Gå til innhold

Nyttige tips til og med expertne

Anbefalte innlegg

Hvis det å opprette en brukerkonto med begrensede rettigheter er så vanvittig bra, hvorfor gjør ikke alle det da? Hvorfor er det ingen som anbefaler det som ett ledd for å bedre sikkerheten på maskinen. Man blir alltid anbefalt et godt antivirusprogram og en god brannmur.

Sett bort fra den påståelige og arrogante tonen til trådstarter: rådet er godt og anbefales over alt hvor sikkerhet er viktig. Det er ikke noe nytt eller spesielt, og det krever allikevel at man har annen beskyttelse også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det å opprette en brukerkonto med begrensede rettigheter er så vanvittig bra, hvorfor gjør ikke alle det da? Hvorfor er det ingen som anbefaler det som ett ledd for å bedre sikkerheten på maskinen. Man blir alltid anbefalt et godt antivirusprogram og en god brannmur.

Sett bort fra den påståelige og arrogante tonen til trådstarter: rådet er godt og anbefales over alt hvor sikkerhet er viktig. Det er ikke noe nytt eller spesielt, og det krever allikevel at man har annen beskyttelse også.

Hvis du sier det så stemmer det nok. Da har jeg altså godt glipp av det.

Anbefaler SNIPPSAT og Norbat dette?

Lenke til kommentar

RIKSTOTO:

Jeg vil gjerne understreke at mange av de som besøker dette forumet er profesjonelle mennesker som jobber med datamaskiner til daglig.

snippsat tror jeg jobber med nettopp sikkerhet, selv driver jeg med programmering, og er derfor også mye borti akkurat dette.

Vi er klar over at Windows (i likhet med 90% av alle andre operativsystem) kan begrense tilgang til de enkelte brukerne.

Jeg tror ikke det er så mange som nekter for at dette også er en god idé å gjøre på PC-en sin, du har delvis rett.

Men dette fungerer ikke som anti-malware, du kan fortsatt få malware selv om brukeren har begrensede rettigheter.

Det er heller ikke nødvendig å formatere for å fikse dette (eller virus for den saks skyld)

Selv er har jeg ikke daglig kontakt med virus, så hvis jeg får en infiert maskin, bruker jeg kanskje 2-3 timer på å rense den helt for virus manuelt (hijackthis og kritisk sans som regel, noen andre verktøyer dersom det er nødvendig)

Dette går fint an, det er kun i svært, svært sjeldne tilfeller det er nødvendig å formatere på grunn virus på en maskin (jeg har aldri vært borti det før, men jeg har lest om virus som kan forårsake såpass mye skade)

Begrenset bruker er ikke bare en god idé, det burde vært standard i Windows.

Men du kan fortsatt få virus, så behold for all del antivirusprogrammet.

Det at du ikke har hatt virus er enten fordi du vet hvordan du unngår det, eller så har du ikke merket at du har det enda.

Det er neppe kun på grunn av at du ikke kjører med administratorrettigheter.

Virus er også programmer, de kan gjøre like mye som andre programmer du kjører med brukeren din; og jeg vedder for at du har programmer som gjør følgende oppgaver:

- Starter opp når Windows starter

- Kobler seg til eksterne maskiner på nettverket

- Lese og skrive til filer

Dette er tre ting som suksessrikt virus må kunne, hvordan skal en begrenset bruker hindre den i å gjøre noen av disse oppgavene?

Det en begrenset bruker gjør, er å begrense skadeomfanget, ikke hindre virus.

Så for å gjenta det viktigste: ikke avinstaller anti-virus fordi du har begrenset bruker; er du ikke fornøyd med anti-virusløsningen din, finn et annet, det er masser av dem.

Selv har jeg ikke anti-virus installert akkurat nå, det kan virke litt hyklersk, men det er det en helt annen grunn til det en at jeg tror installasjonen min er immun, for det er den ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...