Gå til innhold

Hvordan organisere rotete mapper? [LØST]

Anbefalte innlegg

Rakk ikke ta jobben igår, men er overbevist om at jeg ikke trenger noe mer enn FastStone til han. Men vurderer å konvertere han til Elements. Jeg har fått han interessert i RAW, og da blir nok FastStone og andre gratisvarianter litt spinkle.

Det høres ut som en god ide. Det som er fint med Elements, er at den har en god organisator modul. ACR er noe forenklet men fortsatt avansert nok.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke lest alle svarene, bare førstepost.

Det første jeg hadde sjekket var om det er exifinfo i disse gamle bildefilene. Vet at noen tidligere digitalkameraer syndet litt på det. Dernest ville jeg sjekket om exif-infoen samsvarte med det mappa de lå i heter. Noen gamle digitalkameraer resatte dato hver gang batteriet var tomt. Ett eksempel er ett kamera søstra mi hadde. Allehennes bilder med det kameraet ser ut til å være tatt i perioden etter 01.01.2000 og så lenge batteriet holdt før ny opplading.

Det er i sånne tilfeller det er smart å beholde mappene med dato, eller iallefall legge merke til når bildet er tatt så man får registrert det riktig. Ja, om man ser på det å vite datoen som ett poeng. For meg er det viktig å vite sånt, men jeg tar minnebilder.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror nok Elements vil være mer enn nok for han i første omgang, Tom. Jeg bruker selv Lightroom og har i senere tid begynt å lære meg Photoshop. Det blir fort mye for svigers... :)

Hørtes ikke bra ut, pybalto. Jeg har hittil bare brukt Windows Live Photo Gallery til å bla i bildene, og det ser ut som om dato er i orden for de aller fleste filer.

Håper også jeg får ryddet i diverse videofiler mens jeg er igang, for de følger samme kaoset. De er tatt med mobil og kompakt, og følger derfor samme mønster.

Jeg kunne også tenkt meg et program som hjalp meg med å finne/fjerne duplikater. Det har blitt en del av dem etterhvert. Det er greit nok når filene har samme navn, men dersom de har forskjellige navn er det ofte litt verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...