Gå til innhold

Nyttige tips til og med expertne

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser og har sett mange av trådene har problemer med treg Windows, Virus osv.

Her skal jeg legge noen tips for dere som bruker mye PC. Selv om man ikke besøker nettsider som usikkret så kommer likevel Virus, Spyware, Adware osv. så lenge PCen er koblet til Internett. Spiller ingen rolle om du er ekspert, dette kan du ikke ungå. Jeg har en løsnign eller har funnet på lenge, det er bruke ALLTID begrenset konto. Ettersom du bruker dette trenger man NEPPE noe AntiShit eller lignende programer som skal "beskytte" din PC. Disse skal du bare fjerne fra PCen din.

Jeg har kjørt hele tiden begrenset konto og brukt aldri noe beskyttelsesprogrammvare.

Gjør følgende:

1. Ta en ren-installasjon av Windows. Dvs. formater hele harddisken og install Windows på nytt.

2. Etter at du installasjonen er ferdig du Windows er klar for bruk, gå til Kontroll panel > Bruker kontoer > Opprett ny konto. Husk! at du skal velge Begrenset konto

3. Lang et passord til Admins-kontoen/default-konto som ble opprettet ved installasjonen. Du kan endre navnet til admin slik at du husker og andre kontoen (begrenset) til Bruker eller hva som helst navn du liker, uten passord det går bra.

Og så, logg på ALLTID med begrenset-kontoen, og hvis du trenger intallarer en programvare så høyreklikker du intallasjonspakken og velg Kjør som.. der velger du Admin + passordet du oppga.

Dette gjør du når du kjenner kilden eller er sikker på at programmvaren ikke er skadelig for PCen din. Og resten av Hester, Trojan, Spyware og sånt shit kan ikke utnytte PCen din.

Håper at infoen var forståelig og nyttig. Si gjerne din mening og spørr hvis du lurer på noe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør også begrense rettighetene til Windows mappen til at kun System og Administrator brukerne har skrivetilgang der. Veldig mange virus og trojanere legger seg i System32 mappen.

Men dette er ikke et idiotfilter, det er fortsatt fint mulig å få virus.

Men det er egentlig litt forstyrrende at standardbrukeren har administratorrettigheter i Windows...

Lenke til kommentar

Du bedere sikkeheten med begrenset konto LUA(Limited User Account)

Du prøver og poste dette som en stor nyhet,dette har vært kjent lenge.

Alt det andre du kommer med er bare surr,ikke bruke antivirus og formatere for så bruke begrenset konto.

Det er massevis av plass for angrep med LUA.

Så tror ikke vi som driver av og renser system daglig for malware daglig blir arbeidsledig.

malware will run only when the infected account logs on: is this a problem? Not at all for a malware writer: the goal is to infect and steal information, and this is what is done.

Running under a limited user account will still give attackers a nice chance to play their game. If a user runs a piece of software under his limited user account, the software will get the user's privileges. What does this mean? Basically, every piece of software run by the same user will get the same privileges. More exactly, with a bit of work, every piece of software can write into the process memory zone of other processes owned by the same user.

So, if user "mike" is running under a limited account and he runs notepad.exe and then it runs a piece of malware, this last one could modify the notepad process in memory, for example injecting code into it. More interesting is that, as you can check for yourself looking at process owners under task manager, explorer.exe is obviously run with mike's privileges.

In other words, Windows Explorer, which manages Windows graphical shell, can be modified by a piece of malware even under a limited user account.

This is really enough for a user mode rootkit to hide an infection (maybe a trojan keylogger, as said before). The goal of a rootkit is to hide an infection into a system, not to deeply subvert Windows kernel.

Then, it can simply inject code into other processes, modify IAT/EAT, or hooking SSDT, using DKOM techniques and so on. This is not important at all, the goal is to hide something from the user's eyes.

I'm sure someone is already thinking: "Sure, it is possible, but these rootkits can be easily detected and removed. It's enough that an antimalware software is running under Administrator or SYSTEM account so that it can't be corrupted by the rootkit, because a limited user account can't access to other processes he owns".

The truth is that, even under a standard limited user account, there are still several ways a piece of malware can infect a pc. I have only talked about some ways malware can work, but there are still other ones I won't talk about.
Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

:) Heh heh, har ALDRI brukt noen av Antishit program varer! ;) Og Windowsen er bruker nå det er snart 4 år siden jeg installerte, er på alt mulig nettsider og PCen fungerer like rask som fersk intallasjon. Så selv om bare brukeren ikke har admin rettigheter, en vanlig bruker slipper å tenke YES knappene når popper opp ved surfing.

Dette var ikke noe stor nyhet, eller kanskje for deg var det ja :)

Alle dere som leker "ekspert" burde dere anbefalle noe eller komme med noe annet nytt forslag hvis det det var så pass gammelt. :cool:

Lenke til kommentar
:) Heh heh, har ALDRI brukt noen av Antishit program varer! ;) Og Windowsen er bruker nå det er snart 4 år siden jeg installerte, er på alt mulig nettsider og PCen fungerer like rask som fersk intallasjon. Så selv om bare brukeren ikke har admin rettigheter, en vanlig bruker slipper å tenke YES knappene når popper opp ved surfing.

Dette var ikke noe stor nyhet, eller kanskje for deg var det ja :)

Alle dere som leker "ekspert" burde dere anbefalle noe eller komme med noe annet nytt forslag hvis det det var så pass gammelt. :cool:

Selvtillit har du hvertfall, det kan ingen ta fra deg. Men om jeg noen gang kommer til å spørre deg om råd tror jeg er svært tvilsomt. Du fremstår som er veslevoksen 11-åring som nettopp har funnet ut noe nytt.

Lenke til kommentar

Jeg vil fortsatt anbefale å ikke kjøre som administrator, og begrense Windows mappen ved å kun gi skrivetilgang til Administrator og System brukerne.

Men keyloggere og andre trojanere trenger ikke nødvendigvis administratortilgang for å hverken fungere eller spre seg til andre maskiner, så dette er absolutt en falsk sikkerhet som Pizzaen sier.

Eneste måten å hindre et virus på, er å nekte den noe den krever for å fungere, desverre er ikke administratortilgang et krav for malware.

Ha for all del antivirus installert, og være kritisk til hvilke programmer som du lar kjøre på maskinen din.

Lenke til kommentar

Dette fant jeg heldigvis på Microsoft sin nettside. http://www.microsoft.com/protect/computer/...seraccount.mspx

Trainman, du bør kanskje lære deg litt mer om det før du kommenterer, du vet vel ikke om Windows mer enn produsenten Microsoft.

If you work in a Limited User account, you might be able to decrease the effect of a virus or other malicious software.

But if the attack happens while you're in an Administrator account, the attacker can gain full access to your computer and the results can range from annoying to catastrophic.

Lenke til kommentar

zerwate,<<Alle dere som leker "ekspert" burde dere anbefalle noe eller komme med noe annet nytt forslag hvis det det var så pass gammelt.<<

dette skrift-type har jeg ikke sett på dette forumet og er nok til å irritere ganske mange, tror jeg.

men men, hvis du vil bli upopulært her, må du bare forsette sånt.

Lenke til kommentar
... Ettersom du bruker dette trenger man NEPPE noe AntiShit eller lignende programer som skal "beskytte" din PC. Disse skal du bare fjerne fra PCen din.

Vi er ikke uenige i at Limited User kan til en viss grad begrense risiko. Men det er langt derifra og til påstanden din at om det er alt man trenger. Det er ren visvas.

Lenke til kommentar

Hårek, om alle klarte å kunne snakke som deg (gjelder vist person bruker) hvorfor skulle vi komme så langt at jeg blir upopulær i forumet :) Selv om jeg driter og hoper i hva folk som p@ge sier.

Det jeg rett og slett mente var det akkurat du svarte ;)

Alle kan litt, men ingen kan alt

Lenke til kommentar
Dette fant jeg heldigvis på Microsoft sin nettside. http://www.microsoft.com/protect/computer/...seraccount.mspx

Trainman, du bør kanskje lære deg litt mer om det før du kommenterer, du vet vel ikke om Windows mer enn produsenten Microsoft.

If you work in a Limited User account, you might be able to decrease the effect of a virus or other malicious software.

But if the attack happens while you're in an Administrator account, the attacker can gain full access to your computer and the results can range from annoying to catastrophic.

Leste det på MS sine sider og tar tilbake kommentaren min. Beklager xerwate.

Men måten ting blir lagt frem på er allikevel litt provoserende.

Lenke til kommentar
Dvs. formater hele harddisken og install Windows på nytt
Når du ber noen formatere blir det hele bare dumt.

Jeg og norbat har hjulpet 1000vis her forumet med virus-spyware.

Det vi aldrig ber om at noen skal formatere,vi har mere enn nok kunnskap til og fjerne alt av malware utifra logger vi ber om.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Dette var i seg selv et greit tips, men måten du presenterer det på er helt feil!

Ettersom du bruker dette trenger man NEPPE noe AntiShit eller lignende programer som skal "beskytte" din PC. Disse skal du bare fjerne fra PCen din.

Å anbefale folk å fjerne alle antivirus og antispywareprogrammer er helt på trynet, tipset ditt er ikke et bombesikkert ett, tvert i mot, det gir for det meste en falsk trygghet. Et sikkert tips (og da kan du gjerne fjerne alle antivirus og antishit som du kaller det), er å rett og slett dra ut internettilkoblingen.

1. Ta en ren-installasjon av Windows. Dvs. formater hele harddisken og install Windows på nytt.

Å be folk formatere for å lage en brukerkonto er unødvendig.

Det er ganske arrogant å si sånt når du har såpass liten fartstid her på forumet og tydeligvis ikke har peiling på hva du snakker om til hvem. Som nevnt over har SNIPPSAT (og norbat) hjulpet hundrevis (om ikke tusen) av brukere her på forumet med å fjerne dritt på maskinene sine.

Dessuten har postene dine såpass mange skrivefeil at det er vanskelig å ta deg alvorlig.

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Dere får si hva dere vil, tror du du kan plukke søppel ordentlig i tusenvis av filer? Fungerer Windows perfekt etter at du har brukt et programm som Norton eller lignende? NEI!

Få rådet ditt hva man kan gjøre å ungå eller beskytte seg mest mulig? Om jeg har peilig eller ikke er det din mening, gir rett og slett blaffen i hva andre synes om meg ;)

Heldigvis aldri opplevd noe sånt "Pappa!! PCen :cry: funker ikke, kjøre til service" ;)

Lenke til kommentar

Det som er provoserende er at du er så fryktelig påståelig. Og det om metoder som hverken er helt vanlige eller spesielt bra.

Hvis det å opprette en brukerkonto med begrensede rettigheter er så vanvittig bra, hvorfor gjør ikke alle det da? Hvorfor er det ingen som anbefaler det som ett ledd for å bedre sikkerheten på maskinen. Man blir alltid anbefalt et godt antivirusprogram og en god brannmur.

Og hvis man da ikke trenger noen form for antishit, som du så elegant kaller det, hvorfor eksisterer da selskaper som Symantec, Norman, osv osv? Er det store fokuset verden over på antivirus og antispywareprogrammer bare tull?

Når man i tillegg er ny på et forum bør man være litt varsom og ydmyk i starten. Man bør bli litt kjent med de som skriver til daglig på forumet før man på en meget arrogant måte begynner å trenge seg på med rare påstander om ting man tilsynelatende ikke har greie på i det hele tatt.

Det at du har veldig mye skrivefeil og dårlige formuleringer gjør også man ikke greier helt å ta det på alvor. Og da blir det nesten enda mer provoserende.

Det å kritisere andre for skrivefeil er meget skummelt da det kan være mange årsaker til det, men man vet som regel selv at man har problemer med det. Kanskje du kunne be noen om å lese korrektur først. Er ikke vondt ment dette her, og det er sikkert mange skrivefeil i dette innlegget også. :)

Lenke til kommentar

RIKSTOTO ( xerwate),

liker du store bokstaver, du bruker disse ikke bare i innleggene dine men nå også i ditt nye brukernavn ( etter 14 dager :hmm: ).

har du ikke lest Nettikette:

Generell oppførsel

--------------------------------------------------------------------------------

Før du skriver et innlegg er det flere ting du bør tenke over.

Overdreven bruk av store bokstaver

Store bokstaver blir oppfattet som skriking. Skriking hjelper kanskje mot småsøstre en gang i blant, men når du skriver som èn blant mange på f. eks. forumet skaper dette bare misnøye. Det vil føre til økt oppmerksomhet rundt innlegget ditt, men ikke nødvendigvis på den måten du hadde tenkt. Det vil tiltrekke seg personer som blir irriterte over at du skriker til dem, og alle vil ble mer opptatt av hvordan du skriver fremfor hva du skriver. Folk vil i stedet for komme med sure kommentarer til deg. Mange brukere kan la være å gi deg et skikkelig svar, hvis de føler at du "bråker" for mye.

lykke til på dette forumet

Lenke til kommentar
Dere får si hva dere vil, tror du du kan plukke søppel ordentlig i tusenvis av filer? Fungerer Windows perfekt etter at du har brukt et programm som Norton eller lignende? NEI!

Få rådet ditt hva man kan gjøre å ungå eller beskytte seg mest mulig? Om jeg har peilig eller ikke er det din mening, gir rett og slett blaffen i hva andre synes om meg ;)

Heldigvis aldri opplevd noe sånt "Pappa!! PCen :cry: funker ikke, kjøre til service" ;)

Antar dette er siktet på meg.

Mitt tips er ganske enkelt normal nettvett. Ikke trykk på ukjente linker, ikke last ned obskure cracks, wares osv, med andre ord vær fornuftig.

Eneste gang jeg har hatt virus på pc-en var en gang jeg hadde prøvd å laste ned en crack (hvis jeg husker rett), det var med andre ord helt og holdent min skyld, og pc-en ble rensket og ryddet opp i med hjelp fra norbat fra forumet. Og ja, pc-en funket like godt som før (faktisk litt bedre, fikk hjelp til å fjerne en del unødvendige programmer ol.), så mitt svar på det spørsmålet er ja.

Jeg kjører nå Norton og sammen med forsiktighet har det gjort at jeg ikke har hatt virus og annen dritt på pc-en siden.

Intrykket jeg har fått av deg er at du ikke helt vet hva du snakker om ja (i dette tilfellet). Det er bare bra at du ikke tar deg nær av det, men på en annen side kan du ikke forundre deg over at andre ikke tar deg helt seriøst når du kommer med kommentarer og uttalelser. Nå skal det sies at det er mange her på forumet som kom hit og ikke hadde snøring og kom med en del idiotiske kommentarer (inkludert meg :)) og som senere har lært seg en del viktige ting som å sjekke fakta og lese gjennom et innlegg før man poster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...