Gå til innhold

Mangel på skarphet på EOS 30 D

Anbefalte innlegg

Hei. Sitter her med en EOS 30 D. Jeg behersker ikke etterbehandling godt nok og vil derfor helst ta bilder i JPEG, så jeg har problemer med et kamera som ikke tar skarpe nok bilder i JPEG. Har stilt inn kameraets skarphet i menyen slik som det blir vist til i bruksanvisningen. Objektivet jeg har brukt for å konstantere dette er EF 50 mm f/1,4 og blender 8. Ifølge de som kan det så skal skarpheten på kameraet være godt nok i JPEG.

En annen liten ting jeg stusser over er at når jeg tok bilder med analogt kamera, så ble bildene atskillelig skarpere enn med et digitalt kamera. Muligens er dette fordi jeg har problemer med mitt kamera

Endret av HaakonBerger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er vel at bildet da blir undereksponert. Kameraet velger selv denne innstillingen i sin automatikk når jeg velger blenderprioritet. Muligens kan jeg prøve meg på høyere Iso. Skal ta et bilde til med høyere Iso og legge det ut her

1/80 sek er IKKE rask lukkertid, tror nor at dette er grunnen til manglende skarphet. Prøv med stativ eller raskere lukkertid
Lenke til kommentar

Er her tatt med ISO 400 og lukkertid 1/160. Fredeles uskarpt

Problemet er vel at bildet da blir undereksponert. Kameraet velger selv denne innstillingen i sin automatikk når jeg velger blenderprioritet. Muligens kan jeg prøve meg på høyere Iso. Skal ta et bilde til med høyere Iso og legge det ut her
1/80 sek er IKKE rask lukkertid, tror nor at dette er grunnen til manglende skarphet. Prøv med stativ eller raskere lukkertid

post-133574-1214049499_thumb.jpg

Endret av HaakonBerger
Lenke til kommentar
Blender 8. 1/250 sekund og iso 100

Vet ikke om dette sier dere mere

Med forbehold om at dette er et lite web-bilde, som egentlig ikke egner seg tilå bedømme kritisk skarphet:

Den blå plastposen virker skarp i masssevis på meg. Det er der fokuspunktet sitter. At resten av motivet virker litt ullent kan ha med DOF og gjøre.

Lenke til kommentar

I denne tråden kan du gjerne poste et stort bilde; slik at det er lettere for å oss å bedømme de.

Hvilke innstillinger har du gjort i kameraet. Står alt på "standard" eller har du skrudd på noe ?

Bruker du grønn firkant, P eller noe annet?

Tom

Lenke til kommentar

Jeg bruker AV. og med justert kameraet til å ta billedbehandlingen i forkant. Skarpheten er justert il maks i kameraet. Det står at det er maks mulig til å legge inn bilder i 2mb oppløsning. da går det vel ikke med et fullskalabilde

Endret av HaakonBerger
Lenke til kommentar
Det står at det er maks mulig til å legge inn bilder i 2mb oppløsning. da går det vel ikke med et fullskalabilde
Men det går da an å legge inn noe mellom fullskala og de puslete filene du viser? Komprimer gjerne litt.

For virkelig å vise detaljer kan du ta et utsnitt eller to av bildet.

Gutten er forresten såpass overeksponert at du ikke kan forvente noe særlig detaljer i de bildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...