RamGuy Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Da er det endelig tid for å bytte ut mitt "håpløse" ASUS P5N32-E SLi nForce680i hovedkort, fikk mail fra PCUtstyr idag om at jeg kan velge meg ut et erstatningskort fra deres sortiment for inntil 1'900kroner, eller eventuelt legge ut for et dyerer ett. Har aldri opplevd så mye problemer med noen som helst hovedkort som jeg har med mitt P5N32-E SLi, akkurat nå sitter jeg på et Strike Extreme som egentlig er samme greia, og jeg driver faktisk nå å feilsøker dette kortet også bare for å være sikker på at det ikke er noe galt med minnebrikkene mine. Men uansett, jeg skal nå altså velge meg ut et erstatningskort fra PCUtstyr! Og etter en fiasko valg sistgang med P5N32-E så tenkte jeg det var greit å bed om noen råd denne gangen, får jeg hamrer løs! Hvorvidt jeg vil gå for en HD4850 Crossfire løsning / HD4870 Crossfire løsning eller 1x GTX 280 vil fremtiden vise, er prisene som helt klart vil avgjøre det valget. Skulle jeg skaffet nye skjermkort idag hadde det nok blitt 2x HD4850 og da er jeg jo temmelig avhengig av Crossfire, men siden GTX 280 prisen trolig vil dråppe mye så kan den fort bli aktuell om prisen blir god nok. Men vi får se.. Så jeg er ikke sikker på hvorvidt jeg trenger Crossfire eller SLi, jeg har aldri kjørt to skjermkort sammen før av den enkle grunn at jeg syntes ytelsen for slike løsninger har vært generelt for dårlig, det har vært så mye tull med det at jeg har bevisst valgt å holde meg unna. Nå ser jo hvert fall Crossfire ut til å ta noen steg i riktig rettning med å blant annet gjøre det mulig å kombinere forskjellige kort i Crossfire osv.. Sånn egentlig er jeg menst glad i å kjøre 1x skjermkort rett og slett fordi det virker mest stabilt, trofast og minst problematisk, for ikke å snakke om at det å kjøre flere skjermkort tar mye plass og utvikler en god del varme og støy. Men om jeg skal gå for en AMD/ATI skjermkort løsning så må det nok bli en eller annet Crossfire løsning, 2x HD4850, 2x HD4850 eller 1x HD4850 + 1x HD4870 ettersom 1x AMD/ATI skjermkort blir litt snebert, eller kanskje jeg bare holder meg til mitt GeForce 8800GTS 640MB inntil HD4870X2 kommer, jeg har ikke helt bestemt meg enda. SLi virker dog veldig uaktuelt, for det første har jeg mistet fullstendig troen på nForce hovedkort etter fadesen med nForce680 og nForce780, nForce790 skulle jo rette på mye av dette og gjorde jo det, men da dukket det jo jaggu baer opp enda flere problemer, jeg har også et inntrykk av at nVIDIA sine drivere skaper langt mer problemer enn hva blant annet Intel sine gjør, noe som også måling for hva som skaper problemer i blant annet Windows Vista bekrefter. Og siden jeg er avhengig av nForce brikkesett for SLi, så er det egentlig helt uaktuelt, jeg vil ikke offre hele systemet bare for at jeg kanskje engang ifremtiden vil vurdere SLi. Er jo egentlig ingen nVIDIA skjermkort jeg syntes er spesielt attraktive å kjøre i SLi uansett, blir det noe nVIDIA kort blir det nok GTX 280 om prisen blir akseptabel, ser ikke noe poeng med verken 8800GTS 512MB eller 9800GTX / 9800GTX+ i SLi, da tar jeg heller å kjører en sikkrere rute med 1x GTX 280 så jeg slipper alt tullet som fort følger med SLi løsninger. nForce790i Ultra som da måtte være det eneste av nForce jeg overhode kunne ha vurdert støtter jo da kun DDR3, og jeg ser ikke poenget med å punge ut for overprisede DDR3 minnebrikker, og attpåtil betalte absurd mye for hovedkortet i seg selv da nForce790i Ultra er latterlig høyt priset med tanke på alt tullet som er med kortet. DDR3 blir det nok ikke før jeg eventuelt beveger meg over til Nehalem neste år Så da er det jo bare Intel brikkesett som er igjen, og etter mitt håpløse nForce680i kort så er jeg nå ute etter "det beste", hvem er ikke det? Da blir det jo fort Intel X48 jeg faller på, eller har Intel P45 noen fordeler ovenfor X48 som jeg burde vite om? Jeg vet jo at Xxx skal representere entustiast brikkesettene til Intel, mens Pxx skal være litt mer high-end middelklasse og derfor burde jo Intel X48 være rett og slett bedre enn Intel P45, men det er ikke helt det inntrykket jeg har fått. ASUS ser jo nesten ut til å putte bedre komponenter på sitt P5Q Deluxe kort enn på diverse X48 kort? For ikke å snakke om PCI-Express 2.0 og slike ting som P45 har og X48 ikke har, nå er jo ikke PCI-Express 2.0 så vesentlig da ingen skjermkort eller noe idag er i nærheten av å bli begrenset av PCI-Express uansett, men slike ting gir jo inntrykk av at det er ting med Intel P45 som rett og slett er bedre enn med Intel X48, akkurat som det var noen P35 kort som var bedre enn endel X38 kort? Så jeg er litt usikker på Intel P45 vs Intel X48? En annen ting er jo også eventuelt hvilket P45 / X48 kort jeg skal gå for? Det er jo et par å velge imellom.. Jeg har fått et inntrykk av at kvaliteten til ASUS har begynt å falle litt? Hvert fall BIOS'ene deres har blitt litt skuffende, noe jeg selv har opplevd med P5N32-E, Striker Extreme og P5N-T Deluxe. ASUS var jo for noen år siden egentlig et soleklart valg, de leverte stort sett alltid varene, men er ikke det tilfelle lengre? Har fått inntrykket av at fler og fler foretrekker blant annet Gigabyte? Av X48 kort er det jo egentlig bare disse som er / står imellom: Gigabyte GA-X48-DQ6 og Asus Rampage Formula, siden jeg ikke er noen stor fan av MSI og ikke vil ha DDR3 så er det ikke stort flere alternativer. Så da blir jo spørsmålet ASUS eller Gigabyte? Av P45 så er det jo en god del alternativer, vi har: Asus P5Q Deluxe Gigabyte GA-EP45-DQ6 Asus P5Q Premium Gigabyte GA-EP45-Extreme Spørsmålet blir jo da, hva er egentlig forskjellen på P5Q Deluxe og Premium, og hva er forskjellen på GA-EP45-DQ6 og Extreme? Og hvorfor i allverden koster Gigabyte GA-EP45-Extreme mer enn Gigabyte sitt X48 toppkort? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Skal du ha CF er X38/X48 et soleklart valg, hvis ikke er P35/P45 dine beste valg Anbefaler selv IX38 QuadGT, men smak og behag Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Her kan du lese om Gigabyte GA-EP45-Extreme http://www.cpu3d.com/content/view/4849/67/ Med mindre du vil spare noen hundrelapper ville jeg helt klart godt for X48 - X38 er nesten identisk - men X48 chipset er nok av noe høyere sortering (som også Intel sier), dessuten har produsentene brukt den erfaringen de har fått med X38 til å optimisere kortdesignene sine. Jeg har testet både X38 og X48 (mest Gigabyte) og kan med en gang si at de oppfører seg identisk med det unntaket at X48 drar litt høyere fsb ved oc - noe som vitner om et "bedre" design. Samme gjelder Asus kortene. Asus er fremdeles bra, særlig toppkortene med mer eller mindre fantasifulle navn - men selv om en del later til å tro det (fanboys spesielt...): Asus er IKKE automatisk det beste valget lenger! Både Gigabyte og Abit er fullt på høyde med sine toppkort og de lager bedre økonomiklasse/mellomklasse kort en Asus. Men Abit har ingen X48 med DDR2 desverre, jeg ville valgt enten Asus Rampage eller Formula Gigabyte X48-DQ6 - du gjør ingen feil uansett. MSI ville jeg ikke vurdert - MSI er altfor bob-bob etter min smak. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 ABIT har som sagt ikke X48 med DDR2, da kun DDR2, men jeg kan anbefale deres IX38 for Crossfire løsninger, sitter nå å vurderer BIOS flash for morros skyld, flashet sist gang i Windows for bedre 45nm CPU kompatabilitet og det funket ganske greit etter en CMOS reset. Uansett, Gigabyte er godt valg det også, ASUS koster som oftest en del men jeg skygger dem grunnet tidligere erfaringer, men da igjen jeg tar ASUS over MSI uansett hvilken dag det er. MSI = Missing Something Inside for meg, har vært borti alt for mange kranglete MSI hovedkort. Har hatt tidligere ABIT kort også og er ganske fornøyd med hva de har prestert, og kan også skrive under på at Crossfire med X38/X48 er en stabil og smertefri løsning i motsettning til SLi, og nå ser du ut til at enten blir SLi mer vennlig for Nehalem eller så ser vi SLi forsvinne under jorda om ikke AMD leverer noen gode CPU'er som kan danke ut Intel i "bang for buck" klassen når Nehalem kommer. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Hmm, har søkt litt rundt å sjekke X48 vs P45 og det ser ut som P45 faktisk har noen fordeler, som ny southbridge (ICH10R) vs X48 sin (ICH9R)? Også bedre RAID-kontroller hører jeg? Gigabyte ser jo ut til å ha en sinnssyk brikkesett-kjøling på sine Gigabyte GA-EP45 kort? Og HELE 4x Gigabit nettverksporter? Nå har ikke 4x nettverksporter noen verdi for meg, da jeg bare bruker 1x og deaktiverer de resterende i BIOS uansett, men det hadde passet godt inn på en eventuelt LAN-maskin jeg kan sette opp i fremtiden. Så etter hva jeg forstår så er fordelen med X48 over P45 det faktum at den har mer enn 1x 16x PCI-Express sport, som vi gi bedre Crossfire ytelse da Crossfire på P45 vil bli kappet til 8x som har blitt bevist at gir merkbar dårligere ytelse. Mens på den andre siden så kommer P45 med ny og forbedret southbridge, samt bedre RAID-kontroller? Og en sinnssykt kjølerløsning, hvert fall fra Gigabyte? Etter endel søking osv så er det de eneste forskjellene jeg har klart å grave opp, så det jeg sa sitter igjen med er at X48 er best om jeg skal kjøre Crossfire, og P45 er best om jeg skal kjøre 1x skjermkort? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Toppmodellene av Asus P5Q har også 4x lan porter for ordens skyld. Du har oppsummert ganske greit egentlig, personlig ville jeg ikke være spesielt redd for å kjøre crossfire med P45 - pcie 2.0 x8 har samme båndbredde som pcie 1.0 x16, det går en test rundt som viser at X48 er raskere i crossfire, men det skyldes nok tidlig bios i P45 kortet - skal ikke være noen flaskehals med dagens skjermkort. ICH10R med dens raidkontroller er litt mer fleksibel enn ICH9R, men den største fordelen med P45 mot X48 er at det er bygget på 65nm prosess mot 90nm på de "eldre" chipsettene, P45 går mye kjøligere og med bra chipsetkjøling er det ekstremt godt rustet for ekstremt høy FSB ved oc. Lenke til kommentar
Krom-stag Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Ville uten tvil gått for Gigabyte sitt X48 hk, GA-X48-DQ6. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Toppmodellene av Asus P5Q har også 4x lan porter for ordens skyld. Du har oppsummert ganske greit egentlig, personlig ville jeg ikke være spesielt redd for å kjøre crossfire med P45 - pcie 2.0 x8 har samme båndbredde som pcie 1.0 x16, det går en test rundt som viser at X48 er raskere i crossfire, men det skyldes nok tidlig bios i P45 kortet - skal ikke være noen flaskehals med dagens skjermkort. ICH10R med dens raidkontroller er litt mer fleksibel enn ICH9R, men den største fordelen med P45 mot X48 er at det er bygget på 65nm prosess mot 90nm på de "eldre" chipsettene, P45 går mye kjøligere og med bra chipsetkjøling er det ekstremt godt rustet for ekstremt høy FSB ved oc. Da blir det P45, da er spørsmålet hvilket Intel P45 kort? Asus P5Q Deluxe / Gigabyte GA-EP45-DS5 eller Gigabyte GA-EP45-DQ6 / Asus P5Q Premium? Eller kanskje ASUS Maximus II Formula? Endret 23. juni 2008 av RamGuy Lenke til kommentar
Saddlefall Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Ville uten tvil gått for Gigabyte sitt X48 hk, GA-X48-DQ6. Vet du om det er noen store forskjeller på GA-X48-DQ6 vs GA-X48-DS5? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Det er svært lite som skiller - X48-DQ6 har 2 esata porter mer, og et litt annet kretskortdesign. Men tradisjonelt får DQ6 modellene litt større oppmerksomhet fra Gigabytes bios team - men disse kortene er så like at det ikke vil bety noe. EDIT: Jeg har sittet og sammenlignet DS5 og DQ6 modellene nå - og bortsett fra de to esata portene klarer jeg IKKE å finne forskjeller i design heller. Endret 24. juni 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Saddlefall Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg fant heller ikke noen særlige forskjeller. Blir DS5 da, siden det litt billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå