Gå til innhold

Hvordan organisere rotete mapper? [LØST]

Anbefalte innlegg

Svigerfaren min har gjennom årene opparbeidet seg en ganske stor samling bilder som mangler god organisering. Han er ikke spesielt pc-vant, og har brukt flere programmer for å legge inn bildene etter hvert som nye kameraet har kommet til. Dette har ført til en mappestruktur uten like.

Jeg har tatt på meg jobben med å rydde rotet, men har ikke lyst til å rydde i tusenvis av bilder manuelt. Finnes det noen gode programmer/metoder for å få orden i filstrukturen (helst gratis)?

Å inkludere samlingen i for eksempel Windows Photo Gallery eller Picasa er forsåvidt greit, men det er altså selve mappestrukturen jeg vil få orden i. Det er også en del duplikater i samlingen, så forslag til å få ordnet det er også velkomment.

På forhånd takk for hjelpen!

Jeg har forsøkt å finne hjelp på forumet på dette, men har ikke funnet svar enda. Beklager om dette allerede er godt besvart et sted.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å finne og fjerne duplikater er svært enkelt. Selv så bruker jeg et program som heter Duplicate File Detector, du finner en 30 dagers prøveutgave av programmet her. Jeg er ikke helt sikker, men jeg går ut i fra at man har full funksjonalitet ut de 30 dagene.

Når det gjelder organisering av bilder så er det nok dessverre sånn at den eneste pålitelige metoden er ved å gjøre det manuelt.

Det vanligste er vel å sortere dem etter år > begivenhet.

F.eks:

Mine bilder

-2007

-- Mallorca

-- Fredrik fyller 5 år

-- På hytten med Håkon

-2008

--Mona og Stian gifter seg

--Fjelltur med ungene

Evt. kan du også opprette mapper for hver måned (01-12), eller årstid (sommer, høst, vinter, etc.).

Lykke til med ryddingen! :)

Lenke til kommentar

Å sortere etterhvert som jeg legger inn bilder er ikke noe problem. Selv bruker jeg Lightroom, som gjør det meste for meg. Sorterer da kun på dato for når bildene er tatt, og bruker tags for å markere annet jeg ønsker å kunne søke på.

Spørsmålet mitt dreier seg mer om hvordan jeg kan få ryddet opp i et rot som allerede eksisterer. Ser for meg et program som for eksmpel kan omorganisere filene etter for eksmpel når bilder er tatt. Er rimelig overbevist om at dette finnes, men har ikke klart å finne det enda.

Lenke til kommentar

Det viktigste med et arkiv er ikke hvordan man tenker når man lagrer i det, men hvordan man tenker når man skal finne noe som ligger der.

Om man f.ek.s kaller en fil for "babe-licious" fordi "tante Erna" poserte litt "hot" på et bilde, så er det ikke sikkert man hverken husker hvordan man skrev det, hva man tenkte da og i elle fall ikke datoen det ble tatt.

Man husker derimot ganske sikkert hvem bildet var av, og ant.vis i hvilken setting det var tatt i. F.eks. et bursdags-selskap.

Å benytte dato til navngivning er fjernt av to grunner. Man (i alle fall ikke normale mennesker) har ikke noen god hukommelse til å huske datoer for alle mulige uviktige motiver, og filene inneholder allerede flere datoer - både som fildata og metadata, så det er totalt overflødig å duplisere disse dataene.

Lenke til kommentar

I lightroom kan vel importere en mappe og så eksportere den. Man kan da velge at LR eksporterer bildene etter dato og selv oppretter alle mapper som er aktuelle. F.eks År/måned/dato/bilder eller kansje bare År/måned/bilder. Problemet kan vel være og finne tilbake til bildene hvis man ikke tagger dem med nøkkelord. Selv importerer jeg bildene til en midlertidig mappe. Sletter de jeg ikke vil ha, merker resten med nøkkelord for og gjøre dem søkbare og til slutt eksporterer med lightroom slik at de legger seg automatisk i en mappestruktur etter dato. Vet ikke om dette hjalp deg noe? Mvh Gert A

Lenke til kommentar

Det er tydelig at problemet mitt ikke har blitt godt nok fremstilt, så jeg skal forsøke en gang til:

Hjemme hos svigerfar ligger det haugevis av bilder under masse forskjellige mapper. Han (og sikkert flere) har over lengre tid lagt inn bilder ved hjelp av programmer som følger med kameraene han har hatt, noe som har resultert i mange forskjellige plasseringer og duplikater. Det er også opprettet en masse mapper når andre har lagt inn bilder. Summen er et eneste stort rot, men alle bildene ligger under mappen "Mine bilder". Det ligger også flere typer bildefiler, samt diverse videofiler fra mobiler og kompaktkamera.

Det jeg ønsker å få til er å reorganisere bildene etter dato. Å tagge/sette merkelapper kommer senere, når rotet først har fått en struktur.

Som nevnt bruker jeg selv Lightroom, men det er på min egen maskin hjemme. Jeg trenger ikke forslag til hvordan jeg bør organisere når jeg legger inn bilder, jeg har et godt system for det som fungerer finfint. Jeg har også hjulpet svigers med å legge inn bilder på en fornuftig måte. Det jeg trenger hjelp til er å rydde opp i et eksisterende rot.

Jeg kunne selvfølgelig lagt alle filene over til en harddisk, og gjort opprydningen via Lightroom på min pc, men synes dette virker veldig tungvint. Det må da finnes andre alternativer?

Lenke til kommentar
Å benytte dato til navngivning er fjernt av to grunner. Man (i alle fall ikke normale mennesker) har ikke noen god hukommelse til å huske datoer for alle mulige uviktige motiver, og filene inneholder allerede flere datoer - både som fildata og metadata, så det er totalt overflødig å duplisere disse dataene.

Tvert imot synes jeg dato (i ISO format yyyymmdd) og løpende bildenr er uovertruffent. Dette er fordi du slipper og bruke fildata (som endres hvis du fikser på et bilde) eller metadata (som betyr at filen må leses).

Bildene kan da vises i kronologisk rekkefølge ved å sortere alfabetisk. Bilder som er tatt samme dagen har gjerne en viss sammenheng, og kreativ navngivning fører for det meste til rot og forvirring. Kombinerer du slike med en oversiktlig katalogstruktur* vil du ha et mye bedre utgangspunkt for et bildearkiv.

*Eg. "./Foto/2008/2008_07_18/IMG_20080718_00XX.JPG"

(det beste av Canon sine standardoppsett, etter min mening da)

Trenger du søkefunksjoner for nøkkelord, dvs navn, sted, hendelse etc, vil det være mye bedre å bruke en database/bildeviser som linker til filnavnene. Utvalget av gratis, php-baserte, bildevisere som kan gjøre dette burde være rimelig stort, så det blir smak og behag hvilken du velger.

Evt. for de som er litt mer hardcore kan man jo lagre beskrivelsen til hvert bilde i en fil med samme navn men med en annen endelse, som .txt. Deretter kan man bruke grep for å finne bildene av tante Olga :)

Lenke til kommentar
*Eg. "./Foto/2008/2008_07_18/IMG_20080718_00XX.JPG"

(det beste av Canon sine standardoppsett, etter min mening da)

Evt. for de som er litt mer hardcore kan man jo lagre beskrivelsen til hvert bilde i en fil med samme navn men med en annen endelse, som .txt. Deretter kan man bruke grep for å finne bildene av tante Olga :)

Nå var det vel Tante Erna det var snakk om her da.. ;)

Men, over til øverste kommentar; "IMG_20080718_00XX.JPG" (evt .cr2). Er dette noe du kan sette i selve kameraet, eller bruker du Canon software.

Jeg har et "huinngammelt" 20D, og jeg kan bare velge enten IMG_xxxx.cr2(jpg) i sRGB eller _MG_xxxx.cr2(jpg) AdobeRGB i kameraet.

Til overføring bruker jeg bridge og har satt opp dette til å lage datomappe for overføringstidspunkt, og beholde det originale kameragitte filnavnet.

Lenke til kommentar
Men, over til øverste kommentar; "IMG_20080718_00XX.JPG" (evt .cr2). Er dette noe du kan sette i selve kameraet, eller bruker du Canon software.

Jeg har et "huinngammelt" 20D, og jeg kan bare velge enten IMG_xxxx.cr2(jpg) i sRGB eller _MG_xxxx.cr2(jpg) AdobeRGB i kameraet.

Til overføring bruker jeg bridge og har satt opp dette til å lage datomappe for overføringstidspunkt, og beholde det originale kameragitte filnavnet.

Det er vel oppsettet i Zoombrowser vil jeg tippe; ved import av bilder direkte fra kamera.

Du vet at du kan oppdatere Canon programvaren til nyeste versjon; selv om kamera er "gammelt" ?

Tom

Lenke til kommentar
Det er vel oppsettet i Zoombrowser vil jeg tippe; ved import av bilder direkte fra kamera.

Du vet at du kan oppdatere Canon programvaren til nyeste versjon; selv om kamera er "gammelt" ?

Tom

Ok.

Jeg har ikke Zoombrowser men DPP.

Ja, jeg vet jeg kan oppdatere på sidene. Jeg begynte med DPP 1.2.1 og har nå 3.2 :-)

Jeg får forske litt mere på både Bridge og DPP, jeg regner med de begge kan "lobotomere" filnavnet.. :)

Lenke til kommentar
Det er tydelig at problemet mitt ikke har blitt godt nok fremstilt, så jeg skal forsøke en gang til:

Hjemme hos svigerfar ligger det haugevis av bilder under masse forskjellige mapper. Han (og sikkert flere) har over lengre tid lagt inn bilder ved hjelp av programmer som følger med kameraene han har hatt, noe som har resultert i mange forskjellige plasseringer og duplikater. Det er også opprettet en masse mapper når andre har lagt inn bilder. Summen er et eneste stort rot, men alle bildene ligger under mappen "Mine bilder". Det ligger også flere typer bildefiler, samt diverse videofiler fra mobiler og kompaktkamera.

Det jeg ønsker å få til er å reorganisere bildene etter dato. Å tagge/sette merkelapper kommer senere, når rotet først har fått en struktur.

Som nevnt bruker jeg selv Lightroom, men det er på min egen maskin hjemme. Jeg trenger ikke forslag til hvordan jeg bør organisere når jeg legger inn bilder, jeg har et godt system for det som fungerer finfint. Jeg har også hjulpet svigers med å legge inn bilder på en fornuftig måte. Det jeg trenger hjelp til er å rydde opp i et eksisterende rot.

Jeg kunne selvfølgelig lagt alle filene over til en harddisk, og gjort opprydningen via Lightroom på min pc, men synes dette virker veldig tungvint. Det må da finnes andre alternativer?

Prøv FastStone ImageViewer. Den er gratis, og veldig kjapp til å ble gjennom kataloger!

Og den kan importere fra en navngitt katalog og bygge opp datostrukturer, på forskjellige formater!

Deretter går du gjennom mappene og legger på beskrivelse, når du ser hva de inneholder.

Lenke til kommentar

Hey! Der fant jeg endelig en funksjon som gjør det jeg vil... FastStone ImageViewer (som jeg har brukt endel før, men dumpet da Lightroom kom i hus) har nemlig en funksjon "Download Photos" fra fil-menyen som gjør det jeg vil. Der kan jeg spesifisere fra-mappe og til-mappe, så sorterer den filene etter når de ble tatt. Genialt og enkelt. Takk for tipset, kjelldell.

Skal ta turen til svigers og fikse resten senere idag, så får vise om alt går etter planen.

Lenke til kommentar

Om bildene er tatt med digitale kamera (altså ikke scannet inn fra negativer/papirbilder) så inneholder nok filene exif-informasjon.

Det finnes mange programmer som kan rename filene basert på exif-informasjon, så dette skulle være en forholdsvis enkel operasjon.

Exif inneholder både dato, kameramodell, objektiv og annen informasjon som du kan legge inn i filnavnet og dermed få dem sortert slik du ønsker.

ACDSee har slik funksjonalitet men om du leter litt rundt så finner du kanskje gratisprogrammer som gjør det samme også.

Lenke til kommentar

Som for eksempel FastStone ImageViewer nevnt allerede? :)

For ordens skyld var det altså bare snakk om å flytte om på filene, ikke endre navn på dem, som var problemet.

Takk for alle forslag. Det er selvsagt umulig for andre å vite hvilket nivå den som poster et emne ligger på, så en del svar havner fort på et langt "enklere" nivå enn det som trengs. Slik er nå engang forum. :)

Lenke til kommentar

Vil da påstå at Lightroom vil fikse biffen den også.

Er jo bare og importere i fra de plassene bildene ligger lagret, og få lightroom til og lagre på ny plass i dato katalogisering?

Og etterpå slette de gammle rot katalogene...

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at Lightroom vil gjøre jobben, Itw. Men som jeg har forklart er det altså bildene til svigers på hans maskin jeg skal rydde i. Jeg gidder ikke legge alle bildene hans over til min hjemmepc om jeg kan unngå det.

Rakk ikke ta jobben igår, men er overbevist om at jeg ikke trenger noe mer enn FastStone til han. Men vurderer å konvertere han til Elements. Jeg har fått han interessert i RAW, og da blir nok FastStone og andre gratisvarianter litt spinkle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...