Gå til innhold

Ser denne søknaden grei ut? *Hastesak*

Anbefalte innlegg

Ola Nordmann

6881 Oslo

Tlf: 44445555

Epost: [email protected] 09.06-2008

Erik etternavn

gata 51

7000 trondheim

Søknad på stilling som IKT-driftsfag lærling

Viser til stillingsannonsen deres på enside.no og tidligere telefonsamtale med deg

Siden i høst har jeg jobbet som IKT-lærling ved Stryn videregående skole, jeg har

absorbert en god porsjon kunnskap tross det avgrensede læreomfanget en skole kan by på.

Jeg håper dere kan fylle mitt begjær etter ny kunnskap og et spennende arbeidsmiljø samt

muligens arbeidsmuligheter etter utført læringtid.

Hvorfor akkurat meg?

For en tid tilbake slo det meg at alle kan bli hva de vil om de virkelig går inn for det, så jeg har en del planer for livet mitt,

blant annet jobbe med noe jeg virkelig liker og i tillegg tjene nok til å være raus. Det handler jo igrunn bare om å bruke tiden riktig,

det er derfor jeg ikke engang har TV, spiller dataspill eller kaster bort tiden på ting man ikke lærer av. Fritiden min går som regel ut på å gjøre noe matnyttig som å studere IT eller psykologi da helst NLP (Nevrolingvistisk programmering). NLP er kort sagt avansert selvutvikling som man kan bruker i de fleste områder av livet. Dette resulterer i en proaktiv livstil. Jeg har dog ikke alltid vert sånn, men etter jeg fant NLP communityet for ca et år siden, har livet mitt skutt fart i riktig retning.

Dere vil med andre ord få en utadvendt lærling som er ute etter å pumpe mest mulig ut av tiden, med et sundt syn på livet og store ambisjoner.

Kjapt om interesser:

Teknologi, psykologi, kosthold, fysisk aktivitet, foto/video og de sosiale aspekter av livet.

Mine faglige kunnskaper:

Se CV.

Ser frem til å høre fra dere, jeg kan nåes på telefon eller mail og stiller gjerne opp til intervju.

Er i dessverre utiljengelig i tiden 26 juni - 9 juli på grunn av ferie.

Med vennlig hilsen

<navn>.

Edit: Her er det bare og slakte meg for alt dere er god for. :)

OPPDATERING:

Søknad V2.0 er ute!

s_knad_2.bmp

Endret av QBab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mine faglige kunnskaper:

Har vert bort i en del gjennom tiden så her er en kjapp oppsummering.

Windows:

* Meget god kontroll på konfigurering og bruk av windowsbaserte PC-er

*Bedrevet altfor mye feilsøking spesielt software, men også hardware messig

*Kan komme opp med gode sikkerhets løsninger

Web:

*Mener selv jeg er ganske god på googlesøk og finne nyttig informasjon

*En del kunnskaper om HTML, CSS, CMS, Javascript og bitte litt mySQL

*Administrerer to Joomla styrte websider

Ubuntu verdenen:

*Har satt opp og konfigurert LAMP intranet servere

*Rotet så smått i clarkconnect

*Laptopen min kjører dualboot Ubuntu og XP

Hardware:

* Nok hardware kunnskaper til å bygge en PC fra grunnen av.

*God oversikt over hardware markedet (jobber tross alt i Hardware.no's prisguide)

Nettverk:

*Administert windows 2003 server med AD og tynnklient løsning

*Mye kunnskaper innen windowsbasert nettverksikkerhet. (Mr.whitehat)

Ellers:

Hobbybruker av Photoshop og Sony Vegas, autohotkey programmering og i grunn det meste en forventer av en hardcore datanerd på min alder.

Ser frem til å høre fra dere, jeg kan nåes på telefon eller mail og stiller gjerne opp til intervju.

Er i dessverre utiljengelig i tiden 26 juni - 9 juli da jeg er på Roskilde festivalen i Danmark.

Med vennlig hilsen

<navn>.

Edit: Her er det bare og slakte meg for alt dere er god for. :)

Dette kunne du heller tatt med i en eventuell CV ved siden av... Unngå laaaange søknader.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke en arbeidsgiver er så veldig interessert i hva du IKKE kaster bort fritiden din på som du sier. Det høres litt negativt ut når du skriver det på den måten at du ikke har TV , dataspill osv ( er du Amish) :!:

Lenke til kommentar

Haha, er ikke Amish nei. Sitter mye forran PC-en, men jeg liker å gjøre lærerike ting og tenkte det sa en del om personligheten min. At jeg ikke er en eller annen wannabe som bare spiller data og tror jeg har peiling. :wee:

Lenke til kommentar
Haha, er ikke Amish nei. Sitter mye forran PC-en, men jeg liker å gjøre lærerike ting og tenkte det sa en del om personligheten min. At jeg ikke er en eller annen wannabe som bare spiller data og tror jeg har peiling. :wee:

Oki du må gjerne skrive det men jeg ville ikke gjort det da noen kan oppfatte det som litt usosialt. Det er 2 ting de som skal vurdere søknaden din legger mye vekt på og de er faglig dyktighet og personligheten din. Derfor bør du ikke skrive at det er negativt å spille data. Det blir nesten som å søke jobb i kirken og si at du ikke liker jøder og muslimer.

Lenke til kommentar

Haha, du mener det er såpass.

Jeg ser i alle fall på dataspill og TV som to svarte hull av tidsforbruk. Men viss du mener det er så "rasistisk" så kan jeg nok fjerne det. ;)

Jeg er en sosial kar, ikke noe å si på det, men du mener det ikke kommer godt nok frem i søknaden?

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Ikke ta med ting som kan oppfattes som negativt. I en søknad, så skal du "selge" deg selv, og da ville ikke jeg tatt med noe som kan oppfattes som negativt. Skriv heller om positive ting, og du nevner at du er sosial. Dette er ting du bør nevne. Dersom du kommer videre til intervju, kan det hende du blir spurt om du kan nevne både positive og negative sider med deg selv.

Lenke til kommentar

Er første gong eg har lest ein søknad der søkjaren kjem med ønsker til arbeidsgivar. Eg syns ikkje slikt passar seg.

"Tjene nok til å væra raus" - wow.

Hadde eg vært mottakar av denne søknaden hadde eg stoppa der, og lagt nemnte søknad i botn av bunken.

Elles så skriv du bra, ein skal forklare arbeidsgivar at ein er verdens beste - men ein skal òg væra ydmyk. Men du skriv at du ikkje kastar vekk tida på ting du ikkje tar lærdom av - og avsluttar med at du skal på Roskilde?

Kva lærar du der? Korleis røyke gras medan du pissar på nokon andre sitt telt?

Skriv heller at du er utilgjengeleg den gitte tidsperioden, grunna ferie.

Lenke til kommentar
NLP er kort sagt avansert selvutvikling som man kan bruker i de fleste områder av livet. Dette resulterer i en proaktiv livstil. Jeg har dog ikke alltid vert sånn, men etter jeg fant NLP communityet for ca et år siden, har livet mitt skutt fart i riktig retning.
Det høyrest ut som om du har vært ordentlig på kjøret.

Hadde eg satt som personalledar i eit firma no, hadde eg kasta søknaden. Dette grunna det høyrest ut som om du nettop er komen ut av rehabilitering.

Ser du søkjer lærlingeplass. Lærlingar er stort sett gratis arbeidskraft for bedriftar som er godkjent for dette - og det skal i dei aller fleste lite til for og å få seg ein lærestad. Foreslår du kastar denne søknaden, og heller brukar hardware.no sin "guide til jobb". Knallgod mal du kan bruke der.

Lenke til kommentar
NLP er kort sagt avansert selvutvikling som man kan bruker i de fleste områder av livet. Dette resulterer i en proaktiv livstil. Jeg har dog ikke alltid vert sånn, men etter jeg fant NLP communityet for ca et år siden, har livet mitt skutt fart i riktig retning.
Det høyrest ut som om du har vært ordentlig på kjøret.

Hadde eg satt som personalledar i eit firma no, hadde eg kasta søknaden. Dette grunna det høyrest ut som om du nettop er komen ut av rehabilitering.

Ser du søkjer lærlingeplass. Lærlingar er stort sett gratis arbeidskraft for bedriftar som er godkjent for dette - og det skal i dei aller fleste lite til for og å få seg ein lærestad. Foreslår du kastar denne søknaden, og heller brukar hardware.no sin "guide til jobb". Knallgod mal du kan bruke der.

Jeg ser nå at søknaden min var lett og missoppfatte. :wee:

Da var det også utrolig bra at jeg postet den her så jeg får endret på det, dette er en "think out of the box" søknad og kanskje ikke så passende. Tro det eller ei men, jeg har faktisk et læreformål med Roskilde samt at det kommer til å bli gøy. NLP ble også missoppfattet så det sang mellom veggene.

NLP er :

* En kraftfull forvandlingsteknikk som henter opp ressursene dine og leder deg mot målet ditt.

* En av de mest effektive og moderne form for psykologi dag.

* Den har en dyp forståelse av og kunnskap om de psykologiske mekanismer som kontrollerer

livet vårt.

* NLP er utviklet gjennom studier om hvordan vår indre kommunikasjon skaper tanker, følelser og handling.

* NLP teknikker er utviklet gjennom å studere mennesker som er briljante på ett eller flere områder og gir deg derfor en unik mulighet til å lære og integrere adferdsmønstre som på en fantastisk effektiv måte gjør deg i stand til å bytte ut og forvandle destruktiv adferd med en positiv, ressursfylt og mer ønskelig adferd.

Legger til en youtube video av Derren Brown hvor han bruker NLP på ikke akkurat en positiv måte, men det viser litt av kraften som ligger bak.

http://www.youtube.com/watch?v=6bkleuxpvxY

Ta gjerne en kikk på flere filmer fra Derren, du kommer til å bli sittende med haken plantet mellom bena.

Edit: Får vel begynne å skrive om søknaden min.

Edit2:

Er første gong eg har lest ein søknad der søkjaren kjem med ønsker til arbeidsgivar. Eg syns ikkje slikt passar seg.

"Tjene nok til å væra raus" - wow.

Hadde eg vært mottakar av denne søknaden hadde eg stoppa der, og lagt nemnte søknad i botn av bunken.

Det var ikke et ønske til arbeidsgiver, men hvor jeg vil være om ca 6-7 år. :)

Endret av QBab
Lenke til kommentar

ett par ting...

IKKE bruk ord som "proaktiv" i søknader, dette er stort sett "bullshit" ord som passer best når man spiller bullshit-bingo på møter.

slik jeg ser på søknaden så stiller du deg veldig lærevillig, men gir også inntrykk av at du kun sitter forran pc`n og gjør ett dårlig forsøk på å skjule dette under interesser.

ofte vil bedrifter ansette folk som også har andre interesser enn bare it, du burde fremheve andre interesser også.

ikke ta opp penger i en søknad, dette kan nevnes på slutten av intervjuet

selv om du ikke nevner sum, så skriver du "tjene nok til å være raus", altså du vil tjene mye.

personlig ville jeg sagt nei på den søknaden, den ser alt for satt opp ut og for "perfekt" til at den kan være ekte.

Lenke til kommentar
ett par ting...

IKKE bruk ord som "proaktiv" i søknader, dette er stort sett "bullshit" ord som passer best når man spiller bullshit-bingo på møter.

slik jeg ser på søknaden så stiller du deg veldig lærevillig, men gir også inntrykk av at du kun sitter forran pc`n og gjør ett dårlig forsøk på å skjule dette under interesser.

ofte vil bedrifter ansette folk som også har andre interesser enn bare it, du burde fremheve andre interesser også.

ikke ta opp penger i en søknad, dette kan nevnes på slutten av intervjuet

selv om du ikke nevner sum, så skriver du "tjene nok til å være raus", altså du vil tjene mye.

personlig ville jeg sagt nei på den søknaden, den ser alt for satt opp ut og for "perfekt" til at den kan være ekte.

Veldig enig. Syntes oså det er veldig spesielt dette du nevner med at du ikke har tv, og ikke "kaster bort" tiden på pc, dataspill.. Det er mulig dette stemmer hos deg, men det kan oppfattes som en forsøk på å skjule at du faktisk bruker mye tid på dette.

Ville også begynt å rynke litt på nesen når jeg hadde lest det du skriver om LNP. Det er svært lite sannsynlig at disse menneskene du skal jobbe for har hørt om dette, og vet like godt som du hva det innebærer.

Gjør som personen over sier, og lag en ny søknad. Kort og grei med de viktigste tingene.

Endret av Guttorm190E
Lenke til kommentar

Greit at du vil lage en "think out of the box" søknad, men det vil ikke si at den trenger å bryte med alle standarder og normer for jobbsøknader og cv.

1. Alt for mye muntlig språk. eks: "god porsjon kunnskap", "tjene nok til å være raus", "Rotet så smått i clarkconnect", "Bedrevet altfor mye feilsøking",

2. "Mener selv jeg er ganske god på googlesøk" Denne tar kaka.. hadde du virkelig tenkt å skrive det i søknaden din?

3. "det meste en forventer av en hardcore datanerd på min alder"...S.O.S... Du skal selge deg selv, ikke skyte deg selv

4. Det med NLP er du bare nødt til å droppe.. Både i søknad og på et evt. intervju.

Denne lista kunne blitt lang, men jeg velger å stoppe der.

Du bør virkelig se deg rundt etter maler og eksempler på søknader på nettet.. Og for guds skyld; ikke kopier "Mine faglige kunnskaper" avsnittet inn i et dokument og skriv CV på toppen. Selv om man kan leke seg litt med en søkinadsoppbygging bør en CV følge malen.

Noen tips.

-Kort og presis (en søknad bør ikke være mer enn 1 A4 side.)

-Ærlig og ydmyk

-Formell ( eks. Ikke skriv "tidligere telefonsamtale med deg")

• Liker 1
Lenke til kommentar

Søknad på stilling som IKT-driftsfag lærling

Viser til stillingsannonsen deres på enside.no og tidligere telefonsamtale med deg

Siden i høst har jeg jobbet som IKT-lærling ved Stryn videregående skole, jeg har

absorbert en god porsjon kunnskap tross det avgrensede læreomfanget en skole kan by på.

Jeg håper dere kan fylle mitt begjær etter ny kunnskap og et spennende arbeidsmiljø samt

muligens arbeidsmuligheter etter utført læringtid.

* Ikke uthev overskriften eller ha en linje i mellomrom under.

* Tidligere telefonsamtale med hvem? Skriv navnet på vedkommende.

* Du bør heller skrive hva du kan tilføre hos de enn hva de skal gjøre for deg.

Jeg ville heller startet med noe ala dette:

Viser til stillingsanonnsen deres på enside.no og til telefonsamtale med ................ Jeg søker herved på stilling som lærling hos Dere.

Hvorfor akkurat meg?

For en tid tilbake slo det meg at alle kan bli hva de vil om de virkelig går inn for det, så jeg har en del planer for livet mitt,

blant annet jobbe med noe jeg virkelig liker og i tillegg tjene nok til å være raus. Det handler jo igrunn bare om å bruke tiden riktig,

det er derfor jeg ikke engang har TV, spiller dataspill eller kaster bort tiden på ting man ikke lærer av. Fritiden min går som regel ut på å gjøre noe matnyttig som å studere IT eller psykologi da helst NLP (Nevrolingvistisk programmering). NLP er kort sagt avansert selvutvikling som man kan bruker i de fleste områder av livet. Dette resulterer i en proaktiv livstil. Jeg har dog ikke alltid vert sånn, men etter jeg fant NLP communityet for ca et år siden, har livet mitt skutt fart i riktig retning.

Dere vil med andre ord få en utadvendt lærling som er ute etter å pumpe mest mulig ut av tiden, med et sundt syn på livet og store ambisjoner.

* Dropp overskriften

* Skriv kort om deg selv. Nevn også din alder.

* Rett skrivefeilene (Vert - vært, sundt - sunt )

* "Tjene raust" bør droppes, det virker negativt. Også det med at du kaster ikke bort tiden på ting du ikke kan lære av og NLP. Dette er heller ting du bør nevne i ett ev. intervju hvis du absolutt vil få det fram.

Kjapt om interesser:

Teknologi, psykologi, kosthold, fysisk aktivitet, foto/video og de sosiale aspekter av livet.

Mine faglige kunnskaper:

Se CV.

* Dra med interesser når du skriver om deg selv. Ta også som sagt med hva du kan gi bedriften og noen få positive egenskaper du har.

* Se CV må taes vekk. Det er helt standard å ha med CV på søkand, dermed unødvendig og skrive opp på den måten.

Er i dessverre utiljengelig i tiden 26 juni - 9 juli på grunn av ferie.

"Ser fram til å høre fra dere. Jeg kan nåes på telefon (ta med nummer) eller på mail. Jeg stiller gjerne opp til intervju. Er dessverre utilgjengelig perioden 26.juni - 9. juli."

Veldig synd du anser deg selv om utilgjengelig i en så lang tidsperiode, forresten. Synd om du går glipp av stillingen pga dette.

Sånn alt i alt, så bør du skrive hele søknaden på ny. Å skrive en jobbsøknad er en treningsak og sett i mine øyne, så er dette en dårlig søknad. Du skriver langt og har med mye unødvendig. Det fins mange fine maler på nettet som du kan se på. Skriv kort og presist. En lang og merkelig søknad blir fort lagt nederst i bunken.

Du er forresten tøff som legger ut søknaden din offentlig på den måten her. ;)

Lykke til :)

Endret av Mirann
Lenke til kommentar

Takker for meget konstruktive svar. :thumbup:

Ja, jeg er alltid ute etter å lære og er virkelig glad for at jeg la søknaden ut hit, siden søkanden min tydeligvis var helt på trynet. Det er dog min første søknad, så det stikker ikke i hjertet akkurat.

Skal nå gå i gang med forsøk nummer to.

Edit: Forresten, bør jeg sende den på mail eller som vanlig brev?

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Tok bare og screenshotta fra word. Samt klipte ut navn og nummer.

Bedre denne gangen? For kort, langt, teit? Noe bra?

Go-go, skyt meg!

Edit: La merke til at det hadde sneket seg inn en "bla bla" den skal såklart ikke være med. :wee:

post-88434-1214326649_thumb.jpg

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...