Gå til innhold

Karaktersnitt til BI?

Quentez

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere vært overbevist om at bachelorlinjene på BI ikke krevde noe spesielt til karaktersnitt. Man betaler og kom inn på skolen. Men nå hører jeg folk sier at det er opp i mot 4 i snitt for å komme inn på øk.adm på BI. Er det noe sannhet i dette?

Er det forskjell fra sted til sted og linje til linje? En skulle f.eks tro at finans i Oslo hadde høyere snitt enn øk.adm i Trondheim - dersom det faktisk ér et krav.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øk.adm på BI i Oslo har i det stille hatt opptakskrav de siste årene. Riktignok relativt lave, men ikke heeelt åpent studie slik prinsippet tilsier. Det skyldes at det til tross for mange plasser er enda flere søkere. At øk.adm på BI i Trondheim har noe særlig til opptakskrav ser jeg ikke for meg.

Husk likevel på at det på BI er mange som får tilbud som faktisk ikke takker ja til plassen. Dette fordi BI ikke er med i Samordna opptak og dermed kjører opptaksprosess parallellt. Det er sikkert ikke vanskelig å få plass om man står på venteliste.

Lenke til kommentar

Samme tråden ble startet på VG Nett Debatt, og der svarte en representant fra BI følgende:

Hei!

Jeg ser det er en del misforståelser når det gjelder de faktiske kravene for å få tilbud om studieplass ved Handelshøyskolen BI i Oslo. Her følger derfor oversikten over kravene som er satt for opptak høsten 2008:

For alle studier må man ha generell studiekompetanse. I tillegg må man ha oppnådd følgende konkurransepoeng:

Årsenhet: 30

Alle 3-årige studier: 38 poeng.

Siviløkonomstudiet: 47 poeng for primærvitnemål og 50 for sekundærvitnemål samt krav om matematikk.

Poengene kan du regne ut ved å gå til denne internettadressen: http://www.bi.no/Content/Article____51796.aspx

Kravet for å få studieplass ved et treårig studium i Trondheim er generell studiekompetanse og 40 poeng

Kravet for å få studieplass ved et treårig studium i Bergen er generell studiekompetanse og 42 poeng.

Vennlig hilsen Tone Mikkelsen, opptakskoordinator Handelshøyskolen BI i Oslo

ref:

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=175...E%3F&Page=1

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...