Mokolotivet Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Jeg sitter i disse dager og vurderer lommeboka opp mot to ting:P 1. Nikon 24-70 f,2,8 eller 2. blits til macrofotografering. Jeg har pr. dags dato D200 og Sigma 150mm, f.2,8 til macrofoto. Men jeg skulle gjerne hatt en blits designet for macro, da jeg ser behovet for raskere lukkertider. Så spørsmålet er: Normalzoom eller blits, og evt, hvilken blits vil dere anbefale for macrofoto? Endret 21. juni 2008 av Mokolotivet Lenke til kommentar
bidz Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Denne blitsen er fin til makrofotografering: https://prisguiden.no/product.php?product_id=39119 (med SU-800) EDIT: Jeg har blitt gjort oppmerksom på at dersom du vurderer makroblits så vil du trenge noen skikkelige softbokser, for ellers så har blitsen en tendens til å ødelegge bildene untatt bilder av sommerfugler (takk Mr. Olsen). Sånn sett får du nok mest for pengene ved å velge objektivet! Endret 21. juni 2008 av bidz Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Med tanke på macroblits og bilder av insekter så er det ikke alle som er like "pixelpeepende" som Mr.Olsen og griner seg i søvn om det skulle komme en blitsrefleks på bildet av insektet... Mitt tips til macroblits er Nikons R1C1, så monterer man ett par Gary Fong diffusere (egentlig beregnet på intern blits på dSLR) og det verste harde lyset er fjernet) Jeg har omtrent samme oppsett som trådstarter (men D300 istedet for D200) Slik ser det ut med Nikon R1C1 og Sigma 150mm f/2.8 med diffusere Og her er ett bildeeksempel med oppsettet : Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Nå prøver jeg på ingen måte å kuppe tråden, har bare et lite spørsmål. Hvor dårlig fungerer en "vanlig" blitz til makrobruk, SB-600 f.eks? Er det veldig uegnet? Lenke til kommentar
pederk Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Nå prøver jeg på ingen måte å kuppe tråden, har bare et lite spørsmål.Hvor dårlig fungerer en "vanlig" blitz til makrobruk, SB-600 f.eks? Er det veldig uegnet? Problemet med vanlig blitz til makrofotografering er hovedsakelig at objektivet har en tendens til å kaste skygge på motivet, og at det blir veldig direkte lys av det. Se for deg en vanlig blitz på ThorEHs oppsett. Der hadde objektivet garantert kommet i veien og laget skygge på motivet. Endret 22. juni 2008 av pederk Lenke til kommentar
arela Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hvor dårlig fungerer en "vanlig" blitz til makrobruk, SB-600 f.eks? Med en SB-600 eller SB-800 (eller 2) vil du fint klare deg i enkelte sistuasjoner der objektivet ikke er for nært etc. Du finner fort begrensningene ved å prøve. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Nå prøver jeg på ingen måte å kuppe tråden, har bare et lite spørsmål.Hvor dårlig fungerer en "vanlig" blitz til makrobruk, SB-600 f.eks? Det er ikke perfekt men det fungerer relativt bra. Man kan alltid lage seg reflektorer av litt papir og bruke blitzen trådløst hvis man har D70 eller bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå