Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på eksamenkarakter

Anbefalte innlegg

Fikk 2-er i matte på eksmen på videregående. Ikke veldig fornøyd. Spesielt ved at man ikke får skjekka feilene osv. Det som imidlertid var med meg var at jeg førte inn på feil ark, altså kladderarket. Har det kommet som et minus og trukket meg ned, trass i at jeg skrev på innføringsarket at jeg hadde tatt feil ark. Lønner det seg for meg å klage? Kan vel ikke tape noe på det? Hva synes det dyktige forumfolket?

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klagesensuren er ofte omfattende, og dette kan i ytterste tilfelle resultere i stryk siden du leverte "kladd". Uansett vil det nok gi en del trekk. Tenk over dette nøye: Bedre med en 2er enn ikke-bestått eksamen!

Tusen takk for svar, Hildrum!

Men kan dem egentlig det: Sette deg ned på grunn av at du har tatt feil av hvilke ark som skal føres inn på? Jeg tror jeg ikke isolert sett hadde poengbesvarelse til karakteren 2. Fikk dårlig beskjed om dette etter min mening av pensjonistene i klasserommet. Alle kan gjøre feil og sånne ting skal etter min mening ikke telles inn på den faglige vurderingen av en eksamen - og jeg ga en orientering om at det var ført inn på det nevnte arket. Har dessverre ikke mulighet for å komme i kontakt med faglærer og få eksamenskopien.

Og hvis de setter meg ned - altså styrk- så er det vel krav om å ta den om igjen! med andre ord lite å tape på det? Altså enten bli satt ned og få en ny eksamen, blir stående på samme karakter eller bli vippet opp? Er det noe å tape på det etter deres mening? Vil gjerne høre innspill her nå, det var et tvilstilelle i fjor med meg der jeg unnlot å klage trass i at jeg mente jeg hadde en god sak, så dette er viktig for meg. Hva synes dere? Alt av innspill ønskes hjertelig fra det dyktige forumfolk i slike vurderinger. Takk.

Endret av Ituca
Lenke til kommentar

Ok, da ender jeg nok opp med å ikke klage. Men utrolig bittert. Er overbevist om at min flause ved å føre inn på feil ark - kladderarkene - har trukket oppgaven min ned en karakter, trass i at jeg skrev en forholdsvis lang orientering på innføringsarket. Synd at dem ikke kan vise litt velvillighet og vurdere det som faktisk er faglig, men verden er hard...

Takk for innspill. Men: Selv om jeg fikk 2-er, får jeg vel generell studiekompetanse så lenge jeg ikke strøyk?

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
1. Du hadde selv ansvaret for å føre inn på korrekt ark. Eksamensvaktene er kun påpliktet å kontrollere at besvarelsen er merket med eksamenspersonalia.

Ser den, men hvordan kan jeg vite i en temmelig stressa situasjon at det er det arket jeg skal føre inn på i vane av sånne andre ark som man bruker til heldags- og andre matteprøver. Sto etter det jeg husker ingenting om at det var det arket som skulle føres inn på, trodde først det var et omslagsark som skulle vise utelukkende karakteren.... Kan ikke huske noe opplysninger - og så lenge det ikke var det, skrevet på svart/hvitt - og jeg var i en stressa eksamenssituasjon - kan det vel forsvares... Synes jeg. Sensorer bør være mennesker, ikke programmerte tullinger...

Men jeg er vel den eneste....Noen som har studert juss, forresten? =P

Endret av Ituca
Lenke til kommentar

Fikk karakteren 2 jeg også for 2 år siden på eksamen. Var fast bestemt på å klage, men etter at jeg fikk tilbake oppgaven min gikk jeg gjennom den med faren min (tidl. mattelærer) og kom fram til at det var en sterk toer, men at det ikke var verdt bryet med å klage. Det var en eksamen hvor alt ble bare nesten egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...