Gå til innhold

Skifte gamle skru sikringer med nye ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lure på idag så har vi de nye automatsikringene med

karakteristikkene B, C og D

 

Jeg lurte på hva heter de

gamle karakteristikkene på skru sikringer ??

 

og hvis man skal skifte de gamle med nye så hvilken

karakteristikkene skal de passe med hverandre ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. I en enebolig har ikke karakteristikkene sååå mye å si. De gamle skrusikringene var vel grovt sett "vanlig, treg, ekstra treg".

 

Som regel holder B-automater i en enebolig. Det eneste du evt. vil merke som forskjell er at de gamle diazed/skrusikringene kunne ta 1,7 ganger merkestrømmen i en time før de røk mens nyere automatsikringer tar 1,4ganger merkestrømmen før de går.

Lenke til kommentar
jeg skal ikke utføre noe arbeid

 

jeg bare lurte på det..

 

Kan være en ide og snakke med strømleverandør, teller må vel også skiftes. De gamle tellerene er blitt ganske upresise med årene. Vet at foreldrene mine fikk redusert forbruket sitt betraktelig da de skiftet teller og gikk over til automatskikringer.

Lenke til kommentar
jeg skal ikke utføre noe arbeid

 

jeg bare lurte på det..

 

Kan være en ide og snakke med strømleverandør, teller må vel også skiftes. De gamle tellerene er blitt ganske upresise med årene. Vet at foreldrene mine fikk redusert forbruket sitt betraktelig da de skiftet teller og gikk over til automatskikringer.

 

Der er min erfaring det motsatte. Den gamle typen med mekanisk målig blir som oftest tregere over tiden. Det er skjeldent at de går fortere. Merket det selv her hjemme. Byttet for noen måneder siden. Og jeg har hatt kunder som har samme erfaring som har ringt firmaet for å klage.

Selv i tilfeller det jeg har rettet opp i lekkasje strømmer og jordfeil etter å ha byttet i sikringskapet.

De nye digitale er mye mer presis og ofte sender de målingene rett til nett levrandøren. Så du kan ikke lalala justere deg etter hvor mye penger du hadde den måneden.

 

Når det gjelder å bytte sikringer så er det verdt å ringe rundt etter priser. Det er mye som kan gå galt i et sikringskap om du ikke vet hva du driver med.

Dessuten ville jeg slengt inn et overspenningsvern. Noe som vil ta i mot det meste støyten fra et lyn angrep. Særlig vist du har et luftinntak.

Lenke til kommentar

Hør med et firma om de har tilbud på oppgraderingspakker, YIT har kampanjepris på dette og prisene strekker seg vel fra 3-6000 inkl. montering for å få skiftet innmaten i skapet.

Men uansett, skal måleren byttes må nettselskapet inn i bildet og koble til/låse av måleren.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Men uansett, skal måleren byttes må nettselskapet inn i bildet og koble til/låse av måleren.

Ikke nødvendigvis... ;)

 

I Nord-Trøndelag kan installajsonsfirma bytte og plombere måler og Overbelastningsvern...

(bedrifter som har fått opplæring av Nettselskap)

 

Så jeg gjør hele jobben når jeg er hos kunde, setter ned grundmursskap, inntakskabel, sikringskap, måler, plomberer og ferdigstiller... slipper å ha kontakt med nettselskap annet en ved å bestille ny måler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...