HaakonBerger Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Hei. Sitter her med en EOS 30 D. Jeg behersker ikke etterbehandling godt nok og vil derfor helst ta bilder i JPEG, så jeg har problemer med et kamera som ikke tar skarpe nok bilder i JPEG. Har stilt inn kameraets skarphet i menyen slik som det blir vist til i bruksanvisningen. Objektivet jeg har brukt for å konstantere dette er EF 50 mm f/1,4 og blender 8. Ifølge de som kan det så skal skarpheten på kameraet være godt nok i JPEG. En annen liten ting jeg stusser over er at når jeg tok bilder med analogt kamera, så ble bildene atskillelig skarpere enn med et digitalt kamera. Muligens er dette fordi jeg har problemer med mitt kamera Endret 21. juni 2008 av HaakonBerger Lenke til kommentar
roolf Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Kan du legge ut noen bilder og skrive hvilken blender/lukkertid du har brukt på disse? Med blender 8 og rask lukkertid burde vel bildet blitt sylskapt? Lenke til kommentar
HaakonBerger Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Blender 8 og 1/80 Kan du legge ut noen bilder og skrive hvilken blender/lukkertid du har brukt på disse? Med blender 8 og rask lukkertid burde vel bildet blitt sylskapt? Lenke til kommentar
hostebo Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 1/80 sek er IKKE rask lukkertid, tror nor at dette er grunnen til manglende skarphet. Prøv med stativ eller raskere lukkertid Lenke til kommentar
HaakonBerger Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Problemet er vel at bildet da blir undereksponert. Kameraet velger selv denne innstillingen i sin automatikk når jeg velger blenderprioritet. Muligens kan jeg prøve meg på høyere Iso. Skal ta et bilde til med høyere Iso og legge det ut her 1/80 sek er IKKE rask lukkertid, tror nor at dette er grunnen til manglende skarphet. Prøv med stativ eller raskere lukkertid Lenke til kommentar
HaakonBerger Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Er her tatt med ISO 400 og lukkertid 1/160. Fredeles uskarpt Problemet er vel at bildet da blir undereksponert. Kameraet velger selv denne innstillingen i sin automatikk når jeg velger blenderprioritet. Muligens kan jeg prøve meg på høyere Iso. Skal ta et bilde til med høyere Iso og legge det ut her 1/80 sek er IKKE rask lukkertid, tror nor at dette er grunnen til manglende skarphet. Prøv med stativ eller raskere lukkertid Endret 21. juni 2008 av HaakonBerger Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Ikke noe egnet motiv for å bedømme skarphet akkurat , prøv med noe som kan vise et mer definert fokusplan. Gå ut av døra og se om du kan finne noe mer passende, da får du mer lys også... Lenke til kommentar
HaakonBerger Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Blender 8. 1/250 sekund og iso 100 Vet ikke om dette sier dere mere Endret 21. juni 2008 av HaakonBerger Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Blender 8. 1/250 sekund og iso 100Vet ikke om dette sier dere mere Med forbehold om at dette er et lite web-bilde, som egentlig ikke egner seg tilå bedømme kritisk skarphet:Den blå plastposen virker skarp i masssevis på meg. Det er der fokuspunktet sitter. At resten av motivet virker litt ullent kan ha med DOF og gjøre. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 I denne tråden kan du gjerne poste et stort bilde; slik at det er lettere for å oss å bedømme de. Hvilke innstillinger har du gjort i kameraet. Står alt på "standard" eller har du skrudd på noe ? Bruker du grønn firkant, P eller noe annet? Tom Lenke til kommentar
HaakonBerger Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Jeg bruker AV. og med justert kameraet til å ta billedbehandlingen i forkant. Skarpheten er justert il maks i kameraet. Det står at det er maks mulig til å legge inn bilder i 2mb oppløsning. da går det vel ikke med et fullskalabilde Endret 21. juni 2008 av HaakonBerger Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Det står at det er maks mulig til å legge inn bilder i 2mb oppløsning. da går det vel ikke med et fullskalabildeMen det går da an å legge inn noe mellom fullskala og de puslete filene du viser? Komprimer gjerne litt. For virkelig å vise detaljer kan du ta et utsnitt eller to av bildet. Gutten er forresten såpass overeksponert at du ikke kan forvente noe særlig detaljer i de bildene. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 De siste bildene ser ok ut på meg.. Men i stedet for å legge ut bildet i sitt opprinnelige utsnitt kan du heller klippe ut 1000 x 1000 av orginalen og poste det i 100%? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå