Gå til innhold

Hvor lenge mellom hver formatering, XP

Anbefalte innlegg

Sitter på familiepcen nå, og er overrasket over hvor hurtig den responderer, selv om XP ble installert for 2,5 år siden. Å si den har vært pent brukt vil være en overdrivelse, programmer (og maskinvare) har vært lagt til og fjernet ofte. Og da ved bruk av Windows egen Legg til eller fjern programvarer-metode. Men jeg lurer, er dette normalt? Min egen PC formaterer jeg flere ganger i året, med samme bruk omtrent. Like vel føler jeg at familiepcen er mer stabil enn laptopen.

Hvor ofte formaterer folk? Og hva er årsaken?

Jeg formaterer for å rydde i mappene, kvitte meg med programmer og filer jeg ikke bruker (som gjerne blir liggende igjen etter avinstaleringer av programmer), og for å forbedre ytelsen. "Fresh-feelingen" av nyformatert maskin er også et pluss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg formaterer så ofte som jeg må, altså når eg får problemer med windowsen, eller at den blir hinsides treig. I over 90% av gangene formaterer jg kun pga windowsen føkker seg på en eller annen måte. Ytelse har jeg ingen problemer med selv om det er ett år siden siste formatering, finnes blant annet mange snedige programmer som holder ytelsen oppe.

Dessuten har jeg sluttet å formatere og ghoster windowsen istedet, mye mindre arbeid.

Lenke til kommentar

Er ganske lenge siden jeg formaterte nå. 1 - 1.5 år, men brukte vista (uff) en kort periode i mellomtiden. Pleier vel å formatere rundt 1 gang i året tror jeg. Det er på tide å formatere nå. Mange av ikonene som skal ligge nede til høyre har bare forsvunnet, mikrofonen virker ikke lengre og jeg får bluescreens litt for ofte. (har riktignok ikke gjort så mye for å fikse noen av problemene da...)

Lenke til kommentar

Før jeg kjøpte ny maskin og gikk over til Vista i fjor hadde jeg ikke formattert XP siden forrige gang jeg byttet PC i 2004. Med andre ord drøye 3 år - og den var fremdeles fin og rask.

Nå må det legges til at jeg ikke driver og herjer rundt i registry, installerer masse 'smarte' ting fra nett eller 'stripper bort unødvendige Windows-ting' slik enkelte har en fiks ide om :)

Det er vel ikke tvil om at veldig mange av de 'trege' maskinene som blir kjappere etter en reformattering har blitt trege på grunn av brukerens egne mer eller mindre smarte inngrep eller valg. Jeg har sett mange maskiner hos venner og kjente som har mange titalls 3.parts-prosesser (både spyware, ulike 'hjelpe/optimaliseringsprogrammer', fildeling som går i bakgrunnen etter å ha blitt automatisk startet opp hver gang man booter uten at brukeren engang er klar over det osv.) som stjeler ressurser kjørende i bakgrunnen - og de havner ikke der av seg selv ;)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...