Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nettverkskabel , stemmer dette ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dropkabel er ikkje gammel teknologi, dropkabel er faktisk ikkje "teknologi".

Dropkabel er ret og slet bare betegnelsen(navnet) på den kabelen som brukest mellom uttak og terminal. Der er samme f.... om kabelen er cat.3/5/5e/6/7, IBM, coax, fiber o.s.v.

Det du skal ha er ein utp pachekabel som er terminert med rj-45 i kvar ende.

Pass på at du får ein kabel som er berekna på bruk som drop/pachekabel. Desse kablane er vanligvis fleirtrådig, og har litt mindre kvadrat en netverkskabel for fast instalasjon. Dette reduserer sjangsen for at det oppstår feil på kablen p.g.a. bøyeradius, strekk, gjentatte bøyninger o.l.

Hvis du absolutt vil kjøpe kablelen hos Komplett, så går denne fint:

10m utp cat.5e dropkabel

Bare ein liten ting. 100.- for ein 10m dropkabel synest eg ikkje akkurat er noko spesielt billig. Prøv å få kjøpe direkte frå ein grosit, eventuelt gjennom eit vennligsinna tele/elektro firma i staden.

Om du skal ha kryssa/uxryssa kommer an på kva du skal koble den mot. ER det mellom to maskiner, så skal du ha kryssa. Er det mellom ngt sin cisco ruter så skal du ha kryssa. Netopiaruteren er eg ikkje sikker på, men det sår i brukermanualen som NGT leverer med ruteren. Skal du koble opp mot ein hub/swich så skal du a ukryssa kabel.

Kryssa kabel:

10m kryssa cat.5e dropkabel

Lenke til kommentar
Om du skal ha kryssa/uxryssa kommer an på kva du skal koble den mot. ER det mellom to maskiner, så skal du ha kryssa. Er det mellom ngt sin cisco ruter så skal du ha kryssa. Netopiaruteren er eg ikkje sikker på, men det sår i brukermanualen som NGT leverer med ruteren. Skal du koble opp mot ein hub/swich så skal du a ukryssa kabel.

Feil. Mellom routeren og det som skal kobles til den, SKAL det være krysset kabel. Dvs krysset kabel rett til en pc, eller krysset kabel i uplink-porten på en switch/hub. Dette gjelder både Cisco og begge typer Netopia. Nå har mange switcher/huber etterhvert autosense på alle porter slik at det går an å bruke en rett kabel også, men det er bare fordi switchen/huben krysser selv.

E

Lenke til kommentar
Feil. Mellom routeren og det som skal kobles til den, SKAL det være krysset kabel

Ifølge nextgentel skulle ikke dette ha noe å si. Sitter akkurat nå med en "rett" kabel direkte fra nettverkskort og opp til ruteren min. Om du ennå mener d samme, hva er det isåfall som kan gå/går galt?

Lenke til kommentar
Ifølge nextgentel skulle ikke dette ha noe å si. Sitter akkurat nå med en "rett" kabel direkte fra nettverkskort og opp til ruteren min. Om du ennå mener d samme, hva er det isåfall som kan gå/går galt?

Merkelig, for det som skulle kunne gå galt, var at det ikke ville virke. Se på http://www.broadpark.no/kundeservice/netop...afellesver3.pdf - og jeg siterer:

1.4 HVIS PC'EN IKKE SKAL STÅ NÆR BREDBÅNDSKONTAKTEN

Da har du to muligheter:

[...]

2. Plassere modemet [sic] ved bredbåndskontakten og strekke en krysset ethernetkabel til PC-en.

Sikker på at du har en rett kabel? Vet du at lederne er i samme rekkefølge på begge ender når du holder kontaktene "over" hverandre i samme retning?

E

Lenke til kommentar
Feil. Mellom routeren og det som skal kobles til den, SKAL det være krysset kabel

måtte bruke kryssa kabel her iallefall, ellers fikk jeg ikke signal inn på svitchen min

Lenke til kommentar

Eloquence skrev:

Sikker på at du har en rett kabel? Vet du at lederne er i samme rekkefølge på begge ender når du holder kontaktene "over" hverandre i samme retning?  

Jeg er 110% sikker på at kabelen min ikke er krysset! & ja, den går direkte fra netopia ruteren til nettverkskortet. Funker fint som bare d!

Lenke til kommentar

Herre min hatt da! At folk aldri lærer!

Mellom to LIKE porter skal du ha KRYSSET kabel.

Mellom to FORSKJELLIGE porter skal du ha RETT kabel.

Du har to typer porter, uplink og downlink. Nettverkskort er uplink, switcher osv er somoftest downlink, evt med en eller et par uplink porter. Så lenge du holder deg til disse enkle prinsippene, kan du umulig gjøre feil.

EOD!

bfisk

Lenke til kommentar

Jeg er 110% sikker på at kabelen min ikke er krysset! & ja, den går direkte fra netopia ruteren til nettverkskortet. Funker fint som bare d!

Fancy. Hvilket NIC har du? Kanskje det har auto-MDI/MDI-X sensing? (Finnes det nettverkskort med det?) :shrug:

hrichard: Fint det, men sakens kjerne her er vel routerens utgang, og det er såvidt jeg vet langt fra standardisert at dsl-routere har en uplink-port ut på LAN. Men jeg mener at NGTs routere har det, og de leveres også med krysset kabel til bruk mellom router og PC.

E

Lenke til kommentar

Feil. Mellom routeren og det som skal kobles til den, SKAL det være krysset kabel. Dvs krysset kabel rett til en pc, eller krysset kabel i uplink-porten på en switch/hub. Dette gjelder både Cisco og begge typer Netopia. Nå har mange switcher/huber etterhvert autosense på alle porter slik at det går an å bruke en rett kabel også, men det er bare fordi switchen/huben krysser selv.

Les litt nøyere. Eg skreiv ikkje at det skulle være ukryssa kabel. Eg skreiv at eg ikkje var sikker på om man trengte kryssa kabel til netopia ruteren eller om man kan bruke ukryssa kabel.

Edit: Når det gjelder swich/hub mot ruter, så har 99% av swich/hubbene enten autosence eller ein knap som man velger mid/mid-x på uplink porten

Lenke til kommentar

Les litt nøyere. Eg skreiv ikkje at det skulle være ukryssa kabel. Eg skreiv at eg ikkje var sikker på om man trengte kryssa kabel til netopia ruteren eller om man kan bruke ukryssa kabel.

Fair enough, det var heller ikke dette jeg mente var feil.

Edit: Når det gjelder swich/hub mot ruter, så har 99% av swich/hubbene enten autosence eller ein knap som man velger mid/mid-x på uplink porten

99% var da veldig drøyt. Fortsatt har mange en dedikert uplink-port, og slett ikke alle disse har en mdi/mdi-x-knapp. Og jeg sa jo selv at en del switcher har autosense på alle porter etterhvert... :roll:

E

Lenke til kommentar

Dvs krysset kabel rett til en pc, eller krysset kabel i uplink-porten på en switch/hub.  

E

Om du bruker krysset kabel i uplink porten kan du like gjerne bruke ukrysset i en vanlig port. (Uplink porten er/skal være en krysset port)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...