Hercules Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 på grunn av nytt ATi 3870X2 skjermkort mener jeg å ha lest at for å kunne utnytte det må jeg ha hovedkort med støtte for crossfire. mitt eksisterende hovedkort er nvida sli. jeg vurderer DETTE hovedkortet og DENNE CPU'en. MEN er usikker på hvilket minne jeg skal velge, foreløpig vurderer jeg enten 8gb med DDR2 - 6400 eller 4gb med DDR2 - 8500 jeg bruker vista X64 og skal bruke maskina til coanan + litt film og bilderedigering. men hvilken ram vil yte best 8gb ddr2-6400 eller 4gb ddr2-8500, litt med tanke på at 6400 kjører på 800Mhz mens 8500 kjører på 1066Mhz. systemet skal ikke oveklokkes. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Hvis vi ser på en random test (fra Intel-plattformen, men det spiller ikke så stor rolle), så ser vi at forskjellen mellom DDR2-800 (PC2-6400) og DDR2-1066 (PC2-8500) er ytterst små. Forskjellene er helt klart målbare, men på ingen som helst måte merkbare ved vanlig bruk. Det du derimot kan komme til å merke, det er at filmredigering krever en god del minne. Og hvis du på ett eller annet punkt går tom for minne, så vil alt gå fryktelig treigt. Det tar nok litt tid fylle opp 4 GB minne, men lar seg gjøre hvis du står på. Men 8 GB tror jeg du skal slite veldig lenge med å fylle opp. Jeg ser at du planlegger 4x2 GB-brikker i 8 GB-oppsettet, og 4x1 GB-brikker i 4 GB-oppsettet. Personlig ville jeg aldri fylt opp med 1 GB-brikker, fordi du da vil være fryktelig låst med tanke på oppgraderinger. Så hvis du tenker på å gå for kun 4 GB minne, så ville jeg absolutt puttet i 2 stk 2 GB-brikker. Du får 2 GB-brikker på PC2-8500 også. Da kan du lett oppgradere til 8 GB PC2-8500 seinere. Hvis du skal ha 8 GB er det kanskje like greit å bruke 2 GB-brikker. Jeg finner nemlig ikke noe særlig med 4 GB-brikker på PC2-6400. Lenke til kommentar
Hercules Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 takker for utfyllende svar tror jeg kommer til å gå for ddr2 6400 brikkene og dermed 8GB, men det er pga prisen. jeg får 8GB 6400 ram til ca 1200, men bare 4GB 8500 ram til samme prisen. og siden jeg ikke vil merke store ytelses forskjell som du sier så er det jo like greit å gå for mye minne i stedet. desuten har jeg en liten mistanke om at min vista x64 elsker mye minne og at ytelsen kansje vill øke med 8GB i forhold til 4GB "litt" raskere minne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå