok ytelse for meg uansett! ;)

Takker for svar, til tross for at jeg "stjal" tråden en stund! :)

Endret av »frodo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...