Thorz Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Hallo! Jeg har bestemt meg å bytte min fantastisk Linksys WRT54GS som har vært med meg de siste 3 år. Denne routeren har fungert veldig bra for meg men jeg har funnet en venn som vil kjøpe den, så jeg kan bruke pengen for å skaffe meg en ny "Draft-N" modell. Saken er at før min Linksys hadde jeg en langt mareritt med routere fra Asus (1) og SMC (2). Det var masse feil pga. bittorrent og andre ting. Jeg vil ikke oppleve slike problemer på nytt. Jeg er på jakt etter en sterk løsning med: - Pålitelighet: Jeg kjører mye P2P (biittorrent). Routeren må tåler "heavy use" uten å henge seg, droppe klientene, etc. - Bra signal styrke og dekning: Jeg har min XBOX 360 på rommet ved siden av det hvor routeren skal stå. Det er ca. 10 metter avstand mellom dem (med ved vegg i midten). Jeg er fornøyd med signal styrken på min Linksys men det kunne ha vært en hakk bedre. - Kompatibilitet: Jeg har hatt problemer med noen D-Link routere og det Intel trådløs kort på Macbooken min. En venn har en D-Link 54G router med WEP kryptering og det er nesten umulig å koble macbooken hos han. Andre laptoper viser ikke problemet. Jeg har aldri sett slike problemer med min WRT54GS. - Hastighet (throughput): Jeg vil benytte mulighetene som draft-N hastighet bringer. Trådløs overføring av HD stream til min HTPC er ikke mulig med 802.11g men i teorien skal gå bra med 802.11n. - Som siste ting (ikke nødvendig) kunne det ha vært fint å ha fast tildeling av IP adresser via DHCP ved bruk av MAC adresser. Denne funksjonen savner jeg veldig. WRT54GS kan ha den hvis man installerer en modifisert firmware som DD-WRT men denne firmwaren ga meg aldri den påliteligheten som den offisielle fra Linksys gir meg (med bittorrent). Her er det noen routere jeg har tittet: Linksys Wireless-N Gigabit Router m/ Storage Link http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338017 Linksys Wireless-N Home broadband Router 4-port Switch, 802.11n, SPI firewall http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349018 Linksys WRT150N-EU https://prisguiden.no/product.php?productId=76993 Jeg kan selvfølgelig gå med en annen merke enn Linksys hvis routeren er testet og er kjent av flere her som kan anbefale den. Jeg har lest gode ting om noen D-Link routere men har selv ikke god erfaring med D-Link merken. Takk for hjelpen. Jeg håper at dere kan peke meg i den riktige retting. EDIT: OMG! det ser ut at Linksys har hatt store problemer med sine draft-N modeller. Jeg har lest grusomme ting om noen modeller på nettet. Skal vente å se hva ekspertene sier her. Endret 21. juni 2008 av Thorz Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Ta en titt her: http://www.smallnetbuilder.com/component/o...d,189/chart,124 Lenke til kommentar
Thorz Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Ta en titt her: http://www.smallnetbuilder.com/component/o...d,189/chart,124 Takk. Det ser ut at D-Link har gjort en fantastisk jobb med sine draft-N modeller. Nå vurderer jeg sterk å skaffe meg en DIR-655 fgra D-Link. Endret 21. juni 2008 av Thorz Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Jeg leverte tilbake min dir-655 raskt igjen. Av en eller annen grunn så datt den ene HP-laptopen ut av det trådløse nettverket i noen få sekunder med jevne mellomrom. Det i seg selv var god nok grunn til å levere den tilbake, men jeg likte heller ikke brukergrensesnittet når du gjøre forandring, samt at du må restarte ruteren for hver bidige lille forandring (f.eks åpne en port!). Jeg holder meg til DGL-4300 enn så lenge... Kanskje fungerer den likevel bra for deg, det er vanskelig å si. Jeg har for øvrig omtrent like krav som deg. Jeg kjører med en filserver her, og da er det torrent- og filaktivitet hele tiden. Virker som om denne dlink dgl-4300 kan slite litt med det. Lenke til kommentar
Thorz Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 Jeg leverte tilbake min dir-655 raskt igjen. Av en eller annen grunn så datt den ene HP-laptopen ut av det trådløse nettverket i noen få sekunder med jevne mellomrom. Det i seg selv var god nok grunn til å levere den tilbake, men jeg likte heller ikke brukergrensesnittet når du gjøre forandring, samt at du må restarte ruteren for hver bidige lille forandring (f.eks åpne en port!). Jeg holder meg til DGL-4300 enn så lenge... Kanskje fungerer den likevel bra for deg, det er vanskelig å si. Jeg har for øvrig omtrent like krav som deg. Jeg kjører med en filserver her, og da er det torrent- og filaktivitet hele tiden. Virker som om denne dlink dgl-4300 kan slite litt med det. Takk for innlegget. Er det noen andre erfaringer med DIR-655 og kraftig fil aktivitet/torrent? Jeg vil gjerne høre om denne routeren er anbefalt for kraftig bruk av bittorrent, eller om jeg må definitiv se på en annen merke/modell. Takk. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 De problemene som har vært med DIR-655 er ustabil trådløsforbindelse mot bærbare PC med Intel ABGN nettverkskort. Tror dette er løst med de siste Inteldriverne og firmware på DIR-655. Det har definitivt ikke noe å gjøre med stabilitet mot bittorrent. Lenke til kommentar
Thorz Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Da ser det ut at denne er "The Router". Hvis den er så anbefalt er jeg klar til å kjøpe den, men jeg ser at den er mer enn 1 år gammel. Finnes ikke det, ettter deres mening, noe nyere/bedre nå? Lenke til kommentar
drbo Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har Dir-655 og er strålende fornøyd. Men nå skal vi flytte, og damen som har kjøpt leiligheten hadde som betingelse at trådløsnettet stod, så da må jeg kjøpe ny. Jeg har ikke brukt denne til kraftig nedlasting, men DIR-655 har håndtert streaming av video fra server til HTPC samtidig med 4 PCer, hvorav to med hjemmekontorløsninger/vpn, på en 20/1MB NGT linje (8-10/1 MB i praksis) helt knirkefritt siden jul! Jeg har bestemt meg for å kjøpe D-link DIR-855 denne gangen. DIR-855 som er det nyeste og beste D-link kan oppvise. At den har to bånd er også en fordel, da jeg vil kjøre HD materiale fra Server til HTPC på den ene kanalene ... Denne er så fersk (DIR-655 er over året nå) at den ikke er i butikkene enda, men den skulle være på plass om en uke eller to. Selv kan jeg komme med erfaringer etter flytting, dvs etter 10-15. juli. Lenke til kommentar
wiak Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) jepp er fornøyd med min DIR-655 jeg også får 10 MB/s på fil kopiering jeg bruker foresten DWA-140 USB med min og funker glimrende sjekk signatur for tråden for dir-655 og dir-855 Endret 25. juni 2008 av wiak Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hva du enn gjør, kjøp ikke D-link. Jobbet mange timer med DIR-655. Fungerte knirkefritt med min laptop (med intel chipset), fikk ikke koblet til med D-link kort i stasjonær når kryptering ble slått på ++++. Har vært borti 3 D-link routere, og alle har på en eller annen måte vært ustabile/ubrukelige. Har også noen kamerater som har slitt spesielt med D-link. Kan selvfølgelig bare være min kameratgjeng som har spesielt problemer med D-link, men gjør deg opp din egen mening Bruker selv denne Linksys routeren og er strålende fornøyd. Har ikke testet N funksjonaliteten på den, men alt annet fungerer i alle fall helt 100%. Lenke til kommentar
Thorz Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har bestemt meg for å kjøpe D-link DIR-855 denne gangen. DIR-855 som er det nyeste og beste D-link kan oppvise. At den har to bånd er også en fordel, da jeg vil kjøre HD materiale fra Server til HTPC på den ene kanalene ... Denne er så fersk (DIR-655 er over året nå) at den ikke er i butikkene enda, men den skulle være på plass om en uke eller to. Selv kan jeg komme med erfaringer etter flytting, dvs etter 10-15. juli. Den er routeren jeg har settet blikket på. Har lest reviewen på http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30475/96/ og jeg tror at den er veien å gå, selv om den er dyr i forhold til DIR-655. Vil gjerne se din reivew av DIR-855 når du har testet den. Jeg venter nå bare for at den begynner å dukke opp i nettbutikkene for å skaffe meg en. Takk alle så lang for å hjelpe med valget Lenke til kommentar
drbo Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Vil gjerne se din reivew av DIR-855 når du har testet den. Jeg venter nå bare for at den begynner å dukke opp i nettbutikkene for å skaffe meg en. Da var endelig rutern i hus omsider, det tok lenger tid enn anntatt. Har ikke testet dualband enda, men det ser bra ut så langt ... (noen timer). Lenke til kommentar
wiak Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) anbefaler DIR-655 for dem som har mindre lommebok, DIR-855 koster runt det dobbelte, DIR-655 yter omtrent 150mbps (alså 10MB/s fra og 5 MB/s mot) i EKTE fart av 300mbps Endret 15. august 2008 av wiak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå