Gå til innhold

Komplett krever penger for retur av defekt HDD?

Anbefalte innlegg

Jeg hjalp en venninne med PC bestilling og falt på en enkel Thoshiba til ca 5000 kr for noen måneder siden. Etter relativt kort tid begynte laptoppen å slå seg av innimellom, før den etter hvert slo seg av og en velkjent klikkelyd kom fra maskinen ved oppstart.HDD kræsj.

Jeg anbefalte henne å sende den tilbake til Komplett da dette var en garantisak. Det kjedelige er at det på den harddisken ligger mye veldig viktige dokumenter som er av stor interesse å få ut. Jeg ba henne be Komplett sende den defekte harddisken med den reparerte maskinen, slik at jeg kan forsøke å hente ut med Getdataback ell. Komplett derimot forlager hele 1600 NOK for å sende denne tilbake, men inrømmer at det er en garantisak!! Jeg skjønner at de vil ha noe, siden de vel i tilfelle mister muligheten for krav mot HDD produsenten, men 1600NOK mener jeg er en frekkhet for en disk som i realiteten koster max 500 kr. Er det flere som har opplevd lignende? Noen som vet hvilke rettigheter man har? Mulig det blir telefon til Forbrukerrådet til uka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel egentlig ikke noe krav på å få kjøpt en del som byttes ut pga. feil.

Den summen de krever kan ikke jeg forsvare, men jeg vil tro at det i tillegg til disken også da skal dekke jobben de har gjort ettersom de sikkert har en avtale med Toshiba om hvor mye de får dekt.

Lenke til kommentar
Du har vel egentlig ikke noe krav på å få kjøpt en del som byttes ut pga. feil.

Den summen de krever kan ikke jeg forsvare, men jeg vil tro at det i tillegg til disken også da skal dekke jobben de har gjort ettersom de sikkert har en avtale med Toshiba om hvor mye de får dekt.

Mulig det, men jeg må si det er dårlig kundebehandling og de begrunner ikke summen. I prinsipet trenger jeg kun "låne" disken for å redde det som reddes kan. Jeg antar kun at det dreier seg om deres krav mot Thoshiba og 1600 kr, dvs ca 33% av kjøpesummen på hele maskinen, kan det neppe være. Var det ikke i 2006/2007 forbrukerrådet hadde en sak mot bansjen vedr. dekking av tap av data på HDD, som ikke bae gjaldt selve disken mener jeg. Kan ikke finne noe om utfallet i den saken. Får uansett høre hva forbrukeådet sier om man ikke kommer til enighet med Komplett.

Lenke til kommentar
Kanskje dette du er på jakt etter.

Jepp! Den var det, men den sier ingenting om man ha krav på den defekte varen. Nå er vel ikke den det gjelder ute etter en erstatning, men kun den havarerte disken. Håper og tror man kan komme til en løsning. At Komplett bærer kostnader på 1600 kr for en defekt 120Gb disk har jeg vondt for å tro.

Lenke til kommentar

Disken som sitter i maskinen har et Toshiba partnummer, og disse er ekstremt mye dyrere enn de diskene du får kjøpt løst fra Kompletts sider. At Komplett får en kostnad på 1600 kroner ved å ikke returnere defekt utstyr til produsent er langt fra usannsynlig.

Lenke til kommentar

Butikker tjener ikke penger på reparasjoner etc. Dem bare videresender den regningen dem får for å dekke sine kostnader.

Det er ingen menneskerett å få tilbake den deffekte disken. Dine rettigheter er å få disken reparert, og som linken over sier; Det er ditt eget ansvar å ta backup!

De fleste tilbyr kundene å kjøpe tilbake den deffekte disken, men for at verkstedet skal få pengene for utført garantireparasjon må de i de fleste tilfelene returnere de deffekte delene. Dette gjør at det er du som kunde som blir belastet for den. Ja, ofte er det dyrere enn å kjøpe en ny tilsvarende vare men slik er det nå bare...

Lenke til kommentar

Det som har skjedd her:

Du leverer inn defekt pc. Komplett bestiller ny del fra toshiba, toshiba setter som krav at den gamle defekte delen leveres inn for at dette skal gjøres gratis for komplett.

Du ønsker den gamle delen tilbake, og om dette skal gjøres får ikke komplett dekt sine kostnader av toshiba. Originaldisker fra toshiba koster cash. 1600,- høres helt rett ut.

Du burde tatt backup før du leverte inn pcen. Det er ditt ansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...