olynpuus Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 hei. (fant ikke noe sted og legge inn denne..) jeg har kjøpt meg et nytt olympus kamera. men når jeg skal ta bilder, begynner blitsen å blinke med et helt skjærende lys. tusentakk, for hjelp. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Sett kameraet til P i stedet for Auto. Auto = Grønn(skolling)innstilling. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Litt mangelfull beskrivelse, men jeg gjetter på at grunnen er at det ikke er nok lys, og at kameraet forsøker å hjelpe fokuseringen ved å lyse opp motivet/scenen med blitslampen. Det er ingen elegant løsning (som jeg generelt er lite tilhenger av, siden det også er måten fokushjelp foregår på mitt eget kamera), men manuell fokus er nydelig i slike situasjoner. Riktignok forbeholdt de som har en fokusring med gang på mer enn halvannen centimeter. (For øvrig, for å forhindre at kameraet trenger mer lys, og du vil beholde AF, sett kameraet til punktfokus, pek på noe som er ca. samme avstand fra deg som motivet, og da helst noe kontrastrikt, fokuser, og rett kameraet mot det egentlige motivet. Kan se dumt ut når man peker i hytt og pine med kameraet, men det bekymrer sjeldent en øvet fotograf. Ingen som bryr seg når de ser de flotte bildene etterpå. ) Endret 21. juni 2008 av Dradd Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (For øvrig, for å forhindre at kameraet trenger mer lys, og du vil beholde AF, sett kameraet til punktfokus, pek på noe som er ca. samme avstand fra deg som motivet, og da helst noe kontrastrikt, fokuser, og rett kameraet mot det egentlige motivet. Kan se dumt ut når man peker i hytt og pine med kameraet, men det bekymrer sjeldent en øvet fotograf. Ingen som bryr seg når de ser de flotte bildene etterpå. ) Senterfokuspunkt ? Når du har siktet på noe som er lysere og på samme avstand,så trykker du utløseren halveis ned til kamera har fokusert,så holder du utløserknappen sån,og flytter kamera til du har fått det du skal ta bilde av i søkeren da kan du trykke utløseren helt ned Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Tuller med oss du (blitsen skal blinke med etc.) Endret 21. juni 2008 av Phaser_ Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Du må slå av fokushjelpelys, focus assist. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Jævlig irriterende blinking, ja. Kjøper du en FL-36 eller FL-36R til ca 1500, så sender den focus asssist-lys som gjør at kameraet ikke trenger å blinke i mørket. Dessuten får du overlegent bedre blitz-bilder. Ellers burde det gå an å jukse litt med en LED-pen for å lyse opp nok til at kameraet finner fokus. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Stenges pga trådstarter ikke har endret emnetittel tross pålegget fra moderator. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg