Gå til innhold

Kan noen lære meg en ting eller 2 om ram som ikke står i FAQ?

dinosauren

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt å oppgradere minnet i dataen min, tenkte jeg kunne lære en ting eller to om ram i samme sleng. Jeg har en gammel pc som jeg tenker jeg skal blåse litt nytt liv i. Jeg vil oppgradere minnet. Nå står det en Crucial PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5 6ns UNBUFFERED, NON-parity, 2,5v 64Meg x64 brikke i. Hva skal jeg kjøpe for å få mest mulig ram? Har to "slotter" til å ha ram i! Hva anbefaler dere? Kan jeg få nytte av PC3200 med et MSI KT6v-LSR Hovedkort Socket A KT600, SATA, ATA133, ATX, LAN, LYD, RAID?

Hva betyr 64Meg x64? Unbuffered? non-parity? ecc? epp? registrert? lavprofil?

Hva er DDR REG/ECC minnebrikker for noe?

Tusen takk på forhånd for anbefalinger, tips og hjelp!! :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk skal du ha. Den var til stor hjelp. Det er ingen som vil anbefale hvilke minnebrikker som hadde gjort susen i min data?

Min nåværende minnebrikke kjører på 2.5v. Må de nye brikkene kjøre på tilsvarende?

Endret av dinosauren
Lenke til kommentar

Alt DDR(1)-minne må kjøre på 2,5V for å holde seg innenfor JEDEC-standarden. Det er kun overklokkingsbrikker som ikke er godtkjente som behøver mer spenning.

VIA KT600 er et greit brikkesett å kjøpe minne til. Hadde det vært en tidligere modell hadde det vært vesentlig verre. Du kan bruke det som finnes av unregistered non-ECC minne. ECC er feilkorreksjon og gir bedre stabilitet, med brukes stort sett kun av servere. Registered minne har en ekstra kontrollbrikke, og trengs i servere som skal ha store mengde minne. Unregistered minne er også kalt unbuffered minne. Brikkesettet må støtte både ECC og registered minne for at du skal kunne bruke det. KT600 støtter ikke ECC, og jeg er usikker på om det tar buffered minne, men det er uansett ikke noe å bry seg om.

Og det er ikke noe vits i å kjøpe PC2700 når PC3200 koster like mye.

Det er flere ting du bør sjekke for å vite hvor mye minne du kan ha. Først ser vi på wikipedia at brikkesettet kan ta 8 GB RAM. Det finnes ikke unbuffered 4 GB DDR-brikker, så så mye får du ikke uansett. Da ser vi på MSI sine sider at du kan ha opptil 2 GB minne, og at slottene tar dobbeltsidige brikker (fire memory-banks fordelt på to memory-slots = to banks på hver slot).

Så da kan du kjøpe 2 GB (2x1 GB) standard PC3200-minne. Corsair ValueS eller Kingston ValueRam er helt greie brikker. :)

(Også kan du kjøpe litt til meg når du først er i gang. ;) )

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...